Transformers: Poslední rytířRecenze

24. 6. 2017

Nové pokračování filmové frančízy Transformers více než kdy jindy vypadá, jako by bylo financováno z dotací Evropské unie - je nesnesitelně přešlehané nákladnými digitálními triky, nesmyslné a zhola zbytečné. A to i v kontextu předchozích autobotích "trháků" režiséra Michaela Baye.

Pod nánosem monstrózních akčních scén se nadobro vytrácí i náznak toho dobrého, co kdy v sérii o Transformerech bylo a co kdy mohla přinést. Samozřejmě, pokud přijmeme diskutabilní tezi, že tam kdy něco takového bylo. A přitom například předchozí Bayův film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází ukazuje, že tento tvůrce umí točit chytře a nápaditě. A to i v případě, že děj je napěchován bojovými akcemi. Jen mít v ruce kvalitní a inteligentní scénář a moc ho nepokazit.

To bohužel není případ Posledního rytíře. I ti, kdo nad předchozími filmy Transformers zlomili hůl, budou tentokrát překvapeni explozí nesmyslnosti, která se z plátna na diváka vyřine jako jarní bystřina. Základní konflikt hodní Transformeři versus zlí Transformeři je nyní nešťastně znepřehledněn vstupem dalších hráčů do děje (zde dávní Transformeři z minulosti, král Artuš a Merlin nebo jakási člověčí polopovstalecká organizace, která je ovšem pro jakoukoliv naraci absolutně zbytečná).

Jednotlivé figurky mizí a zase se objevují zarputile nahodile či bizzarně, občas někdo změní stranu a uprostřed takové skrumáže pak divákovi ani nevadí chaotičnost jednání jednotlivých postav. Bay nenabídne zhola nic, žádný styl, nápaditost režijní rukopisu, moderní způsob vyprávění. Dokonce tu chybí i základní koření v podobě hustých/vtipných hlášek. Jen přehuštěné a předem odhadnutelné scény na efekt, mířící na první signální soustavu. Ovšem, že to bude zase byznysová bomba, o tom žádná.

• Česká televize: rozšiřuje síť zpravodajských studií. K již fungujícím studiím v Hradci Králové a Českých Budějovicích se od pondělí 16. září připojí Plzeň a v úterý také Ústí nad Labem. ČT nabízí divákům téměř dvě hodiny regionálního zpravodajství denně. Kromě každodenní spolupráce s editory na přípravě reportáží pro ČT24 a pro pořad Zajímavosti z regionů bude úkolem nových zpravodajů především příprava příspěvků pro zpravodajskou relaci Události v regionech.

• Nordic Telecom: pokračuje s výstavbou nových vysílačů pro službu Nordic 5G internet. Přes prázdniny se jeho dostupnost rozšířila do dalších 121 lokalit. Během září by mělo přibýt 103 nových oblastí. Podle plánu firma chce ve 2H 2019 pokrýt Nordic 5G internetem přibližně 400 lokalit po celém Česku.

• Skrz.cz: agregátor slev ze skupiny Slevomat v roce 2018 utržil téměř 66 milionů korun. V meziročním srovnání cca o 2 miliony méně. Čistý zisk se snížil z 15 milionů na 9 milionů korun.

• Škoda Auto: automobilka opět podpořila Českou filharmonii v její 124. koncertní sezóně. Partnerství trvá od roku 1993.

• My.cz: do týmu PR agentury ze skupiny B&R Holding nastupuje Ondřej Kopřiva (ex-Lidové noviny).

• Seznam.cz: do týmu Seznam Zpráv nastupují moderátorka Jarmila Balážová (začíná připravovat nové formáty autorských rozhovorů a reportáží), Veronika Lehovcová Suchá (editorka), Hana Němečková (rozvojové obsahové projekty) a Filip Harzer ( reportér zahraniční rubriky se zaměřením na střední Evropu).

Mirai
    15. 11.03. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Nabarvené ptáče

Knižní předloha nového filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče je bez přehánění zběsilý titul - jeho autor Jerzy Kosiński jej pojal jako nekončící spirálu lidské zběsilosti kdesi (snad) na polsko - ukrajinském pomezí v době druhé světové války, v podstatě bez jakékoliv naděje a záblesků lidství. Hrozila dvě nebezpečí - buď že Marhoul naprosto přesně převede knihu na film, a pak bude nekoukatelný kvůli explozi násilí, anebo se film nepovede, a pak nebude existovat důvod se na něj dívat.

Scenárista, režisér i producent Marhoul se naštěstí vyhnul oběma polohám a Kosińského knihu otiskl do filmu citlivě, ohleduplně, s prostorem pro imaginaci diváka. Současně věrně zachovává ducha a atmosféru předlohy. Nabarvené ptáče je v dobrém slova smyslu světový film, takový, jaký se v české kinematografii neobjevil desítky let. Všechny autorské složky jsou dovedeny k dokonalosti a do šlapající souhry povedeného bijáku.

Vypíchněme hlavně dvě: černobílá kamera Vladimíra Smutného je vrcholným dílem umělce, který má na kontě takové snímky jako Tmavomodrý svět, Tobruk, Kolja nebo Skalpel, prosím. A fantastický cast jak v hlavní (úžasný dětský herec Petr Kotlár), tak i v epizodních rolích. Účast hvězd jako Udo Kier, Stellan Skarsgård nebo Harvey Keitel není samoúčelná. Každá z nich exceluje a je nezapomenutelná, a zejména Kierův vyšinutý mlynář bude asi strašit ve snech hodně diváků.

"Cesta k úspěchu vede až na pokraj šílenství," prohlásil Marhoul při pražské slavnostní premiéře. Již samotná geneze vzniku Nabarveného ptáčete by vydala na samostatný film. Pomyslná krev, kterou zarputilý autor i producent Marhoul musel v průběhu let cedit, je ve snímku hodně znát. Ku prospěchu věci. Vzniklo velké dílo, které v rámci světové kinematografie (o bídě české ani nemluvě) bude dlouho zářit jasným světlem.