reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Radovan Čech: V roce 2016 v kinech opět nastartuje potterovský byznys Rozhovor

14:10, 4. 11. 2015

Konec české pobočky Warner Bros. a vstup Freeman Entertainment patřily letos k největším pohybům na filmovém distribučním trhu, které podle všeho přeskupí dosavadní rozložení sil. Zejména v příštím roce Freeman chystá rozsáhlou ofenzivu se zahraničními frančízami (Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti, potterovský svět), která bude pokračovat v dalších obdobích. Šanci mají i tuzemští producenti. "Český film nás zajímá. Enormně nás zajímají komerčně potentní projekty," tvrdí šéf českého Freemanu Radovan Čech.

B.: V příštím roce na trh vstupujete s masivním portfoliem cca 35 titulů (aktuální stav) a to číslo ještě nemusí být konečné. Jak se vám podařilo získat takové množství titulů?
Do konce roku jich bude teoreticky ještě více, mohli bychom se přiblížit 40 titulům. Pro srovnání: v roce 2014, když náš tým spolupracoval „jen“ s Warner Bros., podíl našich 12 filmů na trhu činil 16,4 procenta, hrubé tržby dosáhly 240 milionů korun. To množství pro rok 2015 je dáno tím, že spolupracujeme s řadou studií, máme tedy více dodavatelů obsahu.

B.: Při současných akvizicích lezete do zelí hlavně Bontonfilmu?
Takto zjednodušeně se to říci nedá. Je pravda, že máme některé styčné body v podobě stejných dodavatelů. Náš záběr je ale hodně široký: na exkluzivní bázi spolupracujeme s Warner Bros., Lionsgate, Summit Entertainment a s DreamWorks pro hrané filmy. Dále pak disponujeme právem první nabídky z produkce StudioCanal, Red Granite nebo Sierra Affinity. Plus samozřejmě nakupujeme obsah, který nám přijde zajímavý a ke kterému se dostaneme ad hoc. Nenakupuje jen pro český trh, ale i napříč několika dalšími teritorii: Polskem, Maďarskem, Rumunskem a Slovenskem. Kromě toho spolupracujeme s řadou partnerů – s Monolith Films (Polsko), Blitz (státy bývalé Jugoslávie), Forum Film (Slovensko) a BS Films (Bulharsko).

B.: Vy s těmito studii jednáte napřímo, nebo nakupujete u nějakého jejich obchodníka či zprostředkovatele?
Liší se to subjekt od subjektu, ale v drtivé většině jednáme napřímo.

B.: Jaké filmové tituly vyhledáváte? Dá se to nějak generalizovat?
Od exkluzivních dodavatelů bereme v podstatě veškerou produkci. S ostatními dlouhodobými partnery spolupracujeme na základě takzvaného práva první nabídky. To znamená, že jejich produkce primárně směřuje k nám a v případě, že nemáme zájem, putuje dále na trh. Naše portfolio se skládá jak z velkých frančíz a blockbusterů s extrémní návštěvností, tak i z filmů určených pro specifické publikum.

B.: V rámci práva první nabídky postupujete jak? Podle čeho se řídíte?
Máme tým lidí, kteří čtou scénáře, kteří mají databázi producentů, kreativců, scenáristů atd. Na základě informací k danému projektu a s využitím těchto databází a svých znalostí jsou schopni odhadnout potenciál filmu pro nejrůznější trhy.

Byznys pobočky Freemanu jsme postavili za měsíc

B.: Vznikli jste letos v dubnu. Jak jste se doposud etablovali u provozovatelů kin? Bylo to těžké proniknout mezi dlouhodobé vztahy s konkurencí?
Navázali jsme na spolupráci s kiny z dob české pobočky Warner Bros. s tím, že jsme naše portfolio rozšířili o řadu dalších titulů. Na žádné problémy jsme nenarazili.

B.: Takže neběželo nějaké jednání o jiném rozdělení hrubých tržeb filmů mezi provozovatele kin, distributora a producenta?
K žádným změnám nedošlo.

foto: avB.: Můžeme si ještě zrekapitulovat vás vstup na trh v letošním roce: jak jste se ke kontraktu s Warner Bros. dostali? Podle mých informací neproběhl žádný tendr.
Freeman Entertainment má se studiem Warner Bros. dlouhodobě dobré vztahy, exkluzivně ho zastupujeme v Rumunsku. Když se Warneři ocitli před strategickým rozhodnutím ohledně české pobočky, bylo nabíledni, že osloví Freeman. Na trzích velikosti České republiky se zastupování většinou řeší nějakou formou licenční spolupráce. Na fyzický převod celého byznysu jsme měli necelý měsíc. Za krátký čas jsme byli schopni nastavit fungování firmy včetně nově vytvořeného finančního oddělení, jehož činnost byla předtím outsourcována z Polska.

