Terminátor: Temný osudRecenze

2. 11. 2019

Nový Terminátor: Temný osud, který dějově navazuje na kultovního Terminátora 2: Den zúčtování (1991), nemusel být vůbec špatný film. Už jen účast původní Sarah Connorové v podání herečky Lindy Hamilton, Arnolda Schwarzeneggera a Jamese Camerona na postu producenta z něj dělají pozoruhodnou a slibnou záležitost. Tim Miller (kultovní Deadpool) na režisérské židli je pak zárukou kvalitní filmařiny a skvělé akční podívané.

Jenomže to celé přebíjí závany prapodivných a bohužel módních -ismů (genderismus, feminismus atd.), které z aktuálního Terminátora dělají především ideologickou záležitost. V novém feministickém Terminátorovi již ženy nerodí spasitele lidstva Johna Connora (mimochodem s touto postavou se zde tvůrci vypořádali hodně nesmyslně), ale rovnou se stávají alfa ranařkami, které vedou odboj proti strojům. Lidská bojovnice vyslaná z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) je podivným bezpohlavním stvořením, jako vypadlým z těch nejvlhčích snů transgender fanatiků. To potlačuje původního ducha i celou logiku vyprávění dosavadní série (návaznosti, pokud John Connor neexistuje, tak první dva díly nedávají smysl atd.).

Ale samozřejmě, zkušené tvůrčí duo Miller - Cameron si pohlídalo, aby zejména akční scény byly na špičkové úrovni. Choreografie bojových scén, filmové triky (výrobní rozpočet 185 milionů dolarů) a správně zlounský smrtící Terminátor Rev-9 (Gabriel Luna) částečně vyrovnávají ideologické blouznění. Sečteno: Terminátor: Temný osud je bohužel schizofrenní dílko. Oživuje ducha prvních dvou Terminátorů, aby jej následně rozšlapalo na kusy. Fanoušek původní série má těžkou, skoro neřešitelnou volbu.

• Air Bank: novou ředitelkou péče o zaměstnance banky (HR oddělení) se v prosinci stala Soňa Schwarzová.

• FTV Prima: jeden z vlastnických vehiklů televizní firmy Ivana Zacha, společnost THR Media, se přejmenoval na Prima Media Club Group. Členy představenstva jsou nově Marek Singer (ředitel Primy), Josef Stránský, Petr Babulík (finanční ředitel Primy) a Vladimír Pořízek (provozní ředitel Primy).

• Velká Pecka: provozní firma e-shopu s potravinami Rohlik.cz získala od antimonopolního úřadu povolení ke spojení s firmou My Food Wholesale (velkoobchodní aktivity, Freshbedýnky, gastro, catering a Mlsná farma).

• Mandrage: popová kapela vydává na labelu Universal Music novou desku Vidím to růžově.

• Active Radio: do týmu zpravodajského Rádia ZET nastoupí od ledna Ondřej Kopa (ex-ČT; stane se šéfredaktorem), v únoru pak na pozici moderátorky ranního vysílání Helena Šulcová (ex-ČRo). Restart česko-anglického rádia ZET od září připravuje Karel Novák, ředitel strategického rozvoje zpravodajství Active Radio.

• Live Nation: uspořádá velký koncert na pražském stadionu Eden pro rappera Marpa & TroubleGang. Akce se uskuteční v červnu 2020. Jedná se o doposud největší vystoupení Marpa a spol.

01. 11.07. 12.

Trailer k novému filmu Petra Zelenky Modelář.

Petr Čornej: Jan Žižka

Jeden z pomyslných vrcholů letošní knižní sezóny v Česku. Přední český historik Petr Čornej po letech práce vydává objemnou (téměř 900 stran) biografii proslulého Jana Žižky v roce, kdy se připomíná 600. výročí výbuchu husitské revoluce. Po monumentální práci Josefa Pekaře, vydané v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které doposud bylo o Žižkovi napsáno.

Neporažený válečník Žižka v biografii vystupuje jako "odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel", jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor vnímá "husitskou dobu v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy."

Knihu Čornej vybavil podtitulem "Život a doba husitského válečníka". Přičemž ona "doba" je důležitější, než se na první pohled zdá. Šíře Čornejova záběru při vyčerpávajícím popisu Žižkova života a skutků a jejich kontextu je ohromující. Jen poznámkový aparát čítá 100 stran (!) plus dalších 40 stran seznamu pramenů. Čornej výborně kombinuje vysokou odbornost a erudovanost s přístupností pro alespoň trochu znalého čtenáře. Napínavě a moderně napsaná publikace tedy zavalí a inspiruje čtenáře množstvím faktů a souvislostí, není však úmorná a ubíjející.

Co je sympatické, že i přes množství nastudovaných pramenů autor k látce přistupuje s pokorou a s vědomím, že některé věci s odstupem stovek let není možné s určitostí popsat. Tedy jen "možná", "snad", "asi" nebo "s velkou pravděpodobností". Znamení Čornejovy vnitřní vědecké poctivosti. A další plus - sympatické odideologizování Jana Žižky. Tedy žádný téměř komunistický voják nebo kacířský lapka a rabiát. Nadčasová a autoritativní záležitost, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka české historie.