Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

VlastníciRecenze

24. 11. 2019

Ano i ne. Režijní a scenáristický debutant na poli celovečerních filmů Jiří Havelka se zaměřil na vděčné a možná málo vytěžené téma, které nejenže skýtá celou řadu možných bizzarních situací, vztahových kolotočů, silných momentů a netušených zvratů, ale třeba díky aktuálnímu zdražování bydlení ve velkých městech může oslovit dost širokou cílovou skupinu diváků.

Jeden postarší činžovní dům, několik vlastníků a jedna domovní schůze, na které je třeba vyřešit řadu věcí, například havarijní stav plynových a elektrických rozvodů anebo děravou střechu. Těžká věc, pokud jeden z vlastníků je naivní trouba, druhá někdejší komunistická udavačka, třetí oportunista za každou a čtvrtá vypočítavá mrcha.

Havelkovi je třeba připsat ke cti, že v malém prostoru zasedací místnosti, ve které se de facto celý film odehrává, shromáždil zajímavé a uvěřitelné figury, cizí, ale přesto se společnou historií, ve které se za ta léta nashromáždila řada bolístek, antagonismů a malých lidských nevraživostí. Takto vykolíkované hřiště Havelka zaplnil brilantně napsanými dialogy a vypointovanými situacemi (možná nejlepší je hledání skrutátora a ověřovatele), ve kterých se blýskla většina zúčastněných herců (Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus nebo David Novotný) a které patří k hlavním kladům Vlastníků.

Ze všech těch verbálních střetů, skečů a scének se však autorovi bohužel nepodařilo uplést nějakou hlubší vrstvu, něco, co by film přesahovalo a odlišilo od pouhé lehké konverzační komedie. Stačí si porovnat s dalším podobně postaveným, komorním filmem Dvanáct rozhněvaných mužů (mimochodem i počet zúčastněných skoro sedí). Poněkud nedotažení Vlastníci s trochu nevěrohodným závěrem tak visí někde uprostřed mezi zdařilou konverzační zábavou a dramatem, ve kterém by nadčasově rezonovala pnutí doby.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • FTV Prima: hlasování diváků rozhodlo, že druhá komerční televize bude od neděle 4. října v prime time vysílat čtvrtou řadu detektivního seriálu Polda. Ten porazil další nabízený seriál Einstein.

  • 2K/Hangar 13: dnes na trh uvedli herní titul Mafia: Definitive Edition, od základu kompletně vytvořený remake původní Mafie. Remake zahrnuje rozšířený scénář, další custceny a zcela nové herní sekvence a funkce.

  • Nadace Dobrý Anděl: o marketing a PR nadace se začala starat Zuzana Vítková (ex-PR.Konektor, ex-Toulcův dvůr). Po téměř šestiletém působení v nadaci tak střídá Markétu Křížovou.

  • Zásilkovna: služba pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi překonala hranici 2 milionů přepravených zásilek. Službu Zásilkovna spustila na konci dubna 2019. První milion přepravených zásilek byl překonán po roce fungování v květnu letošního roku.

  • FTV Prima: druhá komerční televize poprvé zkouší princip tzv. kinoautomatu Radúze Činčery. Diváci si budou moci hlasováním zvolit, zda v od neděle 4. října večer uvidí buď seriálovou novinku Einstein, nebo novou, čtvrtou řadu seriálu Polda.

  • Brutal Assault: největší metalový festival ve střední Evropě hlásí potvrzení 90 procent kapel z letošního odsunutého ročníku pro příští rok. Další BA by se měl konat 10. až 14. srpna 2021. Fandové se mohou těšit na kapely Mayhem, Bloodbath, Alcest, Arcturus, Cradle of Filth, Dark Funeral, Front Line Assembly, Katatonia, Mercyful Fate nebo Venom.

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.