Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
      
      
      
    

Tomáš Filip: V letošním roce by Universal Music měl konečně růst Rozhovor

12:49, 14. 6. 2013

Největší gramofonová firma Universal Music po letech snižování obratů konečně zahlédla světlo na konci tunelu.

Díky nárůstu digitálních prodejů, příjmů z licencí a diverzifikaci byznysových aktivit loňský obrat klesl pouze o tři procenta. „Letos budeme věnovat velkou pozornost řadě nových projektů, se kterými máme podepsanou komplexní smlouvu,“ uvedl ředitel společnosti Tomáš Filip.

B.: Před několika dny jste oznámili vydání kompletního katalogu Lucie – nejdříve digitálně na iTunes, Bontonline, na podzim pak ve fyzické podobě. Jak jste tento kontrakt získali?

Jedná se o nahrávky, které již vyšly v minulosti a na které jsme drželi práva výrobce. Několik let s nimi nebylo možné pracovat, protože někdy v roce 2007 na ně vypršela práva výkonných umělců a vzhledem k tehdejší nekomunikaci kapely mezi sebou je nebylo možné obnovit. S jedinou výjimkou: v roce 2009 se podařilo dohodnout vydání Best of, které dosáhlo na ocenění platinová deska. Po návratu kapely v původní sestavě na konci roku 2012 se podařilo příslušnou smlouvu obnovit až do roku 2018.

B.: Co všechny ty fyzické edice budou zahrnovat?

Na podzim vyjde box, který bude obsahovat všechny řadové desky plus jako bonus živou nahrávku z počátku 90. let. Na jaře 2014 pak alba Lucie vydáme jednotlivě. Všechny reedice budou remasterovány, box bude doplněn o speciální knížku a obal.

B.: Bude Universal Music vydávat i živé album z turné Lucie 2014, které bude natáčet Česká televize?

Česká televize má ambice věci, které natáčí, prodávat sama. Letos na podzim kupříkladu vydá DVD se záznamy Lucie z 80. a 90. let, na kterém Universal licencuje několik klipů. Ohledně chystaného živého alba se teprve budeme bavit.

B.: Je ve hře i nové regulérní album?

V tuto chvíli to podle kapely není na programu dne.

Na podzim chystáme Mandrage a Ewu Farnu

B.: Na Lucii se v úvodu ptám záměrně. V poslední době jako kdyby jste polevili ve vydávání alb českých interpretů. Přece jenom, vaše stáj byla kdysi širší.

Počet aktivních umělců byl celkově vyšší. Universal Music se v posledních pěti letech musel soustředit na ekonomické fungování, takže zde nebyl tak velký prostor pro investice do domácího repertoáru. Ten se prodává méně a v některých případech nebylo možné dosáhnout zisku. V současné době naopak zvyšujeme investice do nových talentů o dva miliony na 9 milionů korun v roce 2013.

B.: V uplynulém roce došlo k několika přestupům velkých jmen – Divokej Bill, Monkey Business, Karel Gott, Lucie Bílá. Tři sestry vlastně neměli jednu chvíli kontrakt. Měli jste o ně zájem? Proč se je nepodařilo získat?

Z EMI jsme kupříkladu převzali Kryštofa a Veronu. Tady hraje roli jiná věc: v loňském roce Universal Music globálně koupila konkurenční vydavatelství EMI. Ze strany EU bylo podmínkou schválení této akvizice odprodej části EMI včetně pobočky v Česku. Většinu odkoupila Warner Music. Součástí obchodu byla i garance, že umělce podepsané u české EMI nebudeme oslovovat. Kryštofa jsme rozjednali již dříve.

B.: S Kryštofem jste dohodnuti na více desek?

Myslím si, že se nám dobře spolupracuje. Nicméně napevno dohodnuti nejsme.

B.: Jaké předpokládané pecky chystáte na podzim 2013?

Novou desku kapely Mandrage, Ewy Farny, best of skupiny Chinaski a acappella nahrávku Richarda Müllera. Velkou pozornost věnujeme i novým talentům - Debbi, Martinovi Harichovi, Anně Veselovské, skupinám Nebe a Petr Bič Project.

B.: Takže talent scouting je nyní velká priorita Universal Music?

Určitě. Znovu jsme se dohodli na spolupráci s vyhledávačem talentů Martinem Červinkou. Tentokráte není přímo naším zaměstnancem, ale pracuje v rámci vlastního, spolupracujícího labelu SinglTon.

B.: Je tato vlna nových projektů nějak inspirována úspěšným příkladem Tomáše Kluse?

Bezesporu je to hezká ukázka toho, že lze vypracovat hvězdu. Na druhou stranu nových umělců, kteří jsou opravdu úspěšní, je velmi málo.

B.: Ještě jedna věc k novým projektů. Skupina Nebe vydala desku u Richmond Records, což je značka Richarda Krajča. Jak bude pokračovat dále?

Domluvili jsme se, že aktivity Richmond Records převezmeme a Richard se bude věnovat hlavně Kryštofovi. Pro solitéry bude situace na trhu stále těžší a těžší. Nastupující streaming hudby negeneruje peníze tak rychle, jako dříve pevné nosiče nebo download. Než poslechy vygenerují stejný objem financí jako cédéčko, tak to potrvá kupříkladu pět let. A mezitím musíte stále investovat do marketingu, věnovat se dlouhodobé práci atd.

Fyzické nosiče přinesou jen třetinu příjmů Universal Music

B.: Objem hudebního trhu v roce 2012 spadl na 281 milionů korun. Universal na to zareagoval mimo jiné diverzifikací byznysu. Kromě vydávání hudby se zabýváte i marketingovými službami, brandingem a bookingem umělců? Jak si stojí tyto nové pilíře vašeho byznysu?

Do té částky, kterou uvádíte, nejsou zahrnuty příjmy z Intergramu, který spravuje práva výrobců a výkonných umělců. Příjmy z Intergramu tvoří velice podstatnou část našich celkových příjmů! Fyzické nosiče nám v letošním roce udělají pouze třetinu obratu. Zbytek připadá na digitální prodej, licence, Intergram a takzvaný new business, zahrnující branding a booking pro