Valerian a město tisíce planetRecenze

21. 7. 2017

Je mi to líto, ale ne. Režisér a scenárista Luc Besson s vynaložením velkého úsilí vytvořil bezpochyby vizuálně ohromující podívanou, byť místy až bolestně věrně připomínající Star Wars, Pátý element (rovněž Besson) nebo Avatara. Viz například jednotlivé postavy (domorodci, obézní překupník kradených věcí atd.), u kterých je divák na vážkách, zda jde jen o inspiraci nebo už o kopírování.

Tohle obrazově-digitální kouzlení je však jen pouhým nadýchaným a místy přeplácaným obalem, pod kterým není téměř nic. Pomiňme přitom samotnou komiksovou předlohu, ze které Besson čerpá někdy až příliš otrocky a s úctou. Valerián nepříjemně překvapí jednoduchoučkým a kýčovitým příběhem, který z plátna trčí jako péro z gauče i uprostřed té vizuální nádhery a nad jehož občasnou nelogičností by divák raději neměl bádat.

Schematická historka o tom, kterak nelítostná technická civilizace skoro zničí čisté a nezkažené domorodce, žijící v souladu s přírodou, neskrývá žádný překvapivý zvrat nebo moment. Vyjma neuvěřitelně kýčovitého a plakátovitého konce, který je v dnešní době již přece jenom výjimkou. Besson filmu nepomáhá ani doslovným a utahaným režijním stylem, který v kombinaci s neohrabaným střihem (přitom filmu by trocha dynamiky nesmírně prospěla) a s podivně nekompatibilní hudbou vytváří těžko stravitelnou kombinaci. Pár dobrých nápadů (zejména úvodní sekvence se zrodem vesmírného města slušně navnadí), jinak většinou promarněná příležitost. Škoda.

• Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

• BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

• Rada pro rozhlasové a televizní vysílání: prodloužila licenci pro Rádio Krokodýl k vysílání prostřednictvím vysílačů na kmitočtu Moravské Budějovice 107,9 MHz / 0,1 kW do října 2025 a digitálnímu rozhlasovému vysílání Pigy Rádio šířeného prostřednictvím vysílačů do února 2031.

• Lady Gaga: americká zpěvačka vydává na labelu Universal Music šesté album Chromatica. To bude k dispozici v různých fyzických formátech včetně vinylů, a to v různých barvách. Zpěvačka Lady Gaga, držitelka Oscara, Zlatého glóbu a Grammy doposud prodala více než 35 milionů alb a připsala si již více než 32 miliard streamů.

• nangu.TV: firma, nabízející v Česku a v zahraničí IPTV a OTT řešení, ve fiskálním roce 2018/2019 (skončil v březnu), utržila 204 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 88 milionů korun. Z celkové sumy na prodej zboží (set top boxy, hardware) připadlo 122 milionu (o rok dříve 39 milionů). Čistý zisk společnosti vzrostl ze 3 milionů na 11,1 milionu korun.

• Daniel Křetínský: antimonopolní úřad povolil spojení soutěžitelů spočívající v možnosti Křetínského společnosti Czech Print Center - Development nabýt přímou kontrolu nad tiskárnami Europrint (podnik z impéria magnáta v exilu Františka Savova). Obě firmy podnikají na trhu polygrafické výroby časopisů, knih a ostatních tiskovin.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.