VNV Nation: Transnational Recenze

02:39, 18. 11. 2013

V moderní taneční hudbě kromě britsko-irských VNV Nation snad není kapely, která by tak umně a zábavně spojovala současné trendy v elektronické hudbě s nostalgií po 80. a 90. letech, kdy se industriální hudební odnož poprvé potkala s taneční kulturou z undergroundových a rave klubů. Výsledkem je styl, pro který skupina vymyslela chytrý a dobře prodejný marketingový název: futurepop, oscilující někde na pomezí tanečního EBM a inteligentního popu. Dobrá zpráva pro fanoušky: novinka Transnational po drobném zaváhání v předchozích letech (slabší, trochu nevýrazná alba Judgement a Of Faith, Power and Glory z let 2007 a 2009) představuje kapelu v plné síle a s plnou hrstí nových hitů.

Jako by si hlavní mozek VNV Nation Ronan Harris vzpomněl na nejplodnější období okolo alb Empires a Futureperfect, která spoludefinovala žánr a vytyčila směr cesty. Co dělá VNV Nation jedinečnými: výborná práce s beaty a syntetizátory, netuctové melodie, orchestrace a Harrisův nezaměnitelný vokál, jehož naléhavost a emotivnost vytváří zajímavý protiklad k chladným elektronickým plochám a perkusím.

Transnational tento funkční a autorský recept znovu oprašuje a představuje v novém lesku. Od Futureperfect (2002) kapela nesložila tak vyrovnaný a pestrý materiál, stavící na chytlavých, nikoliv prvoplánových skladbách, které jsou nyní výsledkem umělecké a snad i životní vyzrálosti. Zkušenost, stejně tak sympatický nadhled dodávají hudbě tolik potřebné oživení a novou šťávu. Druhý dech v podání VNV Nation je příjemná a zvláštně nostalgická záležitost.