Star Wars: Vzestup SkywalkeraRecenze

21. 12. 2019

Tak silný příklon k infantilitě a pohádce čekal asi málokdo. Zatímco u předchozích dílů se dalo ještě žonglovat s kategoriemi jako dobrodružný, akční, sci-fi film, Star Wars: Vzestup Skywalkera se razantně posunul k čistě pohádkovému vyprávění: jakmile se děj "zasekne" nebo se postavy ocitnou v úzkých, zčistajasna se objeví hodný nebo zlý kouzelný dědeček (popřípadě člověk, který měl být dávno mrtvý), mávne čarovnou hůlkou či sdělí klíčovou informaci ("Tohle musí být velitelská loď, prostě to tak cítím.", zjevení se dekódovacího odznaku atd.), a jede se dál.

Ale samozřejmě, režisér J.J. Abrams (rovněž Star Wars: Síla se probouzí z roku 2015) je natolik zkušený a zručný tvůrce, aby i přesto pro hard core diváků Star Wars odvedl dobrou práci. Film je zaplněn množstvím efektních a epických soubojů (nejen se světelnými meči), nápaditých honiček nebo střetů vesmírných lodí, nádherně nasnímaných (kamera Daniel Mindel, který s Abramsem spolupracoval na řadě filmů včetně Síla se probouzí), děj má i přes některé nelogičnosti rychlý spád a akce patřičnou razanci. Plus jako vždy úchvatná hudba Johna Williamse.

V rámci filmové série se tak jedná o důstojné zakončení (?) a mezi filmy nové trilogie o bezpochyby nejpovedenější epizodu. Byť trochu nepochopitelně zacílenou na nejmladší diváky. Vzestup Skywalkera tak sráží dolů hlavně záblesky aktuálně moderních ideologií (feminismus, multikulturalismus atd.), které zejména z konce činí předvídatelnou a ne úplně povedenou slaďárnu, a místy bezradnost scenáristů. Star Wars: Vzestup Skywalkera je tak především sázkou na jistotu (jak z hlediska byznysu i Star Wars mytologie, ostatně čekal někdo něco jiného?) s nevyužitým potenciálem.

• Media Club: primácké mediazastupitelství, které zastupuje nejen kanály Primy, ale i televize Óčko a TV Barrandov, dosáhlo v červnu celodenní share 34,28 procenta v CS 15+, 33,79 procenta ve strategické cílové skupině 15 a 69 let a v prime time share 35,27 procenta v CS 15+.

• Stratex Communication: reklamní a marketingová agentura v roce 2019 utržila 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 3 miliony méně. Čistý zisk klesl z 2,4 milionu na 2 miliony korun.

• Činoherní klub: pražské divadlo v roce 2019 získalo výnosy ve výši téměř 35 milionů korun. Z toho na provozní dotace připadlo více než 22 milionů. Profit divadla za loňský rok dosáhl 250 tisíc.

• Škoda Auto: Bernhard Maier k 31. červenci 2020, po téměř pěti letech v čele společnosti, opouští pozici předsedy představenstva. Jeho nástupce bude zvolen při prvním zasedání představenstva v srpnu 2020.

• Vodafone: kmitočty, na kterých funguje starší mobilní síť 3G, mobilní operátor uvolní pro modernější 4G LTE a 5G. Celoplošné vypnutí 3G je naplánováno na březen 2021. "Díky uvolnění frekvencí dokážeme zvyšovat rychlost i kvalitu naší sítě. Je to zároveň cesta k rychlejšímu rozšíření nejmodernější technologie 5G. Právě sítě páté generace otevřou spotřebitelům i firmám technická řešení, která dosud nebyla možná," uvedl Milan Zíka, viceprezident pro technologie českého Vodafone.

• The Ship: konzultační společnost CGL (vládní a parlamentní lobbing), First Partners (majoritní vlastník je poradenská společnost Clay & Wurmfeld Petra Hlínky a Pavla Peška), Petr Pařízek, Rostislav Starý a Jaroslav Duroň startují novou agenturu The Ship. Ta klientům nabídne propojení komunikace s veřejností a spolupráci s politickou reprezentací. Agenturu společně povedou Daniel Klíma, ředitel CGL, a Petr Pařízek, vedoucí týmu korporátní komunikace v PR.Konektor.

Bourák

Tohle je mimořádně smutné - nový film Bourák renomovaných tvůrců Ondřeje Trojana (režie) a Petra Jarchovského (scénář) aspiruje na pozici nejvíce nesmyslného a nejzbytečnějšího českého snímku posledních let. Hned vedle ultra obávaného titulu Poslední plavky (2008).

Těžko říci, kdo se na výsledném fiasku Bouráka podílel více, zda Trojanova režie či Jarchovského scénář. Zatímco Trojan má na kontě výborné filmy jako Želary, Občanský průkaz a s přimhouřením očí snad i Toman, Jarchovský je nevyzpytatelný, podepsán je pod řadou zdařilých (Občanský průkaz), ucházejících (Pupendo, Musíme si pomáhat), ale i totálně nepovedených věcí (U mě dobrý, Nevinnost, Líbánky). Spíše to bude tak fifty fifty.

Ve filmu o jakémsi zastydlém vyznavači rock`n`rollu a rockabilly nefunguje téměř nic. Režie upachtěná, bez nápadu, invence, jak od nějakého žáka základní školy, příběh (pokud se dá o něčem takovém hovořit) plochý, plytký, nudný, postavy podivné, nezajímavé a jednající nelogicky, dialogy tahají za uši svojí umělostí a plakátovitostí, vtipné momenty skoro žádné. Hudba zapomenutelná, nevýrazná, což je u rocknrollového filmu, který by měl sršet energií, dvojnásob tristní.

Skutečně to musí být frustrující pocit, mít k ruce tak talentované herce jako je Ivan Trojan, Kristýna Boková anebo Jiří Macháček, a nabídnout jim tak podivnou splácaninu. Bourák uštědřil již tak dost pochroumané značce český film další ránu - ve světě nikoho nezajímá a v Česku odpuzuje čím dál více lidí. A to, že na Bouráka finančně přispěl filmový fond, jen podtrhuje celou tu bídu.