reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Martin Palán: Kvůli covidu jsme v kinech přišli o 30 procent diváků Rozhovor

Pandemie čínského koronoviru v roce 2020 a 2021 zasáhla fatálně do rozjetého českého filmového a kinoprůmyslu. Přesto se v neveselém období objevilo několik záblesků naděje na lepší časy. Například loňská vysoká kinonávštěva u celovečerního filmu Prvek, Šampón, Tečka a Karel a u dokumentu Karel. Oba tituly do kin poslala distribuční společnost Bontonfilm, která se tak za uplynulý rok dostala mezi dva největší distributory v Česku. Covid ale zároveň urychlil některé změny na českém a globálním filmovém trhu. Odpovídá majitel Bontonfilmu Martin Palán (foto).

B.: Podle statistik UFD se Bontonfilm v loňském roce vyšvihl na pozici druhého největšího filmového distributora. To je poprvé za posledních deset let. Můžete loňský rok popsat z hlediska byznysových čísel celé skupiny Redbloom, pod kterou Bontonfilm spadá?
Skupina Bontonfilm je rozdělena na produkční entitu Bontonfilm Studios, klasickou distribuci Bontonfilm Distributions a Bontonfilm Promotions, což je společnost, která se věnuje výrobě filmového a nefilmového merchandisingu. Loni se nám v kině dařilo, protože naše portfolio je tvořené nezávislými, lokálními tituly. Hollywoodské premiéry stály kvůli covidu, to znamená konkurence na trhu byla v roce 2020 a 2021 poněkud jiná než v předchozích letech. Je potřeba vidět i druhou stránku věci. Covid nám definitivně zabil fyzický nosič. Na počátku covidu jsme velmi rychle udělali rozhodnutí přerušit fyzickou distribuci. Byli jsme největší fyzický distributor v Maďarsku, velkou operaci jsme měli na Slovensku, v Česku, drželi jsme licenční kontrakty major studií na těchto teritoriích. Covid ale přerušil distribuční řetězec.

B.: K tomu by Bontonfilm ale dospěl možná i bez covidu.
Současný model je vlastně součástí našeho plánu, který jsme sestavili někdy před deseti lety. Díky urychlení, které přišlo s covidem, jsme došli do stavu, do kterého jsem se chtěl dostat. Což je něco, z čeho mám velikou radost. My jsme se chtěli dostat do struktury, kterou dnes máme. Tedy do struktury tří společností a pěti šesti činností, kterými se firmy zabývají. Naší dominantní strategií je mít silnou vlastní produkci a koprodukci. To znamená mít kolem sebe společnosti, které vyrábějí tituly a chtějí s námi distribuovat nebo si je vyrábět samy nebo je vyrábět v koprodukcích. Protože lokální content je to, čemu věříme nejvíc. K tomu je třeba mít zabezpečenou plnoformátovou distribuci, tak abychom byli schopni obsloužit všechny distribuční kanály. Od kina po televizi, přes fyzické nosiče, distribuční platformy atd.

B.: Velká studia během covidu zkoušela model souběžné kino a digitální distribuce. 
Nový distribuční svět se v uplynulých letech výrazně transformoval. Náš interní předpoklad byl, že to bude výrazně digitální svět, že se budeme hodně pohybovat ve světě digitálního řešení. Digitální kanály jsou vlastně jen transformací cest, kterými se filmové tituly dostávají k zákazníkovi. Všichni máme rádi kino, chceme mít naše lidi v kinech a vůbec nepředpokládáme, že kina budou nějaký zásadní problém v našem prostředí. Protože kinoprostředí má svá specifika, je to stabilní typ, forma zábavy a lidi do kina rádi chodí a rádi do něj budou chodit i dále. My si vůbec nemyslíme, že nás čeká v kinech propad.

B.: K trendům bych se ještě dostal. Ale zpět k otázce, je možné říci za celou skupinu nějaké byznysové číslo za rok 2021?
Souhrnný obrat za rok 2021 se pohyboval okolo 300 milionů korun. V roce 2020 došlo k propadu vzhledem k covidové pandemii, lepší porovnání je tak za roky 2021 a 2019.

