Prvok, Šampón, Tečka a Karel Recenze

20:06, 30. 7. 2021

Možná nejpříjemnější překvapení na poli českých filmů v letošním, distribučně podivném roce. Filmová adaptace románu Patrika Hartla (rovněž režie a scénář) totiž trochu klame tělem. Film, který se na první pohled tváří jako klasická tuzemská řachanda o vztazích a všude se opravdu prezentuje jako "komedie", je ve skutečnosti ne úplně veselé vyprávění z chlapského světa po čtyřicítce.

Čtyři kamarádi z gymplu (?) si ve středním věku víceméně v podobném momentu uvědomí, že nežijí úplně tak, jak si kdysi v mládí představovali. Mužskou krizi, poničené sebevědomí a mentální tápání zkusí vyřešit plněním téměř nesplnitelných úkolů. Samozřejmě, že takto rozehraný příběh nabídne množství (zde více méně zdařilých) gagů, hlášek a komických situací. Do nich ale režisér Hartl velmi zručně a místy velmi překvapivě sází vážné situace, při kterých vnímavějšího diváka mrazí v zádech. Takže žánr spíše tedy dramedy, v Prvokovi... nadprůměrně zvládnutá, se silnými, emočně naléhavými momenty a propracovanými postavami, napsanými tak, že jen málokdo z cílové skupiny se s některou z nich nebude schopen identifikovat.

Asi je možná zbytečné dodávat, že velký podíl na sympatickém a uvěřitelném vyznění filmu mají excelentní výkony v hlavních rolích v podání Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna (ve vedlejších rolích, či spíše minirolích se tam mihnou desítky dalších hvězdných herců a hereček). Prvok, Šampón, Tečka a Karel má díky všem těmto ingrediencím nakročeno dostat se v návštěvnosti přes půl milionu diváků a velmi slušnou šancí stát se klasickým snímkem žánru - mnohý z diváků se k němu rád vrátí i po deseti dvaceti letech. Takový počin je v české kinematografii vzácný: kvalitní film pro masy.

• Foxconn CZ: firma, která v Pardubicích vyrábí datová centra, komunikační a telekomunikační produkty, v roce 2020 dosáhla obratu 107 miliard korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 19 miliard. "Firma těžila z poptávky po infrastruktuře, zaměřené na podporu práce a učení z domova a na cloudové služby." Čistý zisk meziročně klesl z 658 milionů na 340 milionů korun. Společnost loni vyplatila dividendu přes 2,4 miliardy korun (o rok dříve 695 milionů).

• A 11: vydavatelství rozšiřuje nabídku prémiových titulů o nový magazín E&B, se kterým vstupuje do segmentu estate, designu, developerských projektů a architektury. Magazín vyjde poprvé na začátku října a to ve formátu 330 x 230 mm a s rozsahem minimálně 80+4 strany. Distribuce bude probíhat ve volném prodeji i řízeně na top osobnosti z oboru. Šéfredaktorkou je Jana Chuchvalcová, která v A 11 řídí B2B tituly PROFI Makléř & Reality nebo PROFI Poradenství & Finance.

• Empresa Media: v dozorčí radě vydavatelství nahradil Filipa Doubka (který odešel ke Karlovi Komárkovi ml.) Jitka Věková, jinak provozní ředitelka Médea Group.

• Rada ČT: poslanecká sněmovna odvolala členku rady Hanu Lipovskou. Pro hlasovali poslanci z ODS, ČSSD, ANO, Pirátů, TOP09 a STAN. Důvodem má být údajné porušení zákona a kandidatura za Volný blok. Dá se očekávat, že se Lipovská odvolá a že má slušnou šanci na výhru. Mimochodem, před lety člen Rady ČT a ČSSD Erazim Kohák kandidoval do Senátu a nikomu to nevadilo.

• FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná ze čtvrtku 16. září vidělo 1,141 milionu diváků (podíl na sledovanosti 29,63 procenta) v cílové skupině 15+, v cílovce 15 až 69 dosáhl seriál podílu na sledovanosti 28,17 procenta.

• Košík.cz: e-shop z rodiny Mall Group se dohodl na exkluzivní spolupráci se značkou kosmetiky Ryor. Nově tak nabízí více než stovku nejoblíbenějších produktů Ryoru.

Eminem: Lose Yourself

Cesta domů

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).