Star Wars: Poslední z JediůRecenze

15. 12. 2017

Podobně jako předchozí Epizoda VII, i osmička nabídne směs brilantních sekvencí společně s podivně postavenými či nezáživnými pasážemi. Zároveň se dá s velkou míry pravděpodobnosti říci, že toto určitě není směr, kterým by se otec ságy George Lucas, nyní odsunutý do roli útrpného pozorovatele, vydal. To ale nutně nemusí znamenat negativum.

V první řadě je třeba tvůrcům v čele s režisérem a scenáristou Rianem Johnsonem (Looper, Zmizení, Perníkový táta) a J. J. Abramsem zatleskat za kuráž a kreativitu, se kterou Star Wars posouvají do nových rovin. Prim už nehrají pompézní a efektní souboje vesmírných korábů a další sci-fi haraburdí, ale čím dál hlubší ponor do fungování Síly a její světlé a temné stránky v hlavních hrdinech. Od směsi sci-fi a kovbojky se tak Hvězdné války posouvají k jakémusi mysteriózně-ezoterickému dobrodružství.

Johnson k tomu navíc přidává i několik mistrovských scén, viz například nálet povstaleckých bombardérů na vesmírnou loď Prvního řádu. Ten se evidentně inspiroval autentickými záběry náletů amerických bombardérů na nacistické Německo za druhé světové války (záběry v pumovnici, agónie sestřelovaných bombardérů atd.). Tyto pasáže patří v rámci celé filmové série k nejlepším.

Na druhou stranu se ani Johnson neubránil několik nelogičnostem v ději, které hodně šustí papírem a které narušují divácký zážitek. Zvláště na straně Prvního řadu se ilustrace záporáků, jejich neschopnost poradit si s povstaleckými silami občas překlopí až v plákatovitou tezovitost. Když k tomu přidáme stále přibývající výhonky politické korektnosti (kapitánské můstky lodí ovládají již vetšinou ženy a mužský element je určen zhusta k tomu, aby nechápal mazanost prováděných plánů), Poslední z Jediů tak připomíná výborně rozehraný závod, ve kterém vám vítězství na poslední chvíli proklouzne mezi prsty.

• Nakladatelství Slovart: v roce 2017 utržilo 80 milionů korun, stejně jako o rok dříve. Čistý zisk mírně klesl z 1,6 milionu na 1,5 milionu korun.

• Media Bohemia: velká mediální skupina pohltí několik svých dceřinek, které provozují menší rádia - Rádio Černá Hora II., Radio Dobrý den (Rock Radio), AZ Rádio (Hitrádio City) a František Vostál (Hitrádio Vysočina).

• Svoboda Press: obří tiskárny ovládané německou skupinou Euro-Druckservice v roce 2017 utržily 1,595 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 94 milionů korun. Čistý zisk se zvedl z 26 milionů na 29 milionů korun. Zisk před zdaněním, odpisy, úroky a amortizací (EBITDA) dosáhl na úroveň 156 milionů korun (o rok dříve to bylo 177 milionů).

Laibach: The Whistleblowers.

05. 10.24. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Ant-Man a Wasp

V porovnání s nedávno uvedenými epickými Avengers: Infinity War působí aktuální přírůstek marvelovského světa Ant-Man a Wasp spíše jako chudý příbuzný. Je ovšem pravda, že první filmový Ant-Man (2015) vyzníval v porovnání s dalšími marvelovskými hrdiny ještě zakřiknutěji.

Bohužel režisér Peyton Reed ani napodruhé nedokázal vymyslet nějaký výraznější klíč, jak ze zmenšujícího se a zvětšujícího se chlapíka vykřesat zajímavé dobrodružství či vizuálně přitažlivé scény. Ústřední dvojice hrdinů (Paul Rudd a Evangeline Lilly) působí mdle, nevýrazně, v jakékoliv společné scéně je přehraje zkušený pardál Michael Douglas. Scott Lang/Ant-Man by si rozhodně zasloužil poněkud důkladnější pozornost nějakých nadanějších scenáristů.

Filmu chybí nějaký silnější příběh, ústřední motiv. Přece jenom po apokalypse z posledních Avengerů je drobná záchranná mise jednoho člověka poněkud málo. Hlavní záporák, obchodník se zbraněmi, je plochá, plakátovitá postavička bez šťávy a kontextu. Rovněž sekvence z kvantových polí, kde by člověk čekal nějaký výraznější výtvarný/designový počin, svou nekomplikovaností trochu připomínají 90. léta.

Jinými slovy: v porovnání s ostatními marvelovskými bijáky je Ant-Man a Wasp spíše průměr, byť možná z hlediska hlášek asi nadprůměr. A přesto, díky závěrečné scéně, je Ant-Man a Wasp další kostičkou z velké stavby Marvel Universe, kterou si hardcore fanoušci asi nenechají ujít.