Rebecca Keeganová: Futurista Recenze

11:39, 30. 12. 2013

Biografie, která by neměla zapadnout. Publicistce a dopisovatelce Time Rebecce Keeganové se díky vstřícnosti samotného Jamese Camerona a jeho nejbližších spolupracovníků, hvězd (Arnold Schwarzegger) a kolegů podařilo dostat přesně do polohy, která vypovídá o jeho metodě práce, přínosu světové kinematografii i životě maximum, aniž by se však překlopila do bulvární slídivosti a otravnosti.

Ostatně, příběh samouka, který se díky vysokému nasazení, vášnivému zájmu a také troše štěstí vypracoval na jednoho z největších a nejinvenčnějších filmových tvůrců současnosti, je sám o sobě dostatečně nosný a zajímavý. Fanoušek sci-fi, vědy a vesmíru začínal v béčkové produkci New World Pictures Rogera Cormana, kde se přes tvůrce modelů, výtvarníka, mistra trikových efektů dostal až na post režiséra s nadčasovými a svébytnými vizemi. Cameron pak postupem času v sobě skloubil kreativní a technický talent (vlastní několik filmových technologických patentů), díky kterému vznikly takové přelomové snímky jako Terminátor, Terminátor 2, Vetřelci, Propast nebo Avatar.

Kniha Futurista jasně ukazuje Cameronův hlavní význam: není jen zručný, nápaditý a obratný režisér a scénárista, ale posouvá celou filmovou branži o notný kus dále, do digitálního věku. Do fáze, kdy technologie umožní přenést na plátno jakoukoliv myšlenku tvůrce. Cameron tak z určitého hlediska přinesl do film naprostou svobodu. Jedinou drobnou vadou na kráse je tak klasicky laciné vydání Mladé fronty, které nepočítá s fotografickou přílohou.