Rogue One: Star Wars Story Recenze

18:59, 17. 12. 2016

Základní otázka nového blockbusteru Walta Disneyho: Je nový příběh ze světa Hvězdných válek pouhou ždímačkou na peníze nebo obohacuje svět Star Wars i něčím novým? Novinka, vlastně tří a půltý díl filmové série (bráno z hlediska dějové chronologie), stojí někde mezi oběma polohami. Tým kolem talentovaného režiséra Garetha Edwardse (místy docela zajímavá Godzilla) zvolil očekávaný přístup: zvýraznil a podtrhl všechny klady, ale i nectnosti celé vesmírné ságy.

Tam, kde se mluví a padají plakátové pravdy typu "Naděje nesmí zemřít", jde úroveň rapidně dolů, naopak laťka kvality stoupá u akčních sekvencí. Některé bojové scény (útok na štít planety Impéria) lze dokonce díky choreografii, výtvarné stránce a povedené kameře Greiga Frasera (30 minut po půlnoci, Ať vejde ten pravý) označit jako nejlepší momenty Star Wars vůbec. Žádný div, Edwards proslul ve svých začátcích (nízkorozpočtový film Zakázaná zóna) tím, že vizuální efekty dokázal vytvořit za pár babek doslova na koleně.

S rozpočtem okolo 200 milionů dolarů u Rogue One (odhadovaný výrobní objem) si tvůrce Edwardsova typu musel doslova lebedit a mohl se rozmáchnout k nadprůměrnému výkonu. Výtvarně promakaný sci-fi svět Rogue One má v sobě tu správnou špínu, kterou před lety uhranul skvělý District 9, nekomplikovaný příběh, který fajnšmekry trochu podráždí zdlouhavou expozicí (v podstatě jen skoky mezi planetami) a nutnou "čínskou" scénou, a jeden klad, u filmů Walta Disneyho nevídaný - téměř všichni hlavní hrdinové zemřou. V kontextu celých Hvězdných válek bezpochyby nadprůměr.