Star Wars: Poslední z JediůRecenze

15. 12. 2017

Podobně jako předchozí Epizoda VII, i osmička nabídne směs brilantních sekvencí společně s podivně postavenými či nezáživnými pasážemi. Zároveň se dá s velkou míry pravděpodobnosti říci, že toto určitě není směr, kterým by se otec ságy George Lucas, nyní odsunutý do roli útrpného pozorovatele, vydal. To ale nutně nemusí znamenat negativum.

V první řadě je třeba tvůrcům v čele s režisérem a scenáristou Rianem Johnsonem (Looper, Zmizení, Perníkový táta) a J. J. Abramsem zatleskat za kuráž a kreativitu, se kterou Star Wars posouvají do nových rovin. Prim už nehrají pompézní a efektní souboje vesmírných korábů a další sci-fi haraburdí, ale čím dál hlubší ponor do fungování Síly a její světlé a temné stránky v hlavních hrdinech. Od směsi sci-fi a kovbojky se tak Hvězdné války posouvají k jakémusi mysteriózně-ezoterickému dobrodružství.

Johnson k tomu navíc přidává i několik mistrovských scén, viz například nálet povstaleckých bombardérů na vesmírnou loď Prvního řádu. Ten se evidentně inspiroval autentickými záběry náletů amerických bombardérů na nacistické Německo za druhé světové války (záběry v pumovnici, agónie sestřelovaných bombardérů atd.). Tyto pasáže patří v rámci celé filmové série k nejlepším.

Na druhou stranu se ani Johnson neubránil několik nelogičnostem v ději, které hodně šustí papírem a které narušují divácký zážitek. Zvláště na straně Prvního řadu se ilustrace záporáků, jejich neschopnost poradit si s povstaleckými silami občas překlopí až v plákatovitou tezovitost. Když k tomu přidáme stále přibývající výhonky politické korektnosti (kapitánské můstky lodí ovládají již vetšinou ženy a mužský element je určen zhusta k tomu, aby nechápal mazanost prováděných plánů), Poslední z Jediů tak připomíná výborně rozehraný závod, ve kterém vám vítězství na poslední chvíli proklouzne mezi prsty.

• Česká televize: od 24. dubna soustředí v rámci přechodu na DVB-T2 všechny své programy do veřejnoprávního multiplexu. Tím pádem zde dojde k částečnému snížení rychlosti a rozsahu doplňkových služeb, jako je teletext, a také ke snížení obrazové kvality programů. Ve vysokém rozlišení a s plnohodnotnou nabídkou dodatečných služeb diváci najdou kompletní program ČT v přechodové síti DVB-T2.

• BB/art: nakladatelství Martina Buchala a Petra Vorasického v roce 2017 utržilo 66 milionů korun. V meziročním srovnání o 3,2 milionu více. Čistý zisk za dané období vyrostl z předchozí ztráty 4,2 milionu na plusových 6,8 milionu korun.

• ČSOB: banka se čerstvě stala členem zájmového Sdružení pro internetový rozvoj. Po České spořitelně je tak druhým bankovním domem v tomto sdružení. ČSOB vlastní srovnávač Ušetřeno.cz a portál Patria.cz.

Amorphis: Bee.

Mig 21
    05. 4.26. 4.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Ready Player One: Hra začíná

Takže sedmdesátník Steven Spielberg ještě nepatří do starého železa. Akční sci-fi Ready Player One: Hra začíná, takto knižní adaptace bestselleru Ernesta Clina (pracoval rovněž na scénáři), je přesně tím filmem, který Spielberg dříve mistrně zvládal a kterým v minulosti dobyl srdce milionů diváků. Tedy strhující dobrodružství s jasným, přehledným a nekomplikovaným dějem a napěchované invenční akcí.

Už bylo na čase. Po roztahaném Mostu špionů a vyloženě slabém Obrovi Dobrovi to skoro vypadalo, že Spielbergovi dochází nápady a síly. Příběh o prolínání virtuální reality a skutečného světa v roce 2045 je silným návratem do první ligy. Režisér jej pojal v první řadě jako svým způsobem nápaditou pohádku pro celou rodinu (hledání pokladu v podobě tří klíčů ukrytých v online videohře), současně i jako geekovskou přehlídku vtipných popkulturních odkazů. Samozřejmostí jsou i výborné herecké výkony v čele s vynikajícím Markem Rylancem coby podivínským ajťákem-miliardářem.

Ready Player One je ale Spielberg se vším všudy. Výsledný dojem tak poněkud kazí kýčovitý závěr o potrestání zlého kapitalisty a s plakátovým poučením, kterak je dobré přerušit nekonečné paření videoher a čas od času objevovat krásy reálného života. Minimálně v úterý a ve čtvrtek.