Petr Čornej: Jan Žižka Recenze

08:17, 8. 12. 2019

Jeden z pomyslných vrcholů letošní knižní sezóny v Česku. Přední český historik Petr Čornej po letech práce vydává objemnou (téměř 900 stran) biografii proslulého Jana Žižky v roce, kdy se připomíná 600. výročí výbuchu husitské revoluce. Po monumentální práci Josefa Pekaře, vydané v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které doposud bylo o Žižkovi napsáno.

Neporažený válečník Žižka v biografii vystupuje jako "odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel", jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor vnímá "husitskou dobu v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy."

Knihu Čornej vybavil podtitulem "Život a doba husitského válečníka". Přičemž ona "doba" je důležitější, než se na první pohled zdá. Šíře Čornejova záběru při vyčerpávajícím popisu Žižkova života a skutků a jejich kontextu je ohromující. Jen poznámkový aparát čítá 100 stran (!) plus dalších 40 stran seznamu pramenů. Čornej výborně kombinuje vysokou odbornost a erudovanost s přístupností pro alespoň trochu znalého čtenáře. Napínavě a moderně napsaná publikace tedy zavalí a inspiruje čtenáře množstvím faktů a souvislostí, není však úmorná a ubíjející.

Co je sympatické, že i přes množství nastudovaných pramenů autor k látce přistupuje s pokorou a s vědomím, že některé věci s odstupem stovek let není možné s určitostí popsat. Tedy jen "možná", "snad", "asi" nebo "s velkou pravděpodobností". Znamení Čornejovy vnitřní vědecké poctivosti. A další plus - sympatické odideologizování Jana Žižky. Tedy žádný téměř komunistický voják nebo kacířský lapka a rabiát. Nadčasová a autoritativní záležitost, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka české historie.