Priessnitz: BeztížeRecenze

9. 11. 2016

Rozloučení s hudební kariérou nemohlo být stylovější. Jesenické alternativní tesklivce Priessnitz vzbudil po letech hibernace pozitivní ohlas filmu Alois Nebel (2011) a následné úspěšné turné. Deset let po předposledním albu Stereo (2006) tak postupně vznikala údajně definitivně poslední nahrávka Beztíže, na které kapela už vůbec nic nemusí, nikam se netlačí, netrápí ji ambice a naplno přiznává své sympaticky otlučené stáří.

"Za sebe cítím, že se vracíme v kruhu na místo činu. Tam, kde jsme před lety s Priessnitz začali, tedy do Jeseníků. Mezitím jsme se rozutekli do světa a je pro nás velmi těžké se scházet ke zkouškám, k tvorbě nových věcí," přiznává zpěvák Jaromír Švejdík. Je to návrat a současně přirozené navázání na vydařené Stereo: posluchač by neměl čekat žádné optimistické tóny jako na albu Zero (2001), jen chytlavé krasosmutnění poučených padesátníků.

Beztíže od počátku do konce mrazí i nabíjí bezvýchodností, směsí nenaplněných nadějí a smířeného bilancování. Je to podmanivé, načichlé blues a vůbec nevadí, že občas za uši zatahá až příliš násilné roubování vokálních linek na hudbu. Zvláště, pokud kapela z rukávu sype celou řadu silných skladeb  - Mrzáci, Tam na poli, Žena, Beztíže, Na kraji města. Vlastně je to sympatické a povedené gesto: rozloučení na vrcholu tvůrčích sil a prostřednictvím vydařené desky. Tahle parta bude na české hudební scéně chybět.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn2

• Elán: hudební vydavatelství Warner Music vysílá poprvé do digitální distribuce všechna alba legendární slovenské kapely. Od pátku 19. ledna se alba jako Ôsmy svetadiel, Nie sme zlí, Elán 3, Hodina slovenčiny atd. objeví na downloadovacích a streamovacích službách jako jsou Spotify, Deezer, iTunes, GooglePlay.

• RIO Media: telekomunikační operátor má nové představenstvo - Marcel Dostal, Jaromír Štantejský a Jaroslav Hanyk, které nastoupilo po vstupu nového majitele, vehiklu Kaprain podnikatele Karla Pražáka.

• Fragile media: digitální agentura Daniela Kafky v roce 2016 utržila téměř 95 milionů korun, v meziročním srovnání o 34 milionů více. Čistý zisk vyskočil z 3,3 milionu na 4,1 milionu. Ke klientům patřily/patří značky Adidas, Albert, České Radiokomunikace, CCS nebo Dr.Max.

Trailer k novému filmu Jiřího Vejdělka Tátova volha.

02. 2.03. 3.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Nejtemnější hodina

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.