Šarlatán Recenze

21:23, 22. 8. 2020

Po Havlovi je tu v krátkém čase další povedený životopisný snímek z bohatých moderních dějin českých zemí. Doufejme jen, že na rozdíl od snímku Stanislava Horáka se zde nenajdou úsměvní rozumbradové, kteří budou máchat pěstičkou: "Takhle to nebylo!"

Slavná režisérka Agnieszka Holland (Přes kosti mrtvých, Hořící keř, Aféra, Domek z karet atd.) a scenárista Marek Epstein (Anděl Páně 2, Signál, Ve stínu, Václav atd.) zvolili k příběhu skutečného léčitele Jana Mikoláška nelehký, o to sympatičtější klíč. Mikolášek je v Šarlatánovi líčen jako rozporuplný až hrozivý člověk, ač "nadán Bohem" léčitelskými a výjimečnými schopnostmi, stále v první řadě bojující s vnitřními běsi a svody moci. To vše na pozadí silného téma boje nezařaditelných jedinců versus systém totalitární moci.

Výsledkem je mnohovrstevnatý příběh, vyčnívající z běžné produkce životopisných filmů a nabízející řadu silných/překvapivých momentů (včetně cenné připomínky, jak odporný systém byl komunismus v tehdejším Československu). V silném castingu vedle dominantního Ivana Trojana (divák si zde po zoufalém Bourákovi výrazně spraví chuť) skvěle vyčnívá slovenský herec Juraj Loj v roli vnitřně rozervaného Mikoláškova partnera. Hrát vedle Trojana je těžký úkol, Loj se ho zhostil s pozoruhodným nasazením, grácií a charismatem. Zapamatovat toto jméno!

Rovněž Josef Trojan (syn Ivana Trojana) coby mladý Mikolášek demonstruje, že zde roste nepřehlédnutelný talent a nadaný herec jako stvořený pro role podivínů všeho druhu, uvnitř cloumaných řadou démonů. Snad jen zdůraznění homoerotických scén v Šarlatánovi poněkud zavání konjunkturalismem, tolik poplatným dnešní podivné době.