B.: Ušetřil Warner Bros. díky externímu zastupování nějaké náklady na provoz pobočky a promování filmů?
Samozřejmě, že na některých položkách ušetřit lze. Využíváte soběstačný komerční subjekt pro licenci vlastních produktů a už vás nezajímají náklady na samotný provoz společnosti.

B.: Je proces přebírání agendy české pobočky Warner Bros. ukončen?
Byl ukončen v rámci onoho jednoho měsíce.

B.: Jak jste získali ostatní exkluzivní kontrakty – s Lionsgate, Summit a Dreamworks (hrané filmy)? Opět zde zafungovaly dobré kontakty rumunské centrály?
Určitě. Byla zde delší obchodní historie a předpokládám, že tyto smlouvy byly uzavřeny mimo jiné i na základě dobrých výsledků Freeman v Rumunsku. Rumunský trh je na vzestupu. Některé tituly, které v Česku nefungují, se mezi rumunským publikem těší velké oblibě.

B.: Které filmy to jsou, které v Česku nefungují a v Rumunsku ano?
Spíše bych to převedl na formáty. Formát 3D se v tuzemských kinech netěší takové oblibě jako před lety, v Rumunsku to tak vůbec není. Dobře tam fungují i akční filmy.

B.: Pokud zde do kin uvádíte zahraniční tituly, mnohdy velkých studií, jak velkou svobodu máte ohledně data české premiéry?
Někdy se ona svoboda pohybuje v řádu hodin, někdy můžete pohnout premiérou o týden oproti světovému uvedení a u některých menších titulů se můžete vzdálit od hlavního data o týdny. Pak ovšem riskujete, že přijdete o pozitivní ohlas, který daný titul může zaznamenat na svém domácím trhu.

Napřesrok sázíme na Batmana a příběh z potterovského světa

B.: Dá se představit blíže skupina Freeman? Je pravda, že ji založili lidé, kteří odešli z bermudské CME?
Naší matkou je společnost Freeman Distribution, která sídlí na Maltě. Je pravda, že významnou osobností v top managementu Freemanu je Anca Truta, která se v oboru pohybuje velmi dlouho. A nejen v kinoprůmyslu, ale i na televizním trhu, kromě jiného působila i v CME.

B.: O Freeman jdou zároveň zvěsti, že za ním ve skutečnosti stojí ex-superšéf Novy Adrian Sarbu. Je to korektní informace?
To bych chtěl vyvrátit, opravdu to tak není.

B.: Pokud je ale matka zaparkována na Maltě, tak skutečný majitel může být kdokoliv. Vy znáte majitele Freeman Distribution?
Osobně bohužel nikoliv. Jedná se o konsorcium investorů.

foto: avB.: Další jméno ze CME  – Andrei Boncea. Podílí se nějak na Freemanu?
To opravdu netuším.

B.: Zpět k české pobočce. Nyní máte cca 9 zaměstnanců. Budete přibírat ještě další spolupracovníky?
Aktuálně o tom neuvažujeme.

B.: Budete chtít zastupovat i další studia? A je to vůbec reálné vzhledem k aktuálnímu rozložení sil na trhu?
V současné době je rozdělení majorů na trhu velmi stabilní, žádné razantní změny nehrozí.

B.: Na který titul v roce 2016 sázíte nejvíce? Je to Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti?
Je to jeden ze stěžejních titulů. V příštím roce jich máme více, největším trhákem bude první část nové trilogie ze světa Harryho Pottera podle originálního scénáře J.K. Rowlingové Fantastická zvířata a kde je najít. Dále pak Tarzan, Král Artuš nebo Podfukáři 2.

B.: Takže v roce 2016 se opět nastartuje potterovský byznys?
Ano. Nejsou to zfilmované knihy, jde o původní scénáře. Další díly přijdou v roce 2018 a 2020. Hlavním hrdinou je spisovatel Newt Scamander a celé dobrodružství se odehrává v tajném společenství čarodějek a kouzelníků 70 let předtím, než si Harry Potter přečte jeho knihu v kouzelnické škole. Kromě pokračování potterovského světa v následujících letech přijdou další franšízy: 9 titulů ze světa hrdinů DC Comics, animované filmy Lego Batman (2017), Lego Ninjago a Lego Příběh 2 (2018). Dále King Kong vs. Godzilla, Power Rangers, Robin Hood nebo trilogie Odysseova dobrodružství.

B.: Které vaše distribuované filmy byly letos doposud nejúspěšnější?
Šílený Max: Zběsilá cesta a Bez kalhot XXL.

