Poslední závod Recenze

21:42, 29. 3. 2022

Mohl to být výjimečný a krásný film - pokud by se podařilo dotáhnout scénář a pokud by se dramaturgům/ dramaturgovi podařilo z látky vykutat jedno jasné téma a tvar. Takto filmový debut režiséra Tomáše Hodana (rovněž scénáře u filmů Prezident Blaník, Čertí brko, seriálů Republika Blaník, Kancelář Blaník, Dáma a Král, Strážmistr Topinka atd.) působí hlavně dojmem, že honí vícero zajíců najednou.

Jsou hlavním tématem filmu počátky běžeckého lyžování v českých zemích, česko-německé pošťuchování před první světovou válkou, jeden legendární a tragický závod nebo pocta horským samorostům? Je hlavním hrdinou Posledního závodu německý sportsman Emerich Rath, jehož postava dostává na plátně asi největší prostor, nebo zahynuvší lyžař Bohumil Hanč, o kterém se dozvíme nejvíce? Anebo má být v popředí přátelství obou průkopníků, klenoucí se nad oběma národy, i když popravdě řečeno, z filmu příliš nevyplývá, že by Rath a Hanč byli nejlepší kamarádi (to spíše Hanč s Vrbatou, který ovšem ve filmu pouze přicmrndává).

Množství témat a rovin tak diváka spíše rozptylují a rozmělňují pozornost, případně identifikaci s některou postav do více směrů. Takto Poslední závod zůstává "jen" nadprůměrným snímkem, s nádhernou kamerou Jana Baseta Střítežského, s výbornými hereckými výkony a s opravdu podařenou scénou osudových chvilek klíčového závodu (byť v jejím závěru trochu hapruje střih). Znalci Krkonoš rovněž ocení krásné reálie okolí Brádlerových bud či Medvědí boudy, kde se velká část horských scén natáčela, příznivci historie rovněž ocení smysl pro detail a historickou věrnost. Není to špatné (a už vůbec ne řemeslně), jen se z daného příběhu sledováním jen jednoho tématu dalo vymáčknout mnohem více.