Po strništi bosRecenze

18. 8. 2017

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.

• Česká televize: rozšiřuje síť zpravodajských studií. K již fungujícím studiím v Hradci Králové a Českých Budějovicích se od pondělí 16. září připojí Plzeň a v úterý také Ústí nad Labem. ČT nabízí divákům téměř dvě hodiny regionálního zpravodajství denně. Kromě každodenní spolupráce s editory na přípravě reportáží pro ČT24 a pro pořad Zajímavosti z regionů bude úkolem nových zpravodajů především příprava příspěvků pro zpravodajskou relaci Události v regionech.

• Nordic Telecom: pokračuje s výstavbou nových vysílačů pro službu Nordic 5G internet. Přes prázdniny se jeho dostupnost rozšířila do dalších 121 lokalit. Během září by mělo přibýt 103 nových oblastí. Podle plánu firma chce ve 2H 2019 pokrýt Nordic 5G internetem přibližně 400 lokalit po celém Česku.

• Skrz.cz: agregátor slev ze skupiny Slevomat v roce 2018 utržil téměř 66 milionů korun. V meziročním srovnání cca o 2 miliony méně. Čistý zisk se snížil z 15 milionů na 9 milionů korun.

• Škoda Auto: automobilka opět podpořila Českou filharmonii v její 124. koncertní sezóně. Partnerství trvá od roku 1993.

• My.cz: do týmu PR agentury ze skupiny B&R Holding nastupuje Ondřej Kopřiva (ex-Lidové noviny).

• Seznam.cz: do týmu Seznam Zpráv nastupují moderátorka Jarmila Balážová (začíná připravovat nové formáty autorských rozhovorů a reportáží), Veronika Lehovcová Suchá (editorka), Hana Němečková (rozvojové obsahové projekty) a Filip Harzer ( reportér zahraniční rubriky se zaměřením na střední Evropu).

Mirai
    15. 11.03. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Nabarvené ptáče

Knižní předloha nového filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče je bez přehánění zběsilý titul - jeho autor Jerzy Kosiński jej pojal jako nekončící spirálu lidské zběsilosti kdesi (snad) na polsko - ukrajinském pomezí v době druhé světové války, v podstatě bez jakékoliv naděje a záblesků lidství. Hrozila dvě nebezpečí - buď že Marhoul naprosto přesně převede knihu na film, a pak bude nekoukatelný kvůli explozi násilí, anebo se film nepovede, a pak nebude existovat důvod se na něj dívat.

Scenárista, režisér i producent Marhoul se naštěstí vyhnul oběma polohám a Kosińského knihu otiskl do filmu citlivě, ohleduplně, s prostorem pro imaginaci diváka. Současně věrně zachovává ducha a atmosféru předlohy. Nabarvené ptáče je v dobrém slova smyslu světový film, takový, jaký se v české kinematografii neobjevil desítky let. Všechny autorské složky jsou dovedeny k dokonalosti a do šlapající souhry povedeného bijáku.

Vypíchněme hlavně dvě: černobílá kamera Vladimíra Smutného je vrcholným dílem umělce, který má na kontě takové snímky jako Tmavomodrý svět, Tobruk, Kolja nebo Skalpel, prosím. A fantastický cast jak v hlavní (úžasný dětský herec Petr Kotlár), tak i v epizodních rolích. Účast hvězd jako Udo Kier, Stellan Skarsgård nebo Harvey Keitel není samoúčelná. Každá z nich exceluje a je nezapomenutelná, a zejména Kierův vyšinutý mlynář bude asi strašit ve snech hodně diváků.

"Cesta k úspěchu vede až na pokraj šílenství," prohlásil Marhoul při pražské slavnostní premiéře. Již samotná geneze vzniku Nabarveného ptáčete by vydala na samostatný film. Pomyslná krev, kterou zarputilý autor i producent Marhoul musel v průběhu let cedit, je ve snímku hodně znát. Ku prospěchu věci. Vzniklo velké dílo, které v rámci světové kinematografie (o bídě české ani nemluvě) bude dlouho zářit jasným světlem.