Pacific Rim: PovstáníRecenze

23. 3. 2018

"Čím větší, tím lepší". Tahle mantra je ve filmu Pacific Rim: Povstání několikrát explicitně vyslovena, aby i těm natvrdlejším divákům bylo jasné, v čem má být druhý film série super. Mimozemská monstra a obří roboti jsou zde oproti jedničce monstróznější, souboje zběsilejší a uřvanější, o tom žádná. Jenže stejně jako v prvním filmu se tu tak nějak zapomnělo na filmové vyprávění.

Bohužel ani odchod poněkud přeceňovaného režiséra Guillerma del Toro na producentskou stoličku (Povstání režíruje seriálový tvůrce Steven DeKnight) neznamená, že by se pokleslá úroveň Pacific Rim nějak znatelně vylepšila. I přes slibně rozestavěné výchozí situace tu máme co do činění hlavně s bezduchou mlátičkou, patetickým zachraňováním planety, nevěrohodnými obraty děje a mdlými hlavními postavami.

V Povstání jsme navíc svědky postupující politicky korektní vlny v útrobách Hollywoodu, zde pod praporem křečovité diverzity. S přibývajícími minutami je až zábavné (a vlastně je to jedna z mála zábav filmu, byť zde nechtěná) sledovat, jak se tvůrci upoceně snaží, aby náhodou nějak pozitivně nevynikla nebo příliš nevyčnívala některá z figur, zahraných bílým hercem (kterých je zde samozřejmě jako šafránu). Když už se k tomu schyluje, je ona osoba raněna a na její místo nastupuje neohrožená teenagerka. Čím více bude podobně laděných filmů, tím to bude nudnější a zřetelnější, že podřídit filmování jakékoliv ideologii, je cesta do pekel.

• Active Radio: mateřská radiová firma Daniela Křetínského (Evropa 2, Frekvence 1 atd.), která zajišťuje servisní služby, služby eventové divize No Limits nebo internetové aktivity, v roce 2019 utržila 160 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 6 milionů méně. Čistá ztráta se meziročně propadla ze 2 milionů na 55 milionů korun (úpravy hodnot a rezervy ve finanční oblasti - 24 milionů).

• MySASY: start-up, který vyvíjí a provozuje diagnostický systém pro sportovce a do kterého investoval například Jiří Hlavenka (ex-Kiwi.com), má nového spolumajitele. Minoritní podíl získal provozní a obchodní manažer start-upu Pavel Mráz.

• Adform: česká pobočka firmy, která nabízí publisherům nástroje pro správu a monetizaci jejich online inzertního prostoru, v roce 2019 utržila 15,3 milionu korun. V meziročním srovnání to je o 1,2 milionu méně. Čistý zisk spadl ze 600 tisíc na 260 tisíc korun.

• Alza.cz: největší český e-shop přidává do nabídky další segment. Prostřednictvím partnerského prodeje zde zákazníci mohou nakoupit také nápoje. V první vlně se jedná o vína a destiláty, brzy však bude do sortimentu zařazeno také pivo a nealkoholické produkty jako minerální vody, limonády nebo energetické nápoje.

• Jaromír Nohavica: po půlroční pauze se vrací k živým koncertům. V závěru srpna vstoupí třikrát v Ostravě, na počátku září pak dvouhodinovým koncertem zakončí divadelní pražskou přehlídku Hvězdné léto pod žižkovskou věží.

• Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.