Top Gun: Maverick Recenze

11:27, 30. 5. 2022

Velkolepý, bombastický film! Takový, který by po pandemii mohl v masovém měřítku opět vrátit diváky do kin. Top Gun: Maverick je jednou mála výjimek z pravidla, že druhý film ze série je obvykle slabší než ten první. Maverick je v mnoha ohledech dospělejší, vizuálně podmanivější a vypravěčsky povedenější než první Top Gun z roku 1986.

Přesně takové pokračování jsme chtěli, čekali jsme na něj a po desítkách let jsme se dočkali. Co hlavně přibíjí do sedadel kin, jsou úchvatné pasáže leteckých soubojů a honiček tryskáčů v těsných horských údolích či nad vrcholy hor. Výborná choreografie plus mistrovská kamera Claudia Mirandy (Nevědomí, Pí a jeho život, TRON: Legacy 3D atd.) a režie Josepha Kosinskiho (Nevědomí, Hrdinové ohně, TRON). Na své si přijdou jak milovníci akce, tak fandové do letadel - ve filmu se hodné létá na F-18 (ve filmu je vysvětleno, proč tento starší typ), rovněž F-14, F-35, no a postava Toma Cruise má v hangáru stylového P-51 Mustanga.

K vizuální hostině se přidal docela solidní scénář (byť je úsměvné, že ani jednou nepadne jméno nepřátelského státu), který staví nejen na akci, ale třeba i na nelehkém tématu stárnutí a důležitosti rodiny. Postava Cruise (skvělý výkon a záhada, jak to, že vůbec nestárne), to není ten namachýrkovaný hezounek, to je už chlápek, který schytal nejednu ránu a má nejednu jizvu na duši. I když samozřejmě, pořád je to pilotní mistr a neodolatelný sekáč, který se i těsně před šedesátkou může svléknout do půli těla a ženy zatají dech.

Film rovněž potěší absencí otravné a vlezlé LGBT propagandy (žádní dva "tátové", kteří mávají na prolétávající F-18), která v posledních ničí řadu velkorozpočtových filmů coby nutná úlitba agresivní části politického spektra. Top Gun: Maverick je skvělý akční film a jeden z nejlepších v bohaté filmografii Toma Cruise. Velkolepá filmařina, která potěší jak mužské, tak i velkou část ženského publika. Honem do kina.