Válka o planetu opicRecenze

15. 7. 2017

Velká škoda této reboot série. Oproti předchozím snímkům Úsvit planety opic a Zrození planety opic, které nabídly skvělé masky, slušnou akci a především inteligentně postavený scénář včetně jednotlivých figur, Válka o planetu opic s výjimkou masek (které jsou TOP třída, ale na to jsme u Planety opic zvyklí) ve všech těchto věcech pokulhává.

Ať již je to první účastí režiséra Matta Reevese při psaní scénáře v rámci série nebo dalšími faktory, v momentě, kdy se vůdce opic, inteligentní šimpanz Caesar, mění na válečného generála a pokouší se řešit morální dilemata, která nutně musí nastat při souboji ras a získávání životního prostoru, divák se nezbaví pocitu poněkud kýčovité a plakátovité podívané. Zatímco předchozí snímky série fascinovaly autentickou syrovostí, nyní jakoby se tvůrci snažily hladit a konejšit.

To s sebou však nutně přináší řadu dějových nesmyslů a zjevných karambolů. A tak se ve světě Války o planetu opic malá lidská dívenka, které Caesarova družina zabije tátu (strejdu, opatrovatele?), k této zabijácké opičí bandě bez váhání přidá a ještě jí postupem času pomáhá při bojích s vlastním biologickým druhem. Anebo v úvodu filmu jsme svědky jednoho z mála případů, kdy oštěpy a šípy dokáží zvítězit nad automatickými zbraněmi. A to již se nebavíme o řadě scenáristických tahů, které šustí papírem. Viz Caesarovo nepravděpodobné shledání s vlastním opičím společenstvím, které zajal šílený plukovník McCullough. Byť akce a efekty stále zůstávají na vysoké úrovni, Planeta opic bohužel ztratila část ze své přitažlivosti.

• Isobar: novým kreativním ředitelem agentury Isobar ze skupiny Dentsu Aegis Network se stal Michal Kotulek. Dříve pracoval v Mark BBDO Prague, McCann Erickson nebo v Bistru.

• Active Radio: Křetínského rádiová skupina oznámila, že s okamžitou platností ukončuje spolupráci se společností Radiohouse, která ji doposud mediálně zastupovala na rozhlasovém trhu. Od února ji bude zastupovat primácký Media Club, do té doby se klienti mají obracet přímo na Active Radio.

• Bookretail: firma ze skupiny Euromedia Group, která provozovala e-shop Levneucebnice.cz (nyní Booktook.cz) a která se zabývá distribucí, v roce 2018 utržila 232 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 15 milionů více. Prodělek z roku 2017 ve výši 26 milionů se snížil na 19 milionů.

• Ozzy Osbourne: nové studiové album Ordinary Man vyjde 21. února na labelu Epic/Sony Music. Jako speciální hosté se na albu objeví Elton John, Post Malone a Tom Morello.

• Walt Disney: blockbuster Star Wars: Vzestup Skywalkera překročil hranici 1 miliardy dolarů za globální prodej kinolístků.

• PFX: postprodukční studio se opět rozšiřuje. Svou reklamní divizi stěhuje do bývalých prostor studia Spoon, kde převezme infrastrukturu i část klientů. Kromě hlavního sídla v Praze na Korunní a specializovaných studií na Barrandově se bude jednat už o třetí pobočku PFX, která se zde zaměří na reklamní postprodukci.

Vanessa
    01. 2.03. 4.

Trailer k novému filmu Christophera Nolana Tenet (2020).

Zaklínač

Přestože tvůrci seriálového Zaklínače, který vznikl podle slavné knižní předlohy Andrzeje Sapkowského, odmítají porovnávání s hyperúspěšnou sérií Hra o trůny (HBO), je jasné, že se mu neubrání. Hra o trůny se stala nezpochybnitelným benchmarkem pro jakýkoliv epický/výpravný fantasy seriál. Při vší úctě k producentovi Zaklínače, streamovací platformě Netflix, na první dobrou Zaklínač působí v mnoha ohledech laciněji.

Ať již se to týká digitálních triků (zejména), masových bitevních scén, scénografie, výpravy, architektury, designu kostýmů, zbraní a dalších rekvizit atd., divák se neubrání pocitu jisté nedotaženosti či low budgetu. Samozřejmě je ale pravda, že všichni fanoušci mají v paměti poslední řadu GOT, která se rozpočtově pohybovala někde jinde než řada první.

Zaklínači příliš nepomáhá ani chaotický styl narace. Série nahodile přeskakuje z jedné časové roviny do druhé, z jednoho místa na druhé, aniž by byl patrný nějaký klíč či jednotící idea. V závěrečných dvou dílech je sice patrná snaha zaklapnout všechny části do jednoho celku, nedaří se tak beze zbytku a několik otázníků stále zůstává.

Za co je naopak třeba tvůrce Zaklínače pochválit, je hlavní postava Geralta z Rivie. Henry Cavill (rovněž Liga spravedlnosti, Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, Muž z oceli) zde podává výborný výkon (zaplesají zejména divačky), který do značné míry překrývá řadu výše uvedených nedotažeností. Ve výsledku tak první řada seriálového Zaklínače dává vyznavačům knižní předlohy solidní hodnotu, která neuráží a v souvislosti s řadou druhou vzbuzuje nadějná očekávání.