B.: Předpokládám, že nejdůležitější firmou skupiny je Bontonfilm.
Ano.

B.: Jak se jeho výkon vyvíjel v loňském roce? Podle UFD dosáhl podíl na trhu přes 21 procent (druhý největší podíl), první Falcon měl téměř 35 procent. Bontonfilm loni distribuoval dva velmi úspěšné tituly - Prvok, Šampón, Tečka a Karel a Karel.
Já se dívám na celou skupinu jako na jednu entitu, protože všechny naše byznysy jsou velmi provázané. To, že je to vícero společností, to je technikálie, abychom měli interně nějaké členění. Plus výroba filmu je financovaná trochu jinak než distribuce, jsou tam různé partnerské vstupy atd. Ale samozřejmě, nejsilnějším segmentem je distribuce.

B.: Které faktory byly pro vývoj distribuce Bontonfilmu v roce 2021 rozhodující? Byly to úspěšné filmy Prvok a Karel nebo stále covid? 
Všechno spolu souvisí, protože všechny filmy měly kvůli covidu premiéru v jiném termínu, než bylo původně naplánované. A dobře naplánovaný termín je klíčem k úspěchu. Konkurenčních titulů je velké množství, distribuční prostředí je velmi dynamické, vstupuje sem řada faktorů, je to skutečně obrovská alchymie. Pro úspěch distribuce v loňském roce bylo klíčové vnímání celkové covidové situace. Indikátorem toho, jak se budeme chovat v roce 2021, byly výsledky distribuce v roce 2020. V této logice jsme nastavili releasy jednotlivých titulů, které jsme měli připravené pro rok 2021. A chtěli jsme otevřít Matkami, protože Matky jsou vynikající film. Naše koprodukce, snímek, který z našeho pohledu cílil na skupiny postižené covidem.

B.: Jak Matky nakonec dopadly?
Film vidělo 300 tisíc diváků, což je fantastický výsledek.

Letos bychom mohli mít lepší čísla než v roce 2021

B.: Vlastně o rok dříve byl podobně úspěšný film 3Bobule, nasazený v létě mezi covidovými vlnami. I Prvoka, kterého vidělo 600 tisíc diváků, jste nasadili v červenci. Znamená to, že který z distributorů se covidu nebál, šel do rizika, tak inkasoval prémii v kinech?
Ano i ne. Léto je vždy silným návštěvnickým obdobím. Je to dáno tím, že lidi mají volno, mají dovolené, je zde rozšířená kapacita díky letním kinům.

B.: A to je v české filmové distribuci silný faktor, letní kina? 
Ano. U Prvoka jsme díky tomu získali další desítky tisíc diváků. U řady letních kin jsme měli průměrnou návštěvu přes tisíc diváků na projekci. Což je fantastický úspěch. Dává to logiku. Řada lidí se v letním kině cítí více bezpečně z hlediska covidu. Jsou venku, nevstupují do vnitřního uzavřeného prostoru. To byla naše sázka. Byl to úspěch, ale obecně jsme přišli o 30 procent diváckého potenciálu u těch úspěšných filmů.

B.: I u Prvoka?
U Prvoka jednoznačně. I tím, že to byl nejnavštěvovanější film celého roku, tak se domníváme, že kdyby byl vydaný podle toho původního plánu (Vánoce 2020, pozn. aut.), že by výsledek mohl být ještě lepší. Řada lidí z oboru, kteří tomu rozumějí a kteří se věnují kinům a návštěvnosti, říkala, kdyby nebyl covid, tak jste ten milion udělali. To byl tichý sen, udělat milion diváků. Segment filmové distribuce byl covidem obrovsky postižený. Nás to jako firmu neuvěřitelně poškodilo, protože jsme nedostali, kromě podpory ze Státního fondu kinematografie, takřka žádnou státní pomoc.

