Star Wars: Poslední z JediůRecenze

15. 12. 2017

Podobně jako předchozí Epizoda VII, i osmička nabídne směs brilantních sekvencí společně s podivně postavenými či nezáživnými pasážemi. Zároveň se dá s velkou míry pravděpodobnosti říci, že toto určitě není směr, kterým by se otec ságy George Lucas, nyní odsunutý do roli útrpného pozorovatele, vydal. To ale nutně nemusí znamenat negativum.

V první řadě je třeba tvůrcům v čele s režisérem a scenáristou Rianem Johnsonem (Looper, Zmizení, Perníkový táta) a J. J. Abramsem zatleskat za kuráž a kreativitu, se kterou Star Wars posouvají do nových rovin. Prim už nehrají pompézní a efektní souboje vesmírných korábů a další sci-fi haraburdí, ale čím dál hlubší ponor do fungování Síly a její světlé a temné stránky v hlavních hrdinech. Od směsi sci-fi a kovbojky se tak Hvězdné války posouvají k jakémusi mysteriózně-ezoterickému dobrodružství.

Johnson k tomu navíc přidává i několik mistrovských scén, viz například nálet povstaleckých bombardérů na vesmírnou loď Prvního řádu. Ten se evidentně inspiroval autentickými záběry náletů amerických bombardérů na nacistické Německo za druhé světové války (záběry v pumovnici, agónie sestřelovaných bombardérů atd.). Tyto pasáže patří v rámci celé filmové série k nejlepším.

Na druhou stranu se ani Johnson neubránil několik nelogičnostem v ději, které hodně šustí papírem a které narušují divácký zážitek. Zvláště na straně Prvního řadu se ilustrace záporáků, jejich neschopnost poradit si s povstaleckými silami občas překlopí až v plákatovitou tezovitost. Když k tomu přidáme stále přibývající výhonky politické korektnosti (kapitánské můstky lodí ovládají již vetšinou ženy a mužský element je určen zhusta k tomu, aby nechápal mazanost prováděných plánů), Poslední z Jediů tak připomíná výborně rozehraný závod, ve kterém vám vítězství na poslední chvíli proklouzne mezi prsty.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn24

• Elán: hudební vydavatelství Warner Music vysílá poprvé do digitální distribuce všechna alba legendární slovenské kapely. Od pátku 19. ledna se alba jako Ôsmy svetadiel, Nie sme zlí, Elán 3, Hodina slovenčiny atd. objeví na downloadovacích a streamovacích službách jako jsou Spotify, Deezer, iTunes, GooglePlay.

• RIO Media: telekomunikační operátor má nové představenstvo - Marcel Dostal, Jaromír Štantejský a Jaroslav Hanyk, které nastoupilo po vstupu nového majitele, vehiklu Kaprain podnikatele Karla Pražáka.

• Fragile media: digitální agentura Daniela Kafky v roce 2016 utržila téměř 95 milionů korun, v meziročním srovnání o 34 milionů více. Čistý zisk vyskočil z 3,3 milionu na 4,1 milionu. Ke klientům patřily/patří značky Adidas, Albert, České Radiokomunikace, CCS nebo Dr.Max.

Trailer k novému filmu Jiřího Vejdělka Tátova volha.

02. 2.03. 3.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Nejtemnější hodina

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.