Letos chceme utržit vyšší desítky milionů

B.: Zatím se bavíme o kinodistribuci. Co videodistribuce či digitální distribuce? Budete se zabývat i tímto byznysem?
Skupina Freeman, konkrétně Freeman Distribution, nakupuje práva k obsahu napříč všemi distribučními kanály. To znamená pro kina, Home Video (DVD, Blu-Ray), VOD, Premium Pay TV, free to air TV a non-theatrical. Díky tomu jsme schopni pokrýt celý životní cyklus daného titulu. Je tu výjimka, pro Warner Bros. zajišťujeme distribuci pouze v kinech. Na nosičích DVD a Blu-ray ji řeší prostřednictvím AQS/Magic Boxu. S ním jako Freeman Distribution zároveň spolupracujeme na uvedení titulů dalších našich dodavatelů pro Home Video. Jako česká pobočka Freeman Entertainment zůstáváme pouze v theatrical a non-theatrical segmentu.

B.: Jak velké očekáváte letošní tržby a kolik by to mělo být v příštím roce?
Řádově půjde o vyšší desítky milionů za fragment roku 2015. V případě roku 2016 se v hrubých tržbách bavíme o stovkách milionů korun.

B.: Řada tuzemských distributorů se stává i koproducenty či producenty českých filmů, viz Bontonfilm, Falcon. Jaké jsou plány Freeman na tomto poli?
Jsme samozřejmě otevřeni všem nabídkám, český film nás zajímá. Enormně nás zajímají komerčně potentní projekty. Vždy uvítáme kombinaci inteligentního a zajímavého námětu a komerčního pojetí.

B.: V plánu premiér pro rok 2016 jsem žádný český titul v distribuci Fremanu neviděl.
Zatím ne. Všechny tyto dealy jsou předjednávány s nějakým předstihem, takže jsem zatím neměli šanci do tohoto procesu razantně vstoupit.

B.: Probíhají nějaká jednání v tomto směru?
Jednání vedeme. V tuto chvíli ale zatím nemohu potvrdit nějaký konkrétní titul.

foto: av

B.: Jak by taková spolupráce měla vypadat? Koprodukce nebo distribuční zálohy?
Koprodukcím se nebráníme, nicméně většinou dáme přednost čisté distribuci.

B:. Je český film jako produkt vůbec pro distributora ještě zajímavý? Dost často jsou návštěvy tuzemských snímků vyloženě tristní.
Je to velmi složité. V roce 2014 se přes návštěvnost 200 tisíc diváků dostalo pět českých filmů včetně Tří bratrů. Letos je to zatím jeden titul Život je život. Práce s lokálním produktem je složitější a složitější. Je otázka, kam se vůbec divácký vkus bude ubírat. Na druhou stranu právě Tři bratři jsou důkazem, že některé kvalitní české a dokonce netypické věci dobře fungují i komerčně.

B.: Kromě úpadku českých filmů je na současném kinotrhu nějaký další výrazný trend? Oživení jednosálových kin?
To je jednoznačné. Pro letošní rok odhadujeme, že jejich podíl na celkovém kinotrhu díky digitalizaci dosáhne 24 procent, což je zajímavé číslo. Loni to bylo podobné. Nemám po ruce žádné srovnání se zahraničím, protože Česko je velmoc co se týče jednosálových kin. Je tu cca 200 aktivních jednosálovek, registrovaných je dokonce 800.

Agresivní VOD hráči narušují celý distribuční systém

B.: Jak vidíte aktuální audiovizuální trh a jeho směřování?
Nemáme pocit, že by filmový průmysl jako celek procházel nějakou krizí. Samozřejmě, prochází jak vrcholy, tak i slabšími obdobími. Osobně nějaký pokles výkonnosti filmového byznysu nevidím. Je to fungující forma zábavy, která je ekonomicky dostupná. Trh vnímáme jako celek a snažíme se svým dílem pozitivně stimulovat jeho růst.

B.: Ohrožuje nástup VOD zažitý model konzumace filmů v kinech?
Nejsem militantní kinař, který by za každou cenu bránil zajeté distribuční koleje. Nicméně kino je pro film životně důležité a nepostradatelné, primární médium. Každý distribuční kanál má na trhu své místo. Je důležité, aby se tyto kanály navzájem nepožíraly, aby nedocházelo ke zkracování oken pro jednotlivé typy distribuce. Je třeba se vyvarovat zhroucení distribučního systému jako celku. Pokud systém nějak brutálně narušíte, jako to dělají někteří agresivní hráči zejména z VOD segmentu, tak se peníze přestanou vracet k producentům a kina zároveň začnou ztrácet podíl na trhu. V konečném důsledku se to projeví i na kvalitě produktu. To je nežádoucí.

B.: Nicméně letos v Česku k několika případům narušování systému došlo, viz distribuce filmů Fotograf a Sedmero krkavců.
Nechci kritizovat něčí distribuční strategii. Podle mne je to složitá otázka. Diskuse o takzvaných oknech probíhá dlouhodobě a kvůli tomu, co se děje, se ještě zintenzivnila.

B.: Nepovede to k odmítání některých českých filmů ze strany kinařů?
Možné to je. To je ale otázka určená spíše pro provozovatele kin.