Pán prstenů: Prsteny moci, 1. a 2. díl Recenze

12:10, 4. 9. 2022

Další názorná ukázka, jak politická a multikulturní korektnost (některými nazývána jako novodobý fašismus) drtí a bolestivě kastruje uměleckou kreativitu. Nový seriál Amazon Studios na motivy příběhů J. R. R. Tolkiena a odehrávající se ve Druhém věku Středozemě, tisíce let před Hobitem a Pánem prstenů, není po dvou dílech (první řada má celkem osm epizod) ničím než nastavovanou feministickou kaší.

Byť samozřejmě v krásném balení. Ty stovky milionů dolarů, investovaných do natáčení, výpravy, triků v postprodukci (celkem má pět řad série spolknout údajně až miliardu dolarů) jsou znát. Bitvy, skřeti, nazgúlové, dechberoucí a nádherné krajiny Středozemě nebo Valinoru v production value nezaostávají za Jacksonovými filmy.

Jenže co je to platné, když se před kamerou odehrává spíše nuda (a není to jen úvodem do děje), ze které kouká hlavně módně-politický kalkul. Nic proti ženským hrdinkám, ale když z nich uděláte hlavní pilíře děje a nacpete je i do trpasličích scén (chlapi jsou zde spíše ňoumové snad s výjimkou Elronda nebo "černého" elfa), zatímco v Tolkienově díle je ženský element hodně upozaděn, něco je špatně a dílo postrádá to hlavní, Tolkienova ducha.

Politické zadání má nechtěné efekty, které nejsou ku prospěchu věci: zatímco elfí postava Galadriel je v trilogii Pán prstenů vznešená, éterická, laskavá a přitom mocná bytost, v Prstenech moci je to podivná, fanatická polomužatka, ze které jde chlad a bezcitnost. Tedy moudrý Rikitan v sukních versus naprogramovaný soudruh z Komsomolu.

Samozřejmě, je možné, že v dalších dílech přijdou autoři s geniální zápletkou a nastoupí mužské postavy, které by rozředily svazácky feministickou nudu, ta pravděpodobnost, vzhledem k politice velkých showbyznysových hráčů, je spíše nízká. Je to škoda, protože s tak rozsáhlým rozpočtem a s tak velkou prioritou mohlo vzniknout něco zajímavého, obohacujícího tolkienovský svět.