Sully: Zázrak na řece HudsonRecenze

10. 9. 2016

Těžký úkol  pro filmaře - stejně jako v případě loňského Zemeckisova snímku Muž na laně (skutečná story přechodu na laně mezi newyorskými Dvojčaty) je příběh zázračného přistání kapitána "Sullyho" Sullnebergera s dopravním letadlem na řece Hudson v lednu 2009 dostatečně známý včetně šťastného konce. "Běžná" filmařina tady neobstojí, autoři pro zajímavé zpracování potřebují zvláštní klíč.

V případě Zemeckisova filmu se jím stala dechberoucí vizualita, režisér Sully: Zázrak na řece Hudson Clint Eastwood zase zvolil absolutní důraz na filmové řemeslo a skvělého Toma Hankse. Dramatičnost potom vyplývá z konfrontace oficiálních krizových postupů a Sullenbergerových instinktů, které během pár desítek sekund (celkem inkriminovaný let trval 209 sekund) musely rozhodnout o životě a smrti 155 lidí.

Jedině díky souběhu všech těchto faktorů vzniklo dílo, které z předem známé story dokázalo vykovat napínavou podívanou plnou silných momentů (sekvence z kabiny a z přeletu nad Hudsonem těsně před dopadem). Zvláštní zmínku zaslouží Hanks, který v posledních letech exceluje v roli obyčejných hrdinů. Stačí připomenout Greengrassova Kapitána Phillipse (v porovnání se Sullym film o chlup invenčněji pojatý). Sully: Zázrak na řece Hudson je brilantně natočeným civilním životopisným filmem, který se příjemně vymyká z obvyklého amerického patosu a který do heroicko-cukrkandlových bažin zabředne až v samém závěru. Eastwood z dané látky dostal absolutní maximum.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn12

• Elán: hudební vydavatelství Warner Music vysílá poprvé do digitální distribuce všechna alba legendární slovenské kapely. Od pátku 19. ledna se alba jako Ôsmy svetadiel, Nie sme zlí, Elán 3, Hodina slovenčiny atd. objeví na downloadovacích a streamovacích službách jako jsou Spotify, Deezer, iTunes, GooglePlay.

• RIO Media: telekomunikační operátor má nové představenstvo - Marcel Dostal, Jaromír Štantejský a Jaroslav Hanyk, které nastoupilo po vstupu nového majitele, vehiklu Kaprain podnikatele Karla Pražáka.

• Fragile media: digitální agentura Daniela Kafky v roce 2016 utržila téměř 95 milionů korun, v meziročním srovnání o 34 milionů více. Čistý zisk vyskočil z 3,3 milionu na 4,1 milionu. Ke klientům patřily/patří značky Adidas, Albert, České Radiokomunikace, CCS nebo Dr.Max.

Trailer k novému filmu Jiřího Vejdělka Tátova volha.

02. 2.03. 3.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Nejtemnější hodina

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.