The Batman Recenze

08:08, 6. 3. 2022

Co se dá k sérii o netopýřím hrdinovi dodat nového, zajímavého po Nolanových vynikajících filmech Temný rytíř (2008) nebo Temný rytíř povstal (2012)? A přesto režisér novinky The Batman Matt Reeves (spíše seriálový režisér, spolupracovník J.J. Abramse; projekty Monstrum, Úsvit planety opic) a kameraman Greig Fraser (Duna, Rogue One: Star Wars Story) odvedli fantastickou práci a jejich dílo v rámci batmanovských snímků svítí jedním z nejzářivějších světel.

The Batman je luxusní noirová detektivka, která pečlivě šetří akcí (ale samozřejmě, je tu), ale o to více sází na tísnivou  a špinavou atmosféru rozkládajícího se Gotham City. Klasické instrumenty jako temné ladění obrazu, déšť, vnitřní monology rozervaných sexy hrdinů a často využívané rozostřené záběry či detailní záběry z hlediska dané postavy - to vše umocňuje pocity hnusu, špíny, odosobnění a postupného zániku korupcí prolezlého města.

V příběhu o masovém vrahovi Hádankářovi (který paradoxně čistí Gotham City od zločinců a korupce jako Batman, jen je o dost brutálnější) si netopýří hrdina (skvělý Robert Pattinson) musí projít cestou do svého nitra. Odhalit, dotknout se a postavit se svým traumatům a tím najít sám sebe. Tedy v rámci komerčně laděné, blockbusterovské série relativně odvážný tvůrčí přístup, který v sáze zdařile odkryl nové dimenze a pohledy. Člověk si vzpomene na podobně laděného a rovněž vysoce uhrančivého Jokera (2019) s Joaquinem Phoenixem. Možná, možná že v závěrečné třetině šlo více si pohrát se střihem a více zpřehlednit skoro tříhodinový film, ale to je jen detail na povedeném eposu, kombinujícího blockbuster s osobní uměleckou výpovědí.