Waltari: You Are Recenze

11:20, 15. 4. 2015

O někdejších progresivních králích moderního crossoveru Waltari nebylo v posledních letech příliš slyšet. Jistě, tu a tam se na trhu objevil nosič s podpisem finské grupy, ať již se jedná o album coververzí k 25. výročí Covers All, kompilace The 2nd Decade nebo několik řadových studiovek. Bohužel však vždy nevýrazných, mdlých, neřkuli bezradných a až příliš tradičních. Žádné stopy po někdejším překvapivém propojování nesourodých škatulek jako je metal, techno a opera někde na hranici geniality, žádné sympaticky ulítlé a bláznivé skopičinky, které z každé desky Waltari, minimálně v 90. letech, dělaly událost.

Aktuální novinka You Are Waltari by Finy opět mohla alespoň částečně vrátit do hry. Byť na posluchače nečekají žádné překvapivé koncepty typu deathmetalová opera (deska Yeah! Yeah! Die! Die! Death Metal Symphony in Deep C) či thrashmetalové techno (Big Bang), všechny přednosti a silné stránky Waltari jsou zde velmi vkusně a umně zabaleny do nadprůměrného alba. Základem je moderní rock, jemně řízlý metalem, tu a tam dochucený popem, elektronikou nebo třeba šansonem, který připomíná tradičně silnou stránku kapely přijít s chytlavou melodií a zapamatovatelným refrénem.

Někdejší crossoverové úlety jsou zde připomenuty jemně, náznakem, jen jako základ, nikoliv cíl, ke kterému by kapela směřovala. A jestli někdy Waltari čerpali ze zvuku snad své nejpovedenější desky So Fine!, pak je to právě zde na You Are. Škoda pak jen některých vycpávkových písní, jako třeba pseudolidové halekačky Right Wing Theme, která jako by vypadla z německých jódlovacích filmů.