Predátor: EvoluceRecenze

17. 9. 2018

S výjimkou občasných záblesků invenční filmařiny čistokrevné, poctivé a solidně udělané béčko. Tedy laciné nebo lacině působící triky a rekvizity, nenápaditá choreografie akčních scén, papírem šustící základní zápletka a podivná a nepravděpodobná parta hlavních hrdinů (obzvláště role bioložky se příliš nepovedla) se širokým rozpětím hereckých výkonů.

Za vzkříšením série o nepříjemném mimozemském lovci lidí stojí z velké části režisér a scenárista Shane Black (Iron Man 3, Poslední akční hrdina, Poslední skaut), který se objevil v menší roli v původním Predátorovi z roku 1987. Black neměl úplně špatnou výchozí pozici - navázat mohl na docela povedený snímek Predátoři (2010) s Adrienem Brodym v hlavní roli plus na panující módu nostalgie po trhácích či tématech ze 70. a 80. let, viz pokračování Rockyho, Indiana Jonese nebo aktuální MEG, silně upomínajícího na Čelisti.

Leč bohužel, Black jakoby se projektu věnoval na půlku své kapacity. O nějakém překvapení ze světa Predátorů se již nedá mluvit, ale Predátor: Evoluce postrádá hlavně napětí (napínavých scén je zde opravdu pomálu a to včetně sekvencí odehrávající se v lese) a nějakou výraznější atmosféru. Některé pasáže jsou zde vyloženě slabé a divně nepravděpodobné a zmotané - viz střílečka u univerzitního hřiště nebo u havarovaného mimozemského modulu. To samé platí i o utrápených dialozích. Nepříliš povedený filmový návrat letošního roku je tu.

• O2 Czech Republic: díky spojení několika frekvenčních pásem jako první pokryl celé město, konkrétně Kolín, mobilním internetem s rychlostí očekávanou od sítí 5G.

• Daniel Křetínský a Patrik Tkáč: EP Global Commerce (EPGC) předložila akcionářům německé společnosti Metro (rozsáhlá síť obchodů Cash&Carry) veřejnou nabídku na převzetí všech kmenových a prioritních akcií. Nabídka EPGC je podmíněna mimo jiné tím, že EPGC dosáhne na dostatečný počet akcií nutných k převzetí kontroly nad Metrem. Nabídková cena za kmenové akcie činí 16 eur a za prioritní akcie 13,80 eura. To firmu nacenilo na téměř 6 miliard eur. EPGC již vlastní 7,3 procenta kmenových akcií Metra.

• Asociace pro elektronickou komerci: v roce 2018 dosáhl obrat e-commerce ve sledovaných státech EU 547 miliard eur, v roce 2017 to bylo 489 miliard eur. Na celkovém objemu se z 66 procent podílí západní Evropa. V Česku e-retail v roce 2018 dosáhl 135 miliard korun, v meziročním srovnání o 17 procent více.

• Confidence Digital: digitální agentura změnila složení vlastníků. Pětiprocentní podíl Petra Svobody přešel na Tomáše Studeníka, který nyní vlastní 49 procent. Zbylých 51 procent drží Kateřina Studeníková Cimoradská.

• Česká televize: dnes spouští v HbbTV novou verzi aplikace iVysílání. Kromě změny designu přibylo množství nových funkcí včetně možnosti sledování obsahu přímo z webu ČT, či tematické členění pořadů dle vybraných žánrů.

• FTV Prima: úvodní díl nové minisérie Linka v pondělí 17. června vidělo 1,103 milionu diváků (share 32,57 procenta) v cílovce 15+. Podíl sledujících u ekonomicky aktivních obyvatel 15 - 69 let byl téměř shodný, 32,50 procenta (805 tisíc diváků).

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Teaser k chystanému filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče.

X-Men: Dark Phoenix

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.