B.: Ještě bych zůstal u Prvoka. Film půjde do televize, objeví se i na DVD?
Asi nakonec ano. Tento film tady bude s námi vlastně pořád a bude v distribuci fungovat. Myslíme si, že to je generační film, že bude pomalu stárnout a že udrží dlouhodobě hodnotu. Tak jako to vidíme u všech filmů, které se dostanou přes pomyslnou hranici 500 tisíc diváků. Zpět k návštěvnosti. Nepochybujeme, že jsme kvůli covidu přišli o 30 procent diváků. Například u Karla, tak tam o tom nemůže být pochyb. Fakt, že film nebyl vydán na první výročí odchodu Karla Gotta, ale až na druhé výročí, tak to samozřejmě film divácky posunulo jinam. Obecně vidíme, že starší publikum do kina nechodí nebo přestalo chodit. Kinaři říkají, že to vidí na konzumaci popcornu, protože starší diváci mají menší tendenci konzumovat popcorn, takže my vidíme i na takovýchto drobnostech odliv staršího publika. Se starším publikem by se Karel dostal přes půl milionu.

B.: Kolik jej nakonec vidělo lidí?
Necelých 400 tisíc.

B.: Když jsem se díval na distribuční plán na letošní rok, máte nějaký odhad, který titul Bontonfilmu by mohl zafungovat mezi diváky? Tři Tygři, Perinbaba, Hádkovi?
Na tento rok se těším, v distribučním portfoliu máme velmi pestrobarevnou kombinaci titulů. Máme jak tituly se silným diváckým potenciálem, tak i menší artové projekty, které by zase měly a mohly sklízet ocenění kritiků a filmové obce. V celkovém výsledku by letošní rok mohl dopadnout lépe než rok 2021.

B.: A konkrétně? U kterých titulů si myslíte, že divácky výrazně zabodují? 
Hádkovi, což je naše vlastní produkce. Je od tvůrců Matek a věřím, že to bude fungovat. Velmi se těším na kontroverzní film Párty Hárder. To je takový nadšenecký film. Hodně lidí se na něj dívá skrz prsty, protože podle nich jde o sprosťárnu. Je to drsná satira, ale myslím si, že je to fakt promyšlené, je to chytré. Ve finále by to mohlo být návštěvnicky velmi úspěšné. Z letošních filmů ještě chci zmínit samozřejmě Perinbabu a dva světy, film Juraje Jakubiska, který vznikal dlouho a který navazuje na Perinbabu z roku 1985. Film je hotový, je to možná nejdražší slovenský film uplynulých 20 let.

B.: Ještě jste nezmínil Tři Tygry ve filmu. Je to pokus přetavit internetovou popularitu do kin, stejně jako se o to pokusil Tonda Blaník nebo Vyšehrad.
Já jsem velmi rád, že v Ostravě vznikla takhle silná tvůrčí skupina, která dokáže vytvářet kolem sebe kreativní prostředí, které se dopracovala až k filmu. Je to vlastně mix obou prostředí. Internetové senzace nebo internetově populární tvůrci budou do budoucna hrát v portfoliu titulové báze důležitou roli. Internet, YouTube a podobné platformy, dnes slouží jako hřiště, zkušební prostředí, kde si tvůrce může vyzkoušet svoji kreativitu a rychlou odezvu na ni. Štěpán Kozub z Tří tygrů je v současnosti star, jeden z nejpopulárnějších herců.

