Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Michal Feix: Apetyt Seznamu.cz v oblasti televizní produkce je veliký Rozhovor

12:05, 4. 8. 2014

Internetový seriál Kancelář Blaník je do značné míry novátorským dílem. Je první dramatickou sérií, který Seznam.cz nasadil na Stream.cz po jeho změně na čistě internetovou televizi. Z hlediska české politické satiry pak nastavuje naprosto nové možnosti a otevírá dveře, na které se ti nejodvážnější dosud odhodlali pouze tiše klepat. "V tomto případě se přesně setkala poptávka  s nabídkou produkční firmy," uvedl ředitel rozvoje obchodu Seznam.cz Michal Feix

B.: Počet shlédnutí jednotlivých dílů Kanceláře Blaník (viz foto dole s hlavním představitelem Markem Danielem) se pohybují mezi 90 tisíci až 234 tisíc (díl Tři roky pro Mazánka). Je titul z hlediska Seznam.cz úspěšným seriálem?

Je. Číslo 100 tisíc je pro nás hranice, za kterou podobný pořad považujeme za úspěšný

B.: Dokázala reklama kolem seriálu již celý titul zaplatit?

Neorientujeme se na to, aby každý pořad na Stream.cz sám na sebe vydělal. Z reklamy by se mělo zaplatit celé portfolio pořadů, které každý měsíc dáváme do oběhu.

B.: Takže nějaký pořad nevyřazujete z důvodu nedostatečné výkonnosti?

To děláme, ale především chceme, aby soubor pořadů byl úspěšný dohromady.

B.: Je nějaký zadavatel, který si objednal kampaň speciálně u Kanceláře Blaník?

Nejsem si vědom, že by si to někdo explicitně vyžádal. Ale jsem si jist, že není nikdo, kdo by se tohoto seriálu „štítil“.

B.: Kolik vlastně má mít seriál dílů a uvažuje se o prodloužení?

První řada má celkem 14 dílů. Na podzim na Stream.cz uvedeme druhou řadu. Dokud dává pořad smysl a má dobrá čísla shlédnutí, tak ho budeme vysílat. To se pochopitelně netýká jen Blaníku.

B.: Každý díl je uveden titulkem Seznam.cz a Negativ uvádí. Znamená to, že Seznam.cz je koproducentem?

Jsme koproducenti. Negativ je realizátor a my jsme ti, kteří do výroby dávají finance.011

B.: Kancelář Blaník promujete jako vaši premiéru na poli seriálů, vy ovšem máte v archivu i další dramatický titul, Gynekologii 2.

Gynekologie 2 je pořad výrazně starší. Kancelář Blaník je první seriál od redesignu Stream.cz v loňském roce, kdy jsme zrušili uživatelská videa a začali ho stavět z naší produkce.

Další investice do programu závisí na vyprodanosti reklamy

B.: Spustíte nové série?

Jak bude vypadat programová skladba na podzim oznámíme až na příslušné tiskové konferenci.

B.: Jak Kancelář Blaník vznikal? Televizním a filmovým produkcím jste rozeslali poptávku na politickou satiru a čekali jste, co se vám vrátí?

Celá programová skladba vznikla tak, že my sami jsme v rámci Stream.cz dávali dohromady koncepty z oblastí, které by mohli lidi na internetu zajímat. Řešili jsme v podstatě hlavně dvě otázky – stopáž a tematické zařazení. Z naší strany se tak jedená o řízenou dramaturgii. V momentě, kdy jsme v tomto měli jasno, jsme začali řešit, co můžeme kapacitně zvládnout interně a co nejsme schopni zvládnout ani kapacitně, ani kvalitativně. V takovém případě jsme oslovovali externí produkce.

B.: Cíleně?

Ano.

B.: Kolik jste jich oslovili?

Když už jsem věděli, že se chceme vydat cestou vlastního originálního sitcomu, shodou okolností si nás našli i autoři Blaníku. Takže v tomto případě se přesně poptávka setkala s nabídkou.

B.: Je Seznam.cz připraven stát se postupně významným zadavatelem v oblasti televizní dramatiky?

Dokáži si představit, že objemově to bude růst. Náš apetyt je veliký, zvláště když je povzbuzen dobrými čísly celé programové skladby. Za měsíc květen máme na Stream.cz 115ti procentní vyprodanost reklamy. To je impuls do budoucna, abychom nafukovali objem televizního obsahu, protože zájem mezi inzerenty tu evidentně je.

B.: Jaká díla z oblasti dramatické tvorby obecně poptáváte?

