Porter Erisman: Alibaba.com Recenze

18:01, 16. 5. 2016

Cenný vhled do nitra čínského internetového trhu, který již dnes pořádně hýbe globálním online byznysem. Porter Erisman, jeden z prvních západních zaměstnanců obřího čínského internetového tržiště Alibaba, který to dotáhl až na viceprezidenta, evidentně nepatřil k nejužšímu okruhu kolem spoluzakladatele Jacka Maa, tedy tam, kde vznikala strategická rozhodnutí. Byl však dostatečně blízko, aby jeho cenné vzpomínky a postřehy z vnitra firmy dokázaly po celém světě poučit a inspirovat jak masy startupistů, tak i zkušených byznysových žraloků.

Erismanova kniha, od které by divák neměl očekávat nějaký brilantní styl či vytříbený jazyk, není jen pouhou historií Alibaby, všech jeho střetů s eBay, dohody s Yahoo, neúspěchu první mezinárodní expanze nebo dalších klopýtnutí. Autor v ní srozumitelně ukazuje, proč Alibaba uspěl v Číně i přes tlak mnohem silnějších zahraničních soupeřů (zákaznická orientace, respektování místní kultury nebo vybudování unikátního ekosystému firmy) a jak se z něj stal kolos s 300 miliony zákazníků a s 80 procenty čínských obchodních transakcí na internetu.

Publikace Alibaba.com je de facto příběhem o naději - o tom, jak lze i v nejzapadlejší vesnici bez technických znalostí vybrousit zářivý online diamant. Aneb jak říká Jack Ma, k vybudování globální společnosti stačí počítač, připojení k síti a nápad. Jako bonus pak Erisman přihazuje solidně vyfutrované predikce, kam se Alibaba, potažmo globální e-commerce bude ubírat plus 40 Alibabových lekcí (autorovy recenze se asi nejvíce líbí: Je důležitější být nejlepší než být první.). Cílem této knihy je jednak informovat, ale také inspirovat, píše Erisman v úvodu. Oboje splněno.