Sázka na nejistotu Recenze

18:40, 7. 1. 2016

I s odstupem osmi let zůstává finanční krize v roce 2008 úžasnou studnicí osudů, příběhů a přehlídkou široké palety lidského chtění, lpění a chamtivosti. Je proto s podivem, že zaznamenáníhodných filmů z prostředí finančních dravců či velkých investičních korporací aby divák spočítal na prstech obou ruk: když pomineme poněkud líbivé a zjednodušující oba díly Wall Streetu a Vlka z Wall Street, který není ničím jiným, než brutální apoteózou té nejzběsilejší lidské živočišnosti a animozity, tak tu máme v podstatě "jen" brilantní a nedoceněný Margin Call s Kevinem Spaceym a Jeremy Ironsem.

Novinka Sázka na nejistotu (mimochodem, orginální název The Big Short ukazuje, jak je české pojmenování mimo - nejen překladem, ale hlavně významově) tuto mezeru zdařile zaplňuje. Tak především se na něm sešla dost zajímavá parta - od skečaře (Saturday Night Live) a režiséra Adama McKaye, který si vzal na starosti i scenář, až po elitní herecké složení Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling a další.

Film sám o sobě je skvělý, výborně napsaný, s řadou úchvatných momentů, nápadů a výkonů (zejména Christian Bale coby jednooký autistický génius Michael Burry), hořce zábavný a je jeden z mála, který se povedeně, seriozně a bez zbytečných ideologických sentimentů zabývá podnětnou otázkou, proč je ve finanční branži tolik namyšlených kriplů. Vlastně je možná promakaný a skvělý až moc, takže řada jeho vrstev zůstane pro lidi bez ekonomického vzdělání uzavřena do nesrozumitelnosti.

A nepomáhá tu ani množství vysvětlujících vsuvek na téma co jsou to zajištěné dluhopisy (příklad) nebo McKayových vtípků (například zapojení skutečné popové hvězdičky Seleny Gomez do vysvětlování zákrut finančního světa). Krutý paradox: nejvíce se u filmu budou možná bavit ti, proti kterým je namířen.