Zahradnictví: Rodinný přítelRecenze

1. 5. 2017

První film z nové trilogie Jana Hřebejka Zahradnictví to bude mít v tuzemských kinech těžké. Nejenže nabízí všechny známé přednosti a nectnosti Hřebejkova filmování z posledních let, ale i proto, že český divák má od roku 2003 nakoukaný film s podobnou tématikou - Želary, navíc v mnohem zdařilejším podání.

Tedy opět tu je příběh ženy, kterou vřava druhé světové války vytrhne z dosavadního vztahu a vrhne ji do tak či onak komplikovaného dalšího partnerství. Ironií osudu obě ústřední ženské postavy, jak v Želarech, tak i v Zahradnictví: Rodinný přítel, vytvořila Aňa Geislerová (hudbu v obou případech složil Petr Ostrouchov).

Zahradnictví je dějově jakýmsi prequelem vydařených a dodnes stále koukatelných Pelíšků (1999), jejichž kvality dosahuje ovšem jen stěží. A lehkého, elegantního humoru, který by zlidověl, už vůbec. Hřebejk v novince opět osvědčuje nadání pro vedení herců, dobře vystavěné dialogy a cit pro některé ne zcela běžné pointy standardních situací. Bohužel se mu z těchto ingrediencí nedaří uhníst nějaký větší/vyšší celek, který by divákovi nabídl přesah a pevnější tvar.

Rodinný přítel je spíše pouhou etudou, natahovanou (mnohdy neúnosně) do délky celovečerního filmu a místy trpící zbytečnou doslovností. Navíc, jako film samostatně nefunguje. Pokud by neexistovaly další dva snímky trilogie (půjdou do kin rovněž v letošním roce), divák by marně čekal na nějaké smysluplné vyústění. Takhle může ještě doufat, že Rodinný přítel je jen jakousi zdlouhavou expozicí do vztahových peripetií jedné rozvětvené rodiny a že skutečná akce/zajímavé vyprávění ještě přijdou.

• FTV Prima: sjednocuje svůj hobby segment pod značkou Prima Doma. Nový projekt zastřešuje hobby pořady v TV vysílání a online portfolio hobby webů a projektů, včetně nového videoportálu PrimaDoma.tv. Další novinkou je produktový srovnávač Kutilo.cz. Majitel Primy Ivan Zach prostřednictvím THR Media majoritně (60 procent) vstoupil do firmy Český kutil.cz, která hobby segment Primy obchoduje.

• Universal McCann: mediální agentura pohltí dceřinou mediálku Initiative Media Prague (zanikající firma). Obě společnosti patří do skupiny Interpublic Group.

• Česká televize: na mezinárodním veletrhu v Cannes nakoupila historickou minisérii Kateřina Veliká, kriminální seriál Přiznání, drama Patrick Melrose, třináctou řadu příběhů torontského vyšetřovatele Murdocha, seriál Detektiv Endeavour Morse, dvě řady temného finského krimi Desatero hříchů, televizní snímek Brexit a nové řady seriálů Durrellovi a Luther.

• Nestlé Česko: po téměř šesti letech partnerství výrobce potravin a nápojů prodlužuje spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe v oblasti mediální strategie, plánování a nákupu médií. Skupina zastoupená agenturou Blue 449 zvítězila v tendru Nestlé vypsaným v první polovině 2019. "Pro Nestlé jsme připravili komplexní komunikační strategii postavenou na datech a ekonometrických modelech, která značce přináší ucelené řešení orientované na obchodní výsledky. Klientovi jsme sestavili tým na míru složený z expertů z celé naší skupiny," uvedl CEO české Publicis Tomáš Varga.

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

01. 11.07. 12.

Trailer k očekávanému kinohitu Star Wars: Vzestup Skywalkera.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.