Výnosy z digitální distribuce nám vzrostly o desítky procent

B.: Vedle filmové distribuce se věnujete i digitální distribuci audiovizuálního obsahu. Loňský a letošní rok se nese ve znamení velkého nástupu Voya na trhu plus příchodu velkých streamovacích platforem do Česka. Existuje v této oblasti nějaký nový trend, co se týče byznysu nebo žánrových preferencí, který by byl nějak nový či zajímavý?
Celé covidové období během uplynulých let bylo velkým akcelerátorem digitálního distribučního prostředí. Vítězi tohoto prostředí jsou distributoři a společnosti, které tímto vývojem nebyly překvapené a zaskočené. Například Walt Disney, který spustil platformu Disney+. Akcelerace počtu předplatitelů z nuly na 100 milionů byla fenomenální. Z pohledu digitální distribuce byla tahle akcelerace klíčová, protože nám to umožnilo získat vyšší výnosy z digitální distribuce, upevnit si partnerské a contentové vazby na ty nejdůležitější hráče. Bontonfilm navázal mnohdy i exkluzívní partnerství s celou řadou služeb. Zajímají nás i menší služby, které dokáží servisovat určitou zákaznickou skupinu, kterou ta velká platforma neservisuje nebo ani ten content nechce. Šíře digitální distribuce je pro nás klíčová.

B.: Vzrostly vám nějak podstatně výnosy z digitální distribuce v loňském roce vzhledem k covidu a dalším faktorům?
Ano, o desítky procent.

B.: Zmínil jste větší platformy, které by sem měly přijít nebo tady již jsou, jako Netflix, HBO Max, Disney+. Vy s nimi máte nějaký deal, že se tam objeví také váš obsah? Protože na Voyu určitě jste. 
Se všemi těmi společnostmi, i s těmi, co na trh teprve přijdou, jsme v komunikaci, s některými v pokročilejší. Jsem rád, že se nám podařilo upevnit v průběhu covidu vztah s Netflixem, protože jsme vlastně jejich největším lokálním dodavatelem obsahu. Máme tam už desítky titulů, desítky dalších jsou v běhu. Stejný vývoj očekáváme i u nově příchozích platforem, jako je HBO Max a Disney+.

B.: Pro tyto velké hráče je Česko minoritní záležitost. Jiná věc je silný nástup tuzemské platformy Voyo, kterou provozuje TV Nova. Jak vidíte její dopad na tuzemský distribuční a produkční trh?
Voyo má výhodu, že už nějakou delší dobu fungovalo. Idea segmentu digitální distribuce v televizi Nova vždy byla. Voyo je pro nás velmi důležitý partner vzhledem k tomu, že ne všechny tyto služby jsou schopny, nebo chtějí obsáhnout veškerý content. Naším cílem je získat pro producenty, kteří nám dávají tituly do správy, nejvýhodnější podmínky. Vstupujeme do globální konkurence všech těchto služeb. Týká se to celé řady detailních faktorů, protože některé tituly jsou jenom v nabídce na prodej digitálních práv, některé se prodávají v kompletním balíku třeba s televizními právy, tudíž ceny se velmi liší. Dealy se liší a je to velmi pestrobarevné prostředí. Ne všechny tituly jsou nasaditelné na všechny služby. A vždy jsou licence časově omezené.

Skupina Bontonfilm vyvíjí několik televizních seriálů

B.: Pojďme se podívat na vaši produkční divizi Bontonfilm Studios. Můžete potvrdit, že aktuálně máte rozpracováno několik desítek projektů? Což v českém prostředí zní hodně bombasticky.
Ano, je to tak. Je třeba si uvědomit, že je to dlouhodobější strategie společnosti, že to nevzniklo přes noc. Velké množství projektů je kombinací výkupu práv, hledání námětů, spolupráce s různými tvůrčími skupinami i s produkčními společnostmi, které hledají partnery. Kombinace produkce a distribuce je pro nás obrovskou výhodou. My sami sobě můžeme garantovat distribuci, což samostatně stojící producent nikdy nemůže. Hezký příklad je film Prvok, Šampon, Tečka a Karel, to je můj splněný sen. Vychází to vlastně z logiky, co chceme dělat jako firma. Jsme parta lidí, která má ráda filmy a entertainment. Chceme si točit vlastní filmy a pomáhat filmům, kterým věříme, na svět a potom s nimi pracovat. Distribuovat je, vyrábět k nim merchandising, dostávat je do světa, vytvářet prostředí tak, aby tvůrci mohli tvořit.

