Zlato Recenze

22:53, 18. 2. 2017

Matthew McConuaghey si do herecké filmografie může připsat další skvělou kreaci. Poněkud otylý, proplešatělý, přízemně živočišný, upocený, rtuťovitý, umíněný a nepříliš komplikovaný, svým způsobem dost nepříjemný parťák, s kterým by moc lidí nechtělo zajít na pivo, a přesto jeho zlatokop Kenny Wells diváky přiková k plátnu. A to díky kombinaci výborně napsané role, až nepříjemně autentické masky a McConaugheyho soustředěnému výkonu, jehož součástí je i nebývalá práce s vlastním tělem.

Člověk, který cca před čtyřmi roky zahrál na smrt nemocného hubeňoura v Klubu poslední naděje, nyní ve Zlatu pořádně přibral. To vynikne zejména v několika "nahých" scénách, ve kterých McConaughey nemá na sobě ani ponožky (spoiler). Rozdíl mezi oběma polohami jsou desítky kil živé váhy - klobouk z hlavy dolů.

Z filmového hlediska nabídne Zlato svižně odsýpající příběh, který se volně inspiruje skutečným (údajně největším) skandálem v novodobé těžbě zlata z 90. let. Tehdy kanadská prospektorská firma Bre-X oznámila, že v Indočíně objevila obří ložisko zlata, což akcie firmy katapultovalo do enormních výšin. Průzkumné vzorky byly poté označeny jako podvod.

Režisér Stephen Gaghan (Syriana, Traffic - nadvláda gangů) spolu se scenáristou Johnem Zinmanem (Lara Croft - Tomb Raider, Černá listina) otázku viny a morální dilemata s výjimkou závěru filmu příliš neřeší, spíše se soustředí na drobnokresbu průměrného člověka "od vedle", kterému znenadání spadne do klína pořádný balík peněz. McConaughey beze zbytku využil a "zaplnil" široký prostor ve filmu, což z velké části přebije i absenci výraznějších nápadů ve scénáři a místy až příliš konvenční styl vyprávění.

• Foxconn CZ: firma, která v Pardubicích vyrábí datová centra, komunikační a telekomunikační produkty, v roce 2020 dosáhla obratu 107 miliard korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 19 miliard. "Firma těžila z poptávky po infrastruktuře, zaměřené na podporu práce a učení z domova a na cloudové služby." Čistý zisk meziročně klesl z 658 milionů na 340 milionů korun. Společnost loni vyplatila dividendu přes 2,4 miliardy korun (o rok dříve 695 milionů).

• A 11: vydavatelství rozšiřuje nabídku prémiových titulů o nový magazín E&B, se kterým vstupuje do segmentu estate, designu, developerských projektů a architektury. Magazín vyjde poprvé na začátku října a to ve formátu 330 x 230 mm a s rozsahem minimálně 80+4 strany. Distribuce bude probíhat ve volném prodeji i řízeně na top osobnosti z oboru. Šéfredaktorkou je Jana Chuchvalcová, která v A 11 řídí B2B tituly PROFI Makléř & Reality nebo PROFI Poradenství & Finance.

• Empresa Media: v dozorčí radě vydavatelství nahradil Filipa Doubka (který odešel ke Karlovi Komárkovi ml.) Jitka Věková, jinak provozní ředitelka Médea Group.

• Rada ČT: poslanecká sněmovna odvolala členku rady Hanu Lipovskou. Pro hlasovali poslanci z ODS, ČSSD, ANO, Pirátů, TOP09 a STAN. Důvodem má být údajné porušení zákona a kandidatura za Volný blok. Dá se očekávat, že se Lipovská odvolá a že má slušnou šanci na výhru. Mimochodem, před lety člen Rady ČT a ČSSD Erazim Kohák kandidoval do Senátu a nikomu to nevadilo.

• FTV Prima: epizodu seriálu Slunečná ze čtvrtku 16. září vidělo 1,141 milionu diváků (podíl na sledovanosti 29,63 procenta) v cílové skupině 15+, v cílovce 15 až 69 dosáhl seriál podílu na sledovanosti 28,17 procenta.

• Košík.cz: e-shop z rodiny Mall Group se dohodl na exkluzivní spolupráci se značkou kosmetiky Ryor. Nově tak nabízí více než stovku nejoblíbenějších produktů Ryoru.

Eminem: Lose Yourself

Cesta domů

Filmová novinka režiséra, scenáristy a (dokonce) i kameramana Tomáše Vorla st. Cesta domů vykazuje stejně jako předchozí související film Cesta do lesa (2012) sestupnou tendenci v rámci celé volné trilogie.

Zatímco "jednička" Cesta z města (2000) byla sympatickým snímkem se silným tématem úniku z městské civilizaci a (především) díky Tomáši Hanákovi v hlavní roli a výtvarné stylizaci zachovávající alespoň částečně podmanivou a hravou sklepáckou poetiku, pro další volná pokračování jakoby Vorel marně hledal podobně silnou a pohromadě držící látku. Cesta do lesa a hlavně aktuální Cesta domů je spíše sledem tu více, tu méně zábavných scének, hala bala poslepovaným jednoduchoučkou kostrou autenticky bukolického žití na tom českém venkově. "Scénář jsem dal dohromady z příběhů a historek, které jsem tady (v okolí Rabštejna nad Střelou) slyšel nebo sám zažil," vysvětluje Vorel. Ano, to by odpovídalo.

Za takové situace je pak logické, že divák marně pátrá po motivaci a důvodech konání jednotlivých, nepříliš propracovaných postav. Proč Hanákova figura tak strašně, až sebezničujícím způsobem kalí? Nevíme. Stejně tak nevíme, proč revírník Ludva rovněž nebezpečně holduje alkoholu a proč se jednou zachová nepěkně ke své překrásné partnerce. Co zůstává, je pár vydařených momentů/skečů a autentická bio agitka, zaměřená proti hnojení, tradičním lidovým zvykům (pomlázka) a "špatným" potravinám (buchty, nutella, maso atd.), která je sice přesná, ale nepříliš nápaditá, takže vyznívá spíše jako nezáměrná karikatura. Výsostní autoři Vorlova formátu mívali na víc (Kouř, Kamenný most, Skřítek, Pražská 5).