Valerian a město tisíce planetRecenze

21. 7. 2017

Je mi to líto, ale ne. Režisér a scenárista Luc Besson s vynaložením velkého úsilí vytvořil bezpochyby vizuálně ohromující podívanou, byť místy až bolestně věrně připomínající Star Wars, Pátý element (rovněž Besson) nebo Avatara. Viz například jednotlivé postavy (domorodci, obézní překupník kradených věcí atd.), u kterých je divák na vážkách, zda jde jen o inspiraci nebo už o kopírování.

Tohle obrazově-digitální kouzlení je však jen pouhým nadýchaným a místy přeplácaným obalem, pod kterým není téměř nic. Pomiňme přitom samotnou komiksovou předlohu, ze které Besson čerpá někdy až příliš otrocky a s úctou. Valerián nepříjemně překvapí jednoduchoučkým a kýčovitým příběhem, který z plátna trčí jako péro z gauče i uprostřed té vizuální nádhery a nad jehož občasnou nelogičností by divák raději neměl bádat.

Schematická historka o tom, kterak nelítostná technická civilizace skoro zničí čisté a nezkažené domorodce, žijící v souladu s přírodou, neskrývá žádný překvapivý zvrat nebo moment. Vyjma neuvěřitelně kýčovitého a plakátovitého konce, který je v dnešní době již přece jenom výjimkou. Besson filmu nepomáhá ani doslovným a utahaným režijním stylem, který v kombinaci s neohrabaným střihem (přitom filmu by trocha dynamiky nesmírně prospěla) a s podivně nekompatibilní hudbou vytváří těžko stravitelnou kombinaci. Pár dobrých nápadů (zejména úvodní sekvence se zrodem vesmírného města slušně navnadí), jinak většinou promarněná příležitost. Škoda.

• Economia: mediální dům posiluje redakce. Do Aktuálně.cz nastoupil Josef Greš (vedení rubriky Názory), tým Hospodářských novin rozšíří Luboš Kreč.

• Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2018 utržila přes 51 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7 milionů více. Čistý zisk klesl z 1,2 milionu na 600 tisíc korun.

• Slevomat.cz: ve funkci jednatele zážitkového portálu skončil Adam Bartnicki. Na jeho místo nastoupil Kamil Hanzlík, finanční ředitel Slevomatu.

• Puma Czech Republic: česká pobočka německého výrobce sportovního oblečení a obuvi v roce 2018 utržila 620 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 53 milionů více. Čistý zisk stoupl z 26 milionů na 62 milionů korun.

• Boomerang Communication: reklamní a marketingová agentura v roce 2018 utržila 107 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 10 milionů méně. Čistý zisk meziročně klesl z 19 milionů na 10 milionů korun. Firma dělala/dělá pro ČEZ, Ahold, Radegast, ČMSS nebo Českou spořitelnu.

• Proboston Creative: kreativní agentura (Knowledge Investors 50 procent, Jan Červinka 22 procent atd.) v roce 2018 utržila 31 milionů, o rok dříve to bylo 36 milionů korun. Čistý zisk klesl ze 7 milionů na 2 miliony.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Heilung - Hamrer Hippyer.

X-Men: Dark Phoenix

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.