Borovan.media
Obchod exkluzivními informacemi
 

Velký GatsbyRecenze

15. 5. 2013

Fanynky Leonarda di Capria budou mít po shlédnutí tohoto filmu velmi pravděpodobně vlhké sny. Jejich miláček je tu fantastickou kamerou vyzdvižen na piedestal dokonalého idolu a přitažlivého tajemného zbohatlíka, který je doslova prozářen hřejivými paprsky dokonalé červené knihovny. Tajemno, pohádkové bohatství, kultivovaný krasavec a romantika v podobě nenaplněné ideální lásky, vše je tu smícháno do zidealizovaného obrazu Ameriky ve 20. letech těsně před Černým pátkem. Jo a kromě toho tu vlastně di Caprio výborně hraje.

Kniha Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby dlouhodobě láká americké filmaře (viz filmová adaptace z roku 1974 s Robertem Redfordem), což je samo o sobě docela záhada a problém v jednom:  nabízí jen velmi banální a plochý děj, který ale na druhou stranu poskytuje potenciálním filmařům široké pole působnosti.

Režisér a scénárista Baz Luhrman (Austrálie, Moulin Rouge) nepřekvapivě vsadil skoro bezvýhradně na opulentní vizualitu a stylizaci. Na plátně se tak před divákem střídají obrazy pohádkového bohatství a dekadentní party nejhořejších deseti tisíc s bezvýchodnou bídou plebsu. Takové pojetí Fitzgeraldovy knihy je docela zábavné, na ploše skoro skoro dvou a půl hodiny však místy velmi unavující a nepřekvapivé. Zatímco první polovina nabízí svižný a rychlý děj, druhá půlka se únavně vleče ke známému, nepřekvapivému finále. Přesto neškodí do kina zajít: již kvůli kameře Simona Duggana a mistrovství Leonarda di Capria.

Odběr newsletteru:

Vaší pozornosti doporučujeme:

Leonardo di Caprio

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Krátce

  • Václav Marhoul: za film Nabarvené ptáče získal na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v indické Kalkatě cenu Golden Royal Bengal Tiger pro nejlepšího režiséra. Na polském Mezinárodním filmovém festivalu Camerimage Marhoul získal cenu mezinárodní kritiky a kameraman Vladimír Smutný ocenění za kameru Bronze Frog.

  • FTV Prima: druhá komerční televize změnila sídlo z klasické Palmovky na novou adresu na Vinohradské ulici v pražských Strašnicích. To samé se týká mediazastupitelství Media Club.

  • Geometry Prague: aktivační agentura ze skupiny Ogilvy v roce 2018 utržila 153 milionů korun. V meziročním srovnání to je pokles o 23 milionů. Čistý zisk klesl ze 23 milionů na 12 milionů korun.

  • Aerofilms: menší filmový distributor v roce 2018 utržil téměř 32 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7,7 milionu méně. Čistý zisk 6 milionů z roku 2017 se přetočil v loňskou ztrátu 750 tisíc korun.

  • RedHead Music: změny ve vlastnickém portfoliu menšího hudebního labelu. Podíl Antonína Milaty klesl ze 49 procent na 30 procent, podíl Tomáše Staňka vzrostl z 30 procent na 40 procent a podíl Michala Nováka z 21 procent na 30 procent.

  • Ogilvy One: marketingová agentura ze skupiny WPP (čtvrtinu drží Vladimír Šolc) v roce 2018 utržila přes 135 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 26 milionů méně. Čistý zisk se zvýšil z 8,7 milionu na 9,2 milionu korun.

  • Na turné

    Visací zámek
    01. 11.07. 12.
  • Hit dne


    Trailer k seriálu The Witcher.

Recenze

Le Mans ´66

Každý tvůrce "automobilového" filmu bude mít tu smůlu (a z diváckého hlediska štěstí), že jeho snažení bude vždy srovnáváno a poměřováno s žánrovým etalonem, snímkem Rona Howarda Rivalové. Tento vynikající historický film o zápolení jezdů F1 Niki Laudy a Jamese Hunta takřka smrdí benzinem a řidičským šílenstvím a nastavuje vysokou laťku pro všechny následovníky.

Le Mans ´66, který vychází z legendárního soupeření vozů Ford a Ferrari na neméně legendárním závodu Le Mans, i přes všechno snažení zúčastněných, od zkušeného režiséra Jamese Mangolda (Logan: Wolverine, Walk The Line atd.) až po ústřední herce Matta Damona a Christiana Balea, při vší úctě benzínem nesmrdí. A to i přesto, že především Bale v roli svérázného závodníka Kena Milese exceluje. Skvělá kamera Phedona Papamichaela (Památkáři, Den zrady, 3:10 Vlak do Yumy), nadprůměrný scénář Mangoldův a hudba Marca Beltramiho.

To vše dává dohromady "jen" nadprůměrný film, solidní filmařinu, nikoliv klíč od brány k filmové extázi. Ať již je to tím, že soutěžení dvou automobilek není až tak strhují téma, nebo se Mangoldovi ze životopisů Milese a konstruktéra aut Carrolla Shelbyho nepodařilo vyextrahovat nadprůměrně silný příběh, Le Mans ´66 bude Rivalům vždy dýchat na záda z uctivé vzdálenosti. Byť prohrát s geniálními Rivaly není žádná ostuda a Mangoldův snímek se ve finále jeví býti zdatným a důstojným soupeřem.