Vinyl Recenze

13:25, 15. 2. 2016

U nového seriálu HBO Vinyl, který se noří do barvitého kvasu newyorské hudební scény a byznysu 70. let, divák potřebuje znát jen tři jména tvůrců a producentů. Rolling Stone a spoluautor scénáře Mick Jagger, který Vinylu dodal autenticitu, syrovost, rockově-hédonistickou rozpustilost a sršící energii. Martin Scorsese, který Jaggerovy nápady invenčně učesal do filmové podoby, aniž by se rozmělnily nejdůležitější ingredience.

A konečně scenárista a hlavní producent Terence Winter (Impérium - Mafie v Atlantic City), který kromě jiného stojí za vysokou production value díla. Jen tři jména, a již dopředu je jasné, že Vinyl je mimořádný počin. Nejde jen o výborně napsané postavy, o šťavnaté, podle všeho reálné historky ze zákulisí hudebního byznysu (v pilotním díle pobaví scéna, ve které se Robert Plant handrkuje o procenta, které by měli dostávat Led Zeppelin ze všech příjmů) nebo o opojnou atmosféru rodícího se punku, disca nebo hip-hopové kultury.

Vinyl v první řadě znamenitě propojuje realitu s fikcí. Vymyšlené postavy (ústřední figurou Vinylu je fiktivní hudební boss Richie Finestra ve skvělém podání Bobbyho Cannavala) se zde míchají se skutečnými muzikantskými legendami a manažery, slavné songy známých skupin, neznámé písně polozapomenutých kapel proplouvají kolem nově vymyšlené hudby a divák málokdy pozná rozdíl. Vinyl tak není "jen" televizním produktem, ale současně i opulentní přehlídkou našlapané a nadčasové muziky. Sex málo, drogy hodně a hlavně rock´n´roll, to vše dělané s láskou lidmi, kteří mají v branži něco za sebou a kteří mají hudbu neskonale rádi. Tuhle sérii si pořádně užijete.