Po strništi bosRecenze

18. 8. 2017

Dlouho očekávaný prequel ke slavné Obecné škole se všemi svými přednostmi i nectnostmi. S tím, že těch druhých bohužel poněkud převažuje. Zatímco u Školy se mělký příběh, spíše volně nahozený sled scének, díky skvělým dialogům, přehršli vtipů a výborným hereckým výkonům ještě snesl, u dějového předfilmu Po strništi bos absence nějakého výraznějšího děje už hodně dráždí.

A to nejen vzhledem k výrazně menšímu počtu laskavě humorných scének, povedených hlášek atd, ale i kvůli způsobu vzniku scénáře. Film nezapře, že vznikl jako "sesypaný" scenáristický pelmel ze stejnojmenné, autobiograficky laděné povídkové knížky Zdeňka Svěráka. Vydobytí místa v klukovské partě na malém městě nebo náhled do dávné rodinné historie (jejíž pointu navíc divák odhadne dávno před koncem filmu) jsou sice hezké náměty pro několik "bakalářských" povídek, samy o sobě však rozsáhlý prostor celovečerního filmu neunesou.

A tak hlavními devizami novinky Jana Svěráka jsou povedené výkony herců, zejména představitelů dětských rolí. Především Alois Grec coby "malý Zdeněk Svěrák" září - je roztomilý, nikoliv přeslazený, a rozhodně se nenechá zastínit plejádou slavných hereckých kolegů (Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, novou polohu dědečka ukázal Jan Tříska). Jedinou výjimkou je nadaný Ondřej Vetchý, který v roli tatínka působí poněkud bezkrevně a zakřiknutě.

I přes mělkost příběhu se však dá čekat, že se na Po strništi bos pohrnou davy. Oba Svěráci totiž vše dokázali (ostatně jako u několika předchozích snímků) umně zaobalit jakousi aurou hřejivých a nostalgických vzpomínek na dětství/předchozí roky, které jsou univerzální pro všechny.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn17

• Elán: hudební vydavatelství Warner Music vysílá poprvé do digitální distribuce všechna alba legendární slovenské kapely. Od pátku 19. ledna se alba jako Ôsmy svetadiel, Nie sme zlí, Elán 3, Hodina slovenčiny atd. objeví na downloadovacích a streamovacích službách jako jsou Spotify, Deezer, iTunes, GooglePlay.

• RIO Media: telekomunikační operátor má nové představenstvo - Marcel Dostal, Jaromír Štantejský a Jaroslav Hanyk, které nastoupilo po vstupu nového majitele, vehiklu Kaprain podnikatele Karla Pražáka.

• Fragile media: digitální agentura Daniela Kafky v roce 2016 utržila téměř 95 milionů korun, v meziročním srovnání o 34 milionů více. Čistý zisk vyskočil z 3,3 milionu na 4,1 milionu. Ke klientům patřily/patří značky Adidas, Albert, České Radiokomunikace, CCS nebo Dr.Max.

Trailer k novému filmu Jiřího Vejdělka Tátova volha.

02. 2.03. 3.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Nejtemnější hodina

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.