Tři sestry: Líná hudba holý neštěstíRecenze

9. 5. 2013

Po třech letech od poslední řadové desky Lázničky (2010) nastřádala parta kolem Fanánka a Magora další kolekci veselých pubrockových odrhovaček, které stále neztratily kouzlo sympatické zábavy a občasného zjevení jasného hitu s hypertrefným textem. Ten model se vlastně u Sester nemění desítky let: každou desku lze roztřídit na několik superšlágrů, pár skladeb, které neurazí, a zbytek, jenž spadne do hlušiny. Na Líná hudba holý neštěstí do první kategorie patří eponymní píseň, Desítka, Masky sádrový a hlavně Dobré ráno.

Textově jako by se Fanánek vracel k prvním deskám, které se hojně zaobíraly alkoholem a ve kterých nebylo o vulgarity (byť funkčně užité) nouze. Možná zde hraje roli i loni mediálně oznámený odchod od manželky (skladba Saky paky) a podvědomá touha dát najevo postoj "mně to neva!". Nejde však vůbec o uslzené a rozklepané vzpomínání nastávajícího padesátníka, který si najednou oblékne teenagerské bermudy a obrácenou kšiltovku.

Jednak mu to nedovolí hutný a rychlý hudební podkres (neumíme hrát pomalé písničky), jednak textař Fanánkova formátu dokáže docela vtipně semlít jakoukoliv zkušenost, včetně té negativní. Líná hudba holý neštěstí nebude patřit mezi nejlepší alba Sester, jde však o solidně odvedenou práci souboru, který stále neztrácí invenci a chuť se bavit.

• Seznam.cz: z pozice jednatele společnosti Seznam.cz TV byl odvolán manažer Jakub Unger. Na jeho místo nastoupil šéf seznamácké televize Ivan Mikula.

• APEK: podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci se rychle zvyšuje podíl mobilů při nakupování v e-shopech. Ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 procent uživatelů, loni to bylo 55 procent.

• Marek Ztracený: vydává nové, v pořadí šesté album Planeta jménem stres. Producentem byl Dalibor Cidlinský jr. Ztracený novinku poprvé představí na koncertech v Praze 22. a 23. února.

• FTV Prima: spuštění zpravodajské televize CNN Prima News se blíží. Televizní skupina detaily prozradí na tiskové konferenci 11. března. Start stanice se dá čekat někdy na přelomu března/dubna.

• Česká televize: získala vysílací práva na další čtyři sezony biatlonových závodů. V součtu se stávajícími, platnými do roku 2022, tak nyní vlastní práva do roku 2026, s opcí až do roku 2030. S biatlonem se na obrazovkách ČT setkávají diváci již dvanáct let, ročně se v průměru jedná o 120 hodin premiérového živého vysílání.

• FTV Prima: další vítězství primáckého seriálu Slunečná nad Ordinací v růžové zahradě v úterý 18. února. Slunečná 1,164 milionu diváků v cílové skupině 15+, Ordinace 899 tisíc ve stejné kategorii.

• Basinfirefest: další nákupy pro metalový festival ve Spáleném Poříčí - Suicide Silence, Steve‘n‘Seagulls, Moonspell, Rotting Christ a Dog Eat Dog.

• Carl Cox: legendární DJ vystoupí v srpnu 2020 Praze na Křižíkově fontáně.

• Mladá fronta: krajský soud v Českých Budějovicích zjistil úpadek vydavatelství (týdeník Euro, magazíny Auto 7, Motocykl, auto moto a sport atd.), které vlastní podnikatel v exilu František Savov. Insolvenčním správcem byla ustanovena Petra Hýsková. Přezkum přihlášených pohledávek se uskuteční 15. května. Mladá fronta na sebe podala insolvenční návrh, aby se ochránila před nároky údajných věřitelů.

Modelář

Film, který nezáměrně dobře ilustruje celou bídu české kinematografie. Řemeslně výborně zvládnutý (zde tedy s výjimkou scénáře) a s podmanivými hereckými výkony. Myšlenkově však nejen chudičký, ale především naivní, částečně autistický a bolestně lokální. Je to přesně ten typ snímku, který bohužel za hranicemi této země nebude nikoho zajímat.

Již ústřední myšlenka novinky Petra Zelenky, že operátoři dronů zažívají nějaké ojedinělé příběhy, které je dobré filmově zachytit, je dost do diskuse. Možná ano, v tom případě pojďme zpracovat i napínavá dobrodružství jeřábníků nebo řidičů skladištních ještěrek. Dílo zkázy je zde však dokonáno, pokud Zelenka zkombinuje takto vykolíkované hřiště se snahou o "nápravu světa". Jeden z hlavních hrdinů se snaží tepat nejen zlořády tuzemské politiky (s přimhouřením oka se to dá, byť ta naivita je neskutečná), ale především vypořádat se s údajnými zločiny administrativy George Bushe juniora.

Pomiňme otázku, zda dnes velká část diváků vůbec ví, kdo to byl/je Bush jr. nebo třeba Dick Cheney (samozřejmě, že neví). Tahle rovina se však Zelenkovi totálně vymkla z ruky - některé pasáže působí, jakoby vůbec nepromyslel kontext a otázky, nutně vyplývající z takto nastaveného děje. Například, proč by jakýsi americký "elitní právník", pátrající po Bushových zločinech, spolupracoval s jemu neznámým autistickým nýmandem kdesi ze střední Evropy a posílal mu přísně tajné dokumenty, proč se hlavní hrdina nezaměřil i na Clintonovu administrativu (bombardování civilních měst v Jugoslávii, balkánské války, Chinagate) atd. A pak ta závěrečná scéna s "potrestáním" filmového Cheneyho - to je snad etalon kostrbaté naivity v českém filmu. Co zbylo: skvělí Kryštof Hádek a Jiří Mádl (především) v hlavních rolích, pár vtipných scén a hlášek. Málo, příliš málo.