První člověkRecenze

13. 10. 2018

Konečně po dlouhé době biják, který je "velký" a přitom současně chytrý, "hluboký". Třetí celovečerní film mladého Damiena Chazelleho (povedené snímky Whiplash, La La Land) První člověk o americkém kosmonautovi Neilovi Armstrongovi opět osvědčuje nesmírný talent, inteligenci a kreativitu hlavního tvůrce. Zvláště, když má po ruce úžasný scénář Joshe Singera (WikiLeaks, Spotlight).

Pečlivost, důraz na autenticitu, dar osobitého vyprávění, skvělé vedení herců - to je to, co diváka napadne při sledování příběhu prvního člověka na Měsíci. Již úvodní scéna letu Armstronga v experimentálním raketovém letadle X-15 vás katapultuje přímo do kabiny rozklepaného pekelného stroje, který se každou chvíli může buď rozbít o Zemi nebo odplout do neznámého vesmíru. Je to tak strhující a ohromně natočená pasáž, že se slabším povahám může udělat nevolno.

Technicky a řemeslně se jedná o film extratřídu. Spíše než mezník v dějinách a s ním spojený patos Chazelleho zajímá, kdo byli první průkopnici vesmírného létání. Ryan Gosling v hlavní roli opět (je to již druhá spolupráce s režisérem) předvádí ze sebe to nejlepší. Jeho Armostrong je ledově klidný v kritických chvílích, výkonný, ale současně lidský, když pohřbívá dvouletou dceru. Další Goslingův mistrovský výkon.

I samotný let prvního Apolla je pojat bez zbytečné heroické epiky (chybí scéna s vlajkou), zato velmi sugestivně a s prvotřídním synchronizováním obrazu a hudební složky. Skvělý, nádherný a podmanivý hold mužům, kteří létali do vesmíru a na Měsíc v technice, se kterou byste dnes nejeli ani do Krkonoš.

• Punk Film: punková filmová a TV produkce (pohádka Čertí brko) skončila v roce 2018 v čistém zisku 2,2 milionu korun. O rok dříve net profit činil 2 miliony.

• Filmový fond: poslanecká sněmovna zvolila dva nové radní fondu na tříleté období. V prvním kole uspěla Tereza Czesany Dvořáková a Ondřej Zach.

• AdActive: internetové mediazastupitelství ze skupiny Vltava Labe Media v roce 2018 utržilo téměř 89 milionů (meziročně plus 19 milionů). Čistý zisk v daném období činil 600 tisíc korun (o rok dříve byla firma v minusu 2 miliony korun). AdActive letos na jaře zfúzovalo s VLM.

• Economia: mediální dům posiluje redakce. Do Aktuálně.cz nastoupil Josef Greš (vedení rubriky Názory), tým Hospodářských novin rozšíří Luboš Kreč.

• Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2018 utržila přes 51 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7 milionů více. Čistý zisk klesl z 1,2 milionu na 600 tisíc korun.

• Slevomat.cz: ve funkci jednatele zážitkového portálu skončil Adam Bartnicki. Na jeho místo nastoupil Kamil Hanzlík, finanční ředitel Slevomatu.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Heilung - Hamrer Hippyer.

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.