TeroristkaRecenze

4. 4. 2019

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

• Konektor Place: seskupení agentur získalo dva nové klienty - Playstation CZ (vztahy s médii) a Danone (sociální sítě).

• Xindl X: vyprodal chystaný koncert v pražské hale Forum Karlín, který se koná na konci listopadu. Kapacita se pohybuje něco nad 3 tisíce lidí. V těchto dnech písničkářovi vychází Best of u Universal Music.

• ACNielsen Czech Republic: výzkumná a analytická společnost v roce 2018 utržila 425 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 30 milionů více. Čistý zisk narostl z 5,5 milionu na 9,7 milionu korun.

• Nutricia: novou marketingovou ředitelkou výrobce dětské a klinické výživy ze skupiny Danone se od 1. října stala Anna Zatorska (již 15 let ve skupině).

01. 11.07. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.