Revenant Zmrtvýchvstání Recenze

19:11, 14. 1. 2016

Naprosto parádní filmařina, ve které Leonardo DiCaprio podává jeden ze svých nejlepších výkonů. Syrové a vizuálně opulentní drama s prvky magického realismu o pomstě, zoufalé touze přežít a bezvýznamnosti člověka vydaného na milost čarokrásné přírodě má všechno, co by si náročný divák přál u každého snímku.

Invenční režijní rukopis Alejandra Gonzáleze Iñárittu (21 gramů, Babel, Birdman), jasný, přehledný a inteligentně postavený scénář (Iñárittu plus Mark L. Smith), zářivou hvězdu, která předvádí opravdu úžasné věci a které zdatně sekunduje výborný Tom Hardy, to vše proložené dechberoucími sekvencemi, které bezpochyby vstoupí do dějin kinematografie.

Viz například pasáž s úvodním útokem indiánů na tábor trapperů nebo naprosto neuvěřitelný útok grizzlyho na DiCapriovu postavu lovce Hugha Glasse. Ne nadarmo se na internetu stále vedou diskuse, zda šlo o digitálního nebo živého méďu. A kamera Emmanuela Lubezkiho: těžko v poslední době najít snímek, ve kterém by kameraman táhl celé dílo tak nahoru. Možná Gravitace, kterou ovšem nasnímal rovněž Lubezki.

Krajina se v Lubezkiho podání stává vznešeným a svébytným chrámem, pro který je hemžení malých človíčků tam někde dole naprosto pominutelné a bezvýznamné. Vše magicky podtrhuje hudba, o kterou Iñárittu požádal německého undergroundového hudebníka Alva Noto (tento výběr opět dosvědčuje výjimečnost a otevřenou mysl režiséra). Těžko říci, kdo by si zasloužil Oscara více: zda Iñárittu, DiCaprio, Hardy, maskéři/kadeřníci, výtvarníci, kostyméři nebo autoři vizuálních triků. To jednoznačně vypovídá o síle Zmrtvýchvstání.