Piráti z Karibiku: Salazarova pomstaRecenze

26. 5. 2017

Obří výrobní rozpočet 230 milionů dolarů, řada zvučných hereckých jmen od Johnnyho Deppa, Javiera Bardema, Orlando Blooma až po Geoffreye Rushe a nové norské režijní duo Joachim Rønning a Espen Sandberg - takový je mix hlavních faktorů, který měl z dalšího pokračování Pirátů z Karibiku udělat dechberoucí spektákl. Epickou dobrodružnou/fantasy jízdu, která měla přebít předchozí díly. Bohužel nestalo se a hlavní vinu na tom nesou především režiséři ruku v ruce s hlavním scenáristou Jeffem Nathansonem.

Což o to, na digitálních tricích se rozhodně nešetřilo a sekvence s pirátskými loděmi, s Poseidonovým trojzubcem na mořském dně nebo s nemrtvými námořníky a žraloky patří k tomu lepšímu z pátých Pirátů. Byť i tady by se dalo najít pár zaškobrtnutí, viz nepovedený pokus o digitální vymodelování mladého Jacka Sparrowa. I přes to všechno je Salazarova pomsta mdlá, utahaná, zmateně vystavěná a přeplácaná podívaná, hemžící se dějovými nelogičnostmi a zakopnutími (loď, která najela na břeh, o pár záběrů dál zničehonic zuřivě brázdí vlny oceánu atd.) a nevěrohodnými postavami.

I přes slibné propriety jako jsou námořníci ze záhrobí či lodní bitvy je Nathansonův scénář bezradnou stavbou bez šťávy, na sto honů šustící papírem. Navíc přeslazenou kapkou červené knihovny v podobě netušených rodinných vztahů. Situaci sice trochu zachraňují veselé opičky Johnnyho Deppa, ale ne vždy. Naopak, v porovnání s předchozími pirátskými filmy tu ubylo vyloženě povedených hlášek a gagů. A i ty povedenější z nich jsou poněkud předvídatelné. Stále tedy platí, že nejlepším filmem série zůstává jednička Prokletí Černé perly (2003).

• Ceny Anděl: 29. ročník cen České hudební akademie se bude konat 31. března 2020 v nové pražské hale O2 universum. Titulárním partnerem cen se stala Coca-Cola.

• Zenith: mediální agentura ze skupiny Publicis Groupe odhaduje, že v roce 2020 reklamní investice v Česku porostou zhruba o 5 procent. Dominantní zůstane online a TV. "Růst bude tažený zatím stále se zvyšujícími investicemi z kategorie retailu včetně e-commerce. Růst podpoří i výroční sportovní události jako jsou olympijské hry v Tokiu nebo fotbalové Euro," uvedl David Krňák, chief media officer Publicis Groupe.

• Zásilkovna: přepravila v pondělí 9. prosince 307 tisíc zásilek, nejvíce ve své téměř desetileté historii. Loňský rekord byl 202 tisíc zásilek za den. Zásilkovna očekává, že do začátku letošních Vánoc překoná hranici 350 tisíc přepravených zásilek za den.

• Air Bank: novou ředitelkou péče o zaměstnance banky (HR oddělení) se v prosinci stala Soňa Schwarzová.

• FTV Prima: jeden z vlastnických vehiklů televizní firmy Ivana Zacha, společnost THR Media, se přejmenoval na Prima Media Club Group. Členy představenstva jsou nově Marek Singer (ředitel Primy), Josef Stránský, Petr Babulík (finanční ředitel Primy) a Vladimír Pořízek (provozní ředitel Primy).

• Velká Pecka: provozní firma e-shopu s potravinami Rohlik.cz získala od antimonopolního úřadu povolení ke spojení s firmou My Food Wholesale (velkoobchodní aktivity, Freshbedýnky, gastro, catering a Mlsná farma).

01. 11.07. 12.

Trailer k novému filmu Petra Zelenky Modelář.

Petr Čornej: Jan Žižka

Jeden z pomyslných vrcholů letošní knižní sezóny v Česku. Přední český historik Petr Čornej po letech práce vydává objemnou (téměř 900 stran) biografii proslulého Jana Žižky v roce, kdy se připomíná 600. výročí výbuchu husitské revoluce. Po monumentální práci Josefa Pekaře, vydané v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které doposud bylo o Žižkovi napsáno.

Neporažený válečník Žižka v biografii vystupuje jako "odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel", jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor vnímá "husitskou dobu v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy."

Knihu Čornej vybavil podtitulem "Život a doba husitského válečníka". Přičemž ona "doba" je důležitější, než se na první pohled zdá. Šíře Čornejova záběru při vyčerpávajícím popisu Žižkova života a skutků a jejich kontextu je ohromující. Jen poznámkový aparát čítá 100 stran (!) plus dalších 40 stran seznamu pramenů. Čornej výborně kombinuje vysokou odbornost a erudovanost s přístupností pro alespoň trochu znalého čtenáře. Napínavě a moderně napsaná publikace tedy zavalí a inspiruje čtenáře množstvím faktů a souvislostí, není však úmorná a ubíjející.

Co je sympatické, že i přes množství nastudovaných pramenů autor k látce přistupuje s pokorou a s vědomím, že některé věci s odstupem stovek let není možné s určitostí popsat. Tedy jen "možná", "snad", "asi" nebo "s velkou pravděpodobností". Znamení Čornejovy vnitřní vědecké poctivosti. A další plus - sympatické odideologizování Jana Žižky. Tedy žádný téměř komunistický voják nebo kacířský lapka a rabiát. Nadčasová a autoritativní záležitost, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka české historie.