Zahradnictví: Rodinný přítelRecenze

1. 5. 2017

První film z nové trilogie Jana Hřebejka Zahradnictví to bude mít v tuzemských kinech těžké. Nejenže nabízí všechny známé přednosti a nectnosti Hřebejkova filmování z posledních let, ale i proto, že český divák má od roku 2003 nakoukaný film s podobnou tématikou - Želary, navíc v mnohem zdařilejším podání.

Tedy opět tu je příběh ženy, kterou vřava druhé světové války vytrhne z dosavadního vztahu a vrhne ji do tak či onak komplikovaného dalšího partnerství. Ironií osudu obě ústřední ženské postavy, jak v Želarech, tak i v Zahradnictví: Rodinný přítel, vytvořila Aňa Geislerová (hudbu v obou případech složil Petr Ostrouchov).

Zahradnictví je dějově jakýmsi prequelem vydařených a dodnes stále koukatelných Pelíšků (1999), jejichž kvality dosahuje ovšem jen stěží. A lehkého, elegantního humoru, který by zlidověl, už vůbec. Hřebejk v novince opět osvědčuje nadání pro vedení herců, dobře vystavěné dialogy a cit pro některé ne zcela běžné pointy standardních situací. Bohužel se mu z těchto ingrediencí nedaří uhníst nějaký větší/vyšší celek, který by divákovi nabídl přesah a pevnější tvar.

Rodinný přítel je spíše pouhou etudou, natahovanou (mnohdy neúnosně) do délky celovečerního filmu a místy trpící zbytečnou doslovností. Navíc, jako film samostatně nefunguje. Pokud by neexistovaly další dva snímky trilogie (půjdou do kin rovněž v letošním roce), divák by marně čekal na nějaké smysluplné vyústění. Takhle může ještě doufat, že Rodinný přítel je jen jakousi zdlouhavou expozicí do vztahových peripetií jedné rozvětvené rodiny a že skutečná akce/zajímavé vyprávění ještě přijdou.

• Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

• Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

• V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

• TV Nova: finále SuperStar v neděli 31. května zaujalo 38,68 procenta publika u televizních obrazovek (kategorie 15-54 let) a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,099 milionu diváků. Ve finále  hlasovalo téměř 700 tisíc diváků. Letošní ročník u televizních obrazovek v průměru sledovalo 29,13 procenta diváků kategorie 15-54 let. V širší cílové skupině 4+ pěveckou soutěž v průměru sledovalo 959 tisíc diváků. "Díky úspěchu letošní řady SuperStar můžeme už nyní potvrdit, že se diváci mohou těšit na řadu sedmou."

• Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

• BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.