X-Men: Dark PhoenixRecenze

8. 6. 2019

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.

• Moloko film: produkční firma (majitelé Miloš Lochman, Karel Chvojka) v roce 2018 utržila téměř 52 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 42 milionů více. Čistý zisk se zvedl ze 100 tisíc na půl milionu korun.

• Tři sestry: vystoupí v neděli 22. prosinci na předvánočním velkém koncertu v pražské Malé sportovní hale společně s Alkeholem a Syny výčepu. V únoru 2020 pak zahájí klubové Vinyl Tour, mapující první tři alba souboru.

• DigitalAd: začala nabízet klientům inzertní možnost sponzoringu free WiFi hotspotů na vlakových nádražích. Na projektu agentura spolupracuje s ČD – Telematika, která dodává internetový signál. DigitalAd na hotspotech exkluzivně nabízí reklamní prostor. V roce 2020 by se projekt měl rozšířit do velkých nákupních center a do sítí čerpacích stanic.

• Info.cz: většinu vydavatelské firmy Info.cz Online Media bude vlastnit šéfredaktor Michal Půr, zbytek pak další členové redakce.

• FTV Prima: druhá komerční televize dokončila stěhování z pražské Palmovky do budovy ve Strašnicích na Vinohradské ulici.

• Ceny Anděl: 29. ročník cen České hudební akademie se bude konat 31. března 2020 v nové pražské hale O2 universum. Titulárním partnerem cen se stala Coca-Cola.

01. 11.07. 12.

Trailer k novému filmu Petra Zelenky Modelář.

Petr Čornej: Jan Žižka

Jeden z pomyslných vrcholů letošní knižní sezóny v Česku. Přední český historik Petr Čornej po letech práce vydává objemnou (téměř 900 stran) biografii proslulého Jana Žižky v roce, kdy se připomíná 600. výročí výbuchu husitské revoluce. Po monumentální práci Josefa Pekaře, vydané v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které doposud bylo o Žižkovi napsáno.

Neporažený válečník Žižka v biografii vystupuje jako "odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel", jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor vnímá "husitskou dobu v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy."

Knihu Čornej vybavil podtitulem "Život a doba husitského válečníka". Přičemž ona "doba" je důležitější, než se na první pohled zdá. Šíře Čornejova záběru při vyčerpávajícím popisu Žižkova života a skutků a jejich kontextu je ohromující. Jen poznámkový aparát čítá 100 stran (!) plus dalších 40 stran seznamu pramenů. Čornej výborně kombinuje vysokou odbornost a erudovanost s přístupností pro alespoň trochu znalého čtenáře. Napínavě a moderně napsaná publikace tedy zavalí a inspiruje čtenáře množstvím faktů a souvislostí, není však úmorná a ubíjející.

Co je sympatické, že i přes množství nastudovaných pramenů autor k látce přistupuje s pokorou a s vědomím, že některé věci s odstupem stovek let není možné s určitostí popsat. Tedy jen "možná", "snad", "asi" nebo "s velkou pravděpodobností". Znamení Čornejovy vnitřní vědecké poctivosti. A další plus - sympatické odideologizování Jana Žižky. Tedy žádný téměř komunistický voják nebo kacířský lapka a rabiát. Nadčasová a autoritativní záležitost, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka české historie.