Valerian a město tisíce planetRecenze

21. 7. 2017

Je mi to líto, ale ne. Režisér a scenárista Luc Besson s vynaložením velkého úsilí vytvořil bezpochyby vizuálně ohromující podívanou, byť místy až bolestně věrně připomínající Star Wars, Pátý element (rovněž Besson) nebo Avatara. Viz například jednotlivé postavy (domorodci, obézní překupník kradených věcí atd.), u kterých je divák na vážkách, zda jde jen o inspiraci nebo už o kopírování.

Tohle obrazově-digitální kouzlení je však jen pouhým nadýchaným a místy přeplácaným obalem, pod kterým není téměř nic. Pomiňme přitom samotnou komiksovou předlohu, ze které Besson čerpá někdy až příliš otrocky a s úctou. Valerián nepříjemně překvapí jednoduchoučkým a kýčovitým příběhem, který z plátna trčí jako péro z gauče i uprostřed té vizuální nádhery a nad jehož občasnou nelogičností by divák raději neměl bádat.

Schematická historka o tom, kterak nelítostná technická civilizace skoro zničí čisté a nezkažené domorodce, žijící v souladu s přírodou, neskrývá žádný překvapivý zvrat nebo moment. Vyjma neuvěřitelně kýčovitého a plakátovitého konce, který je v dnešní době již přece jenom výjimkou. Besson filmu nepomáhá ani doslovným a utahaným režijním stylem, který v kombinaci s neohrabaným střihem (přitom filmu by trocha dynamiky nesmírně prospěla) a s podivně nekompatibilní hudbou vytváří těžko stravitelnou kombinaci. Pár dobrých nápadů (zejména úvodní sekvence se zrodem vesmírného města slušně navnadí), jinak většinou promarněná příležitost. Škoda.

• Aerofilms: menší filmový distributor v roce 2018 utržil téměř 32 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7,7 milionu méně. Čistý zisk 6 milionů z roku 2017 se přetočil v loňskou ztrátu 750 tisíc korun.

• RedHead Music: změny ve vlastnickém portfoliu menšího hudebního labelu. Podíl Antonína Milaty klesl ze 49 procent na 30 procent, podíl Tomáše Staňka vzrostl z 30 procent na 40 procent a podíl Michala Nováka z 21 procent na 30 procent.

• Ogilvy One: marketingová agentura ze skupiny WPP (čtvrtinu drží Vladimír Šolc) v roce 2018 utržila přes 135 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 26 milionů méně. Čistý zisk se zvýšil z 8,7 milionu na 9,2 milionu korun.

• Live Nation: koncertní agentura přiveze do Prahy zmalovance Kiss. Koncert se uskuteční v červenci 2020 v O2 Aréně.

• Active Radio: odpolední show na rádiu Evropa 2 nově moderuje dvojice Zorka Hejdová a Tomáš Zástěra.

• Mall Group: platební služba Mall Pay během prvního roku na trhu oslovila více než 70 tisíc zákazníků. Dokončila vstup strategického partnera ČSOB a chystá vlastní platební kartu. V příštím roce cílí na hranici až 100 tisíc aktivních zákazníků a stovku partnerů.

01. 11.07. 12.

Trailer k seriálu The Witcher.

Le Mans ´66

Každý tvůrce "automobilového" filmu bude mít tu smůlu (a z diváckého hlediska štěstí), že jeho snažení bude vždy srovnáváno a poměřováno s žánrovým etalonem, snímkem Rona Howarda Rivalové. Tento vynikající historický film o zápolení jezdů F1 Niki Laudy a Jamese Hunta takřka smrdí benzinem a řidičským šílenstvím a nastavuje vysokou laťku pro všechny následovníky.

Le Mans ´66, který vychází z legendárního soupeření vozů Ford a Ferrari na neméně legendárním závodu Le Mans, i přes všechno snažení zúčastněných, od zkušeného režiséra Jamese Mangolda (Logan: Wolverine, Walk The Line atd.) až po ústřední herce Matta Damona a Christiana Balea, při vší úctě benzínem nesmrdí. A to i přesto, že především Bale v roli svérázného závodníka Kena Milese exceluje. Skvělá kamera Phedona Papamichaela (Památkáři, Den zrady, 3:10 Vlak do Yumy), nadprůměrný scénář Mangoldův a hudba Marca Beltramiho.

To vše dává dohromady "jen" nadprůměrný film, solidní filmařinu, nikoliv klíč od brány k filmové extázi. Ať již je to tím, že soutěžení dvou automobilek není až tak strhují téma, nebo se Mangoldovi ze životopisů Milese a konstruktéra aut Carrolla Shelbyho nepodařilo vyextrahovat nadprůměrně silný příběh, Le Mans ´66 bude Rivalům vždy dýchat na záda z uctivé vzdálenosti. Byť prohrát s geniálními Rivaly není žádná ostuda a Mangoldův snímek se ve finále jeví býti zdatným a důstojným soupeřem.