Po strništi bosRecenze

18. 8. 2017

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.

• Seznam.cz: od dnešního dne Stream.cz začíná streamovat nový osmidílný cooking pořad Grill Hunters, ve kterém recepty pro letní grilování představí Martin Škoda a španělský šéfkuchař Jesus Comino Ramir.

• TV Nova: seriál Ordinace v růžové zahradě 2 ukončil jarní sezónu 2018 epizodou Všechno je jinak. Uvedený díl dosáhl nejlepšího podílu na sledovanosti letošního roku, když oslovil 27,06 procenta diváků u obrazovek v cílovce 15 až 54 let.

• AV Media: velký hráč na trhu prezentační, projekční a audiovizuální techniky dokoupil 49 procent v dceřince Rental Pro (technické zabezpečení koncertů, turné, festivalů, společenských akcí, kongresů, módních přehlídek, veletrhů atd.). Ve firmě tak nyní vlastní 100 procent.

Amorphis: Amongst Stars

05. 10.24. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Solo: Star Wars Story

Není pochyb o tom, že scenárista Lawrence Kasdan, který se do dějin světové kinematografie zapsal podílem na scénáři ke kultovním snímkům Star Wars: Impérium vrací úder, Star Wars: Návrat Jediho nebo Dobyvatelé ztracené archy, napsal pro Solo: Star Wars Story spolu se svým synem Jonathanem velkolepý příběh. Moderní, plný akce, dobrodružství a současně zachovávající ducha a atmosféru původní vesmírné ságy.

Další velká neznámá: herec Alden Ehrenreich v roli mladého Hana Sola obstál ve velké zkoušce se ctí, a to i vedle výborného Woody Harrelson. Byť Ehrenreich není tak charismatický jako Harrison Ford, na druhou stranu cílem určitě nebylo zahrát Harrisona Forda coby mladého Sola. Ehrenreichův výkon je poctivý, důstojný a originální.

Zkušený režisér Ron Howard (Čistá duše, Šifra mistra Leonarda, Apollo 13, skvělí Rivalové atd.) a investice studia Walt Disney pak tyto dva základní sloupy zaobalily do hávu vizuálně opulentní podívané, se strhujícím tempem, nápaditou akcí a minimem hluchých míst.

A tak jediným rušivým elementem je plíživá rakovina politické korektnosti a momentálně populárních levičáckých ideologií (nejhloupěji se to projevilo v nepříliš povedené postavě feministické robotky), která ovšem ságu napadla již několik filmů dozadu. Přes tuto nepříjemnost je Solo: Star Wars Story solidním, plnohodnotným doplňkem světa Star Wars, který by neměl urazit většinu fanoušků.