TomanRecenze

7. 10. 2018

V první řadě je producentovi a režisérovi Ondřejovi Trojanovi (Občanský průkaz, Želary, Pějme píseň dohola) třeba zatleskat za výběr opravdu nevšední historické figury v nevšedním okamžiku československých dějin jako předlohy pro nový film.

Zdeněk Toman, šéf československé zahraniční rozvědky za tzv. třetí republiky (1945 až 1948) a kovaný komunista, šmelinou a černými kšefty financoval volební kampaň komunistů v roce 1946, zároveň díky dodávkám zbraní a povolením průchodu (za obé si Toman nechal tučně zaplatit) židovských uprchlíků přes tehdejší Československo se výrazně zasloužil o vznik Státu Izrael.

Volba Tomana jako hlavní postavy a poválečného boje o moc je velkou předností a zároveň drobnou slabinou filmu. Kvas třetí republiky (manévry komunistů a demokratických stran, zájmy vítězných mocností, zdevastovaná Evropa, židovský exodus atd.) byl dosti nepřehledný pro současníky, natožpak pro diváky s odstupem 70 let. Trojan se místy až zbytečně pedantsky snaží zachovat historickou přesnost, v ději se vyskytuje matoucí množství postav se složitou pavučinou vztahů a i poučený divák se v některých pasážích ztrácí.

Přerod poválečných československých komunistů v paranoidní partu, ničící se navzájem, se Trojanovi filmařsky povedl skvěle, v jednotlivostech je však občas obtížné porozumět všem nuancím mocenské šachovnice. A to i přes zručnou a jistou režii a nadstandardní scénář. Pro Jiřího Macháčka je pak Toman zdařilým vybočením ze zažité herecké škatulky a důkaz mnohotvárnosti talentu. Uprostřed bídy české kinematografie si Trojan zachoval punc špičkového a pečlivého tvůrce, byť Toman nezasáhne tak široké publikum jako třeba Občanský průkaz.

• FTV Prima: sjednocuje svůj hobby segment pod značkou Prima Doma. Nový projekt zastřešuje hobby pořady v TV vysílání a online portfolio hobby webů a projektů, včetně nového videoportálu PrimaDoma.tv. Další novinkou je produktový srovnávač Kutilo.cz. Majitel Primy Ivan Zach prostřednictvím THR Media majoritně (60 procent) vstoupil do firmy Český kutil.cz, která hobby segment Primy obchoduje.

• Universal McCann: mediální agentura pohltí dceřinou mediálku Initiative Media Prague (zanikající firma). Obě společnosti patří do skupiny Interpublic Group.

• Česká televize: na mezinárodním veletrhu v Cannes nakoupila historickou minisérii Kateřina Veliká, kriminální seriál Přiznání, drama Patrick Melrose, třináctou řadu příběhů torontského vyšetřovatele Murdocha, seriál Detektiv Endeavour Morse, dvě řady temného finského krimi Desatero hříchů, televizní snímek Brexit a nové řady seriálů Durrellovi a Luther.

• Nestlé Česko: po téměř šesti letech partnerství výrobce potravin a nápojů prodlužuje spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe v oblasti mediální strategie, plánování a nákupu médií. Skupina zastoupená agenturou Blue 449 zvítězila v tendru Nestlé vypsaným v první polovině 2019. "Pro Nestlé jsme připravili komplexní komunikační strategii postavenou na datech a ekonometrických modelech, která značce přináší ucelené řešení orientované na obchodní výsledky. Klientovi jsme sestavili tým na míru složený z expertů z celé naší skupiny," uvedl CEO české Publicis Tomáš Varga.

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

01. 11.07. 12.

Trailer k očekávanému kinohitu Star Wars: Vzestup Skywalkera.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.