Silnější kolo aktivního poptávání na trhu probíhá přes letní měsíce. Obecně ale mohu říci, že neexistuje nějaká „kuchařka“, kde by bylo napsáno, co od televizních produkcí poptáváme, co očekáváme nebo jaké máme preferované žánry. Bavíme se hlavně o stopáži, nejvíce nám fungují věci v rozmezí pět až deset minut. Žánrová struktura je velmi široká. Naší ambicí je dělat věci co možná nejvíce interně.

foto: negativ

B.: A rozpočtově?

Pohybujeme se v řádu stovek tisíců korun za pořad. Pokud se ukáže, že vyprodanost reklamy na Stream.cz bude stoupat, pak si logicky položíme otázku, zda se nepustit do dražších věcí.

B.: Takže rozhodující pro rozpočty pořadů je vyprodanost reklamy?

Určitě.

B.: Co by tedy produkce, které vám chtějí něco nabídnout, měly konkrétně udělat?

Prvním krokem k zahájení potenciální spolupráce je zaslání konceptu pořadu, námětů na deset epizod, eventuálně pilotního dílu Lukášovi Záhořovi, který má Stream.cz na starosti. Pokud to není možné, lze se prezentovat jinou ukázkou vlastní produkce. Pokud nás zaslané materiály zaujmou, následuje osobní schůzka a poté případné individuální vyjednávání podmínek.

Rozpočty pořadů na Stream.cz jsou nižší o desítky procent

B.: Když vezmeme celkový budget, který dáváte do pořadů Stream.cz: jak velký díl dáváte na dramatické pořady nyní a kolik to má být do budoucna?

Zatím sami objevujeme, pro koho je Stream.cz se svou stávající skladbou zajímavý a která čísla jsou výrazně vyšší, než jsme předpokládali. Tomu bude přizpůsobena naše nabídka v září, popřípadě posílena ve fungujících žánrech.

B.: Na konferenci Digimedia jste říkal, že televizní produkce, které vám nabízely své projekty, byly se svými náklady hodně mimo výseč Seznam.cz. Můžete prozradit, o kolik musí firmy u vás sesekat náklady oproti běžným standardům v televizní branži?

Všechny pořadu, které na Streamu máme, se pohybují v částkách, které rozhodně neodpovídají rozpočtu profesionálně natočeného televizního seriálu. Jsme výrazně levnější. Při porovnání s cenami prémiových seriálů, které uvádí například Česká televize, tak řádově o desítky procent.

B.: Budete uvažovat i o dražších pořadech? Ptám se proto, že třeba internetový obr Netflix investuje do televizní tvorby poměrně slušné částky. Ať již je to Orange Is The New Black, chystaný Defenders s Marvelem nebo House of Cards, jehož jeden díl má stát okolo 4 milionů dolarů.

Stát se to může. Obzvláště v momentu, kdy se nebráníme věcem, které míří za hranice České republiky. Je pravda, že jednou z limitujících věcí pro tento typ pořadů je jazyk. Ano, pokud bychom se rozhodli pro Stream, který by produkoval pořady v angličtině, tak se můžeme bavit o jiných číslech rozpočtů. Ale není to tak jednoduché, protože to předpokládá vytvoření sítě pro obsluhu zahraničních reklamních investic a inzerentů. Takže je to velmi vzdálená budoucnost. Druhou věcí je kapacita linek. To je něco, co bude zásadně předurčovat, kolik lidí je schopno konzumovat internetovou zábavu.

033

B.: Čeština nemusí být limitujícím faktorem, když bavíme o prodeji konceptu.

Primárně si chceme dělat věci sami. Dává nám to lepší prostor pro monetizaci obsahu, pro distribuci. Není naším cílem dávat licenci k šíření díla někam dál, mimo naši kontrolu. Spíše se snažíme obsadit další místa, kde by divák mohl konzumovat naše pořady.

B.: Projevila o Kancelář Blaník zájem nějaká televize?

Toto je otázka spíše na tvůrce konceptu, tedy na Negativ.

B.: Zatím jsme se bavili o vlastní originální produkci. Co nákupy od dalších televizních stanic – půjdete tímto směrem?

Za uplynulý rok jsme absolvovali řadu jednání. Ale buď jsme se neshodli na licenčních podmínkách nebo na obchodních podmínkách. Spousta partnerů si myslí, že by měli dostat za každou možnost užití online práv – v tabletech, v chytrých televizích, při vytváření zkrácenin atd. – další statisíce nebo dokonce miliony korun. To ale komplikuje příslušnou dohodu. Proto je současná cesta vytváření vlastního obsahu pro Seznam.cz nejvýhodnější.