B.: Jak to portfolio projektů vypadá? 
Máme to rozdělené do takových škatulek: menší filmy, zahraniční koprodukce, velké lokální filmy, dokumenty jako například Karlos, filmy na klíč pro subjekty, které si vykoupí všechna práva. Snažíme se hledat nové byznysové modely. U řady filmů vlastně vytváříme investiční příležitost pro investory, kteří přijdou a investují do filmu peníze, a tím otevíráme filmové prostředí jako byznys. Musím zaklepat, ale myslím, že skutečně všechny investiční peníze, které jsme do filmu nabrali, se vrátily našim investorům s výnosem.

B.: Je u developmentu hlavní partner love.FRAME, to znamená Vojtěch Frič, nebo máte takových spolupracovníků víc? 
Bontonfilm Studios vede Ondřej Kulhánek a hlavním partnerem v produkčním prostředí je Vojtěch Frič. Hodně si ho vážím, protože je kromě jiného z filmařské rodiny, která od prvopočátku vytvářela české filmové prostředí. Jeho love.FRAME v drtivé většině zabezpečuje výkonnou produkci. Společně jsme dělali Backstage, LOVEní nebo Prvoka, věříme si. Ale máme i filmy, které vznikají ve spolupráci s jinými společnostmi nebo samostatně.

B.: Zmínili jsme streamovací platformu Voyo, která poptává velké množství obsahu. Vy pro ně vyvíjíte nějaký TV seriál? 
Máme ve vývoji několik televizních seriálů, na kterých pracujeme delší dobu. Ne všechny jsou ale použitelné pro Voyo. Bavíme se spolu o řadě věcí. Kromě Voya je tu ale řada ostatních hráčů. Netflix, který kontinuálně poptává tvorbu, HBO Max, věřím, že i Prima nastartuje streamovací službu.

B.: Vznikne první seriál z produkce Bontonfilm Studios ještě letos? 
Doufám, že letos bychom se mohli dostat do fáze, že bychom šli do výroby. Ale letos ještě ne do vysílání.

B.: Voyo se hodně zaměřilo na postavy či události z nedávné české či československé historie - Případ Roubal, Guru, Iveta. Úspěch dokumentu Karel nabízí otázku, zda nevyvíjíte nějakou sérii o Karlovi Gottovi? To je tak silný brand, že si o podobné zpracování říká. 
My jsme velmi chtěli distribuovat film Karel. Pracovali jsme na tom velmi intenzivně s Karel Gott Agency a s celou tvůrčí skupinou, která kolem toho filmu byla. Připravujeme DVD, na to se těším. A pevně věřím, že kdyby tady měl vzniknout seriál, tak bychom u něj rádi byli a uděláme pro něj maximum, aby se dostal k co nejširšímu spektru diváků.

B.: Reálně se o tom jedná? 
Pracujeme na alternativách.

B.: Podle mých informací vyvíjíte česko-polský historický projekt pro Netflix z dob Přemyslovců. Jak si projekt stojí? 
Zatím se vyvíjí. Tady je vícero ambiciózních projektů, které by chtěly vstoupit s historickými žánry nebo náměty do distribuce. Rádi nad nimi uvažujeme, snažíme se s nimi pracovat, ale jsou to vždy běhy na delší trať. Takže věřím, že postupně se něco z těchto projektů podaří ukotvit, vyrobit, prodat, a úspěšně zasáhnout zákazníky. A potom třeba s tímto projektem jít i mimo naše teritorium.

