Tomb RaiderRecenze

18. 3. 2018

Uf, takhle nepovedený scénář u filmu, který se tváří jako "velký", tu už dlouho nebyl. V takové situace je jedno, jak moc či málo je představitelka Lary Croft, herečka Alicia Vikander, charismatická a přesvědčivá. Že běhá, skáče, střílí, boxuje, pere se se silnějšími nebo jezdí na kole o sto šest. Prostě stále platí, že úspěšný převod počítačové hry do filmového světa (film vznikl na základě stejnojmenné PC hry z roku 2013, které se doposud prodalo přes 11 milionů kopií) je v podstatě nemožná věc.

V novém dobrodružství (poslední film s touto postavou vznikl v roce 2001 s Angelinou Jolie) se Lara Croft, zatím ještě spíše hledající teenagerka než proslulá ranařka, vydává na tajemný japonský ostrov Yamatai, aby zde nalezla ztraceného otce a rovněž odkryla záhadu mysteriózní japonské císařovny Himiko. Což by byl slibný rámec pro odsýpající dobrodružný snímek a dobré uvedení do "croftovského" světa, pokud by ovšem scénáristé Geneva Robertson-Dworet a Alastair Siddons nepředložili norskému režisérovi Roarovi Uthaugovi odbytý polotovar.

Jakékoliv objevování a pátrání po historické záhadě je zde zbaveno nádechu tajemna a napětí. Postavy jednají nelogicky a zmateně, děj je posouván kupředu až příliš okatými a křečovitými náhodami (objevení a vyluštění vzkazu Crofta seniora, setkání Lary Croft s otcem na ostrově atd.). Klíčová závěrečná scéna v kryptě Himiko (pozor spoiler) je pak úsměvným a nepovedeným odvarem kultovního Indiany Jones. Pár zdařilých věcí - ztroskotání lodi, boj Lary o přežití v rozpadajícím se japonském bombardéru - tak nemůže přebít celkové rozpačité vyznění celého filmu.

• Internet Info: internetové vydavatelství má nového produktového ředitele - od 1. srpna se jím stal Erik Dvořák. Ten donedávna působil na pozici šéfa Online divize vydavatelství Mladá fronta. Produktový tým se rozšiřuje i několik dalších bývalých zaměstnanců Mladé fronty.

• Deník N: levicový internetový deník, který spoluvlastní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů, od roku 2018 až doposud (1H 2020) prodělal 49 milionů korun. Vyplývá to z vyjádření ředitele vydavatelství Jána Simkaniče. "Naši provozní ztrátu přitom průběžně snižujeme a v druhém čtvrtletí roku 2020 už byla měsíčně nižší než jeden milion korun. Jde o velice pozitivní trend, a pokud by se vše vyvíjelo jako dosud, měli bychom šanci dosáhnout vyrovnaného hospodaření už v průběhu příštího roku, tedy o rok dříve, než jsme plánovali," tvrdí Simkanič.

• Nakladatelství CREW: velká knižní firma, specializovaná na komiksy, rozjíždí novou ediční řadu Legendy. Ta představí ty největší komiksové ikony Marvelu a DC. Prvním titulem se stane Wolverine: Znovuzrození. Další chystané tituly: Návrat temného rytíře, Arkham: Pochmurný dům v pochmurném světě nebo Batman: Temné zrcadlo.

• A11: do inzertního vydavatelství, zaměřeného na regionální a lokální tituly, nastoupila jako team leader Adéla Zajíčková (ex-Mladá fronta). Na starosti bude mít kromě stávajících lokálních a B2B titulů i obchod nových magazínů, které vydavatelství chystá na podzim.

• Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2019 utržila přes 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 5 milionů. Čistý zisk klesl z 580 tisíc na 220 tisíc korun.

• Samba.ai: český startup, který se věnuje personalizaci a automatizaci marketingu pomocí umělé inteligence (personalizace e-commerce), expanduje do zahraničí. Po prvotních spolupracích s klienty z Velké Británie nebo severní Evropy otevírá pobočku v USA, v Palo Altu v San Jose. Od expanze na největší marketingový trh si slibuje nejen růst obchodu a klientů, ale také nové příležitosti pro rozvoj produktu.

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.