U Prvoka všichni investoři vydělali peníze zpět

B.: Několikrát zde byl zmíněn váš film Prvok, Šampón, Tečka a Karel, který jste produkovali i distribuovali. Můžete poskytnout čtenářům insight do toho byznysu kolem tohoto projektu? Je v zisku? Připomeňme, že výrobní rozpočet byl 44 milionů korun. 
Ta dosavadní čísla, to znamená návštěva přes 600 tisíc diváků, by se ještě měla zvednout díky letním kinům. Tento film je úspěch, všichni, kteří do něj vložili peníze, tak vydělali peníze zpátky, což je super. Samozřejmě celé filmové prostředí není byznysové prostředí, které vydělává stovky milionů. Je to prostředí, kde se dají vydělat peníze a podle mě cenné a hezké peníze. Ale s mírou relativně vysokého rizika, protože nevíme, jak to dopadne. Prvok má řadu partnerů a koproducentů, jako například Českou televizi, innogy, Europeana production, nakladatelství Bourdon a love.Frame. Film má tržby kolem 94 milionů korun v kinech a zhruba polovina zůstane kinařům. Zbytek se vrátí zpátky nám a dělí se poměrem investičních vstupů a našich vstupů a vydělává peníze zpátky. Už jenom v tomto prostém dělení bychom měli být v plusu.

B.: A všichni koproducenti a investoři budou vyplácení v závislosti na dosažení nějakého objemu návštěvnosti? Jakým principem se to dělí? 
Tam je standardním principem výše investice. Já nemůžu logicky rozkrývat detaily, ale výše investice odpovídá nějakému podílu na hodnotě toho titulu.

B.: A pak jsou nějaká preferenční pořadí vyplácení? 
Těch modelů je celá řada, my pracujeme v rámci našich produkcí s celou řadou modelů podle toho, jak se to zrovna hodí na ten konkrétní titul. Nechci to do detailu popisovat. Důležitá informace v tomto případě je, že všichni na tom filmu vydělali zpátky peníze. Je to skvělé, radost je veliká.

B.: To je super. A pak máte další možnosti monetizace jako DVD, digitální práva. Pomůže úspěch Prvoka dalším projektům Bontonfilm Studios? Platí, že když něco vyděláte, tak pak to dáváte do dalších projektů, nebo to jsou úplně oddělená financování? 
Naším cílem je vytvářet stabilní prostředí a být stabilní součástí celého procesu a řetězce na audiovizuálním trhu. Takže my nestavíme filmy jako individuální společnosti, filmy jsou součástí portfolia společnosti. Bontonfilm a všechny jeho společnosti nejsou dnes nastaveny na to, aby vydělávaly nějaké velké peníze. Naše organizace je nastavena na to, abychom budovali knihovnu, abychom budovali bázi a rozšiřovali spektrum našich činností. Takže všechny peníze, které vyděláme, investujeme zpátky do společnosti, ať už do lidí nebo projektů. Jedeme podle dlouhodobého plánu, který je náročný. Nebyla to žádná legrace, ukončovat video byznys, který kontinuálně klesal každoročně 25 procent. Fakt to nebylo jednoduché a ještě nebude. Vzhledem k covidové situaci je celý audiovizuální trh dnes velmi křehký. A konkurence je veliká, takže to bude boj.

B.: A až budete mít v knihovně třeba 50 filmových titulů, tak se stane co? Prodáte Bontonfilm? 
Není to v plánu. Já věřím, že tady budeme i za 20, 30 let. Mojí osobní ambicí je vybudovat silnou filmovou společnost, která bude nezávisle vyrábět obsah relevantní pro publikum. Jsem rád za tu nezávislost, kterou v tomto máme, a že jsme sami sobě korporací. To je hrozně hezké, kdo to může říct?

B.: Takže ani hodně vzdálený cíl není exit z firmy? 
Ne, určitě to není exit z firmy.

B.: A jak přemýšlíte o firmě ve vzdáleném horizontu? Protože někdy nastane jedna z variant, že buď firmu prodáte nebo někomu předáte. A to jsou ještě ty příznivější varianty. 
Samozřejmě, nebudu tady na věky. Vždy říkám, že naším cílem je tu být za 50 let. Protože když tady budeme za 50 let, tak to znamená, že 50 let budeme mít práci, která nás baví. To je taková moje manažerská věta. Osobně si ani nemyslím, že třeba za 20 let budu schopen udržet krok s kreativní generací, která tady bude. Takže ta generační obměna v rámci firmy je samozřejmě nezbytná.

B.: Jak by mohla vypadat? 
K obměnám a změnám managementu a přístupů bude určitě docházet. My tu máme řadu výzev a momentů uvnitř skupiny, kterým se potřebujeme věnovat, takže i moji pozornost je potřeba občas směřovat jiným směrem. Jsem rád, že po těch 10 letech máme digitální transformaci připravenou. Máme tři jasné činnosti, kterým se chceme věnovat, Studios, Distribution a Promotions. Distribuce je velmi stabilní, u studia je to o contentu a obsahu. Může se tady najednou naskytnout nějaká zajímavá příležitost něco vyrobit, do čeho se můžeme ponořit a vyrobit, ať už je to film seriál nebo nějaké alternativní dílo. S Bontonfilm Promotions, kde spolupracujeme s americkou stranou, máme určitě globální plány. Máme řadu globálních klientů jako je například Facebook.

Konec kina nepřijde, to je mimo realitu

B.: Je nějaká aktivita, související s výše uvedenými třemi pilíři, která vám schází? Do které byste se chtěli pustit?
Nemáme třeba vlastní filmová studia. Pokud budou vhodné podmínky a příležitosti, tak to je samozřejmě něco, co se může stát.

B.: Zatím jsme se moc nezmínili o zahraničních aktivitách Bontonfilm Group. Vy jste na Slovensku. Je nějaký region, který by vás rovněž lákal? Například Maďarsko, kde jste již byli s fyzickou distribucí?
My jsme československá firma. Vždycky jsme byli a vždycky budeme. Vše, co děláme v Česku, chceme dělat na Slovensku. Co děláme na Slovensku, chceme dělat v Česku. To je náš region.

B.: No ale byli jste i v Maďarsku.
Byli jsme i v Maďarsku. Ale vstoupit do cizí země, do jiného kulturního prostředí, je hrozně těžké i ve východní Evropě. Naše země mají od sebe mnohdy hodně daleko. Nicméně to, co nabízí náš byznysmodel, je uspokojovat zákazníky, kteří na těchto trzích působí. A současně distribuovat content, který vzniká v československém teritoriu, ale i v jiných teritoriích, protože digitální distribuce má globální impakt a globální charakter. Ale o založení nějaké další pobočky nyní neuvažujeme.

B.: A na závěr asi ne úplně jednoduchá otázka: váš pohled na blízkou budoucnost produkčního a distribučního trhu? Pohltí všechno VOD, skončí kino?
To si nemyslím, že přijde konec kina. Což se občas tvrdí. Že by se zavřela kina, to je nesmysl, je to mimo realitu. Dokonce neočekávám, že návštěvnost kin nějak výrazně klesne. Podle mého názoru česká ekonomika a země našeho typu by dvě návštěvy kina ročně na hlavu měly být schopny vygenerovat. V budoucnu konkrétní filmový titul nebude mít tak vysokou návštěvnost, jakou měly podobné tituly historicky. To znamená, udělat návštěvnost milion diváků bude těžší, protože konkurence bude širší. Flow titulů bude rychlejší, bude více obsahu. Ne všechny tituly se budou chtít pustit do kinosouboje vzhledem k nutným marketingovým a obecně distribučním nákladům. Dojde k segmentaci pro určitý typ contentu. To znamená, že filmové festivaly budou hrát důležitější roli. Vedle toho ale bude silná digitální distribuce. Home entertainment byl vždy větší. A televizní byznys bude rovněž silný.

B.: Takže se neobáváte příchodu generace konzumentů, která je zvyklá z TikToku jen na několikasekundová videa? Nepostihne tento faktor celou industrii? 
A kdo šel na posledního Spider-Mana do kina, kde film utržil 1,9 miliardy dolarů? Nikdy jsem nebyl přítelem katastrofických teorií, že kino skončí. Je třeba se dívat, co se na trhu skutečně odehrává. A před covidem v Česku nedocházelo k odlivu lidí z kina. Nemyslím si, že to je něco, čeho bychom se měli obávat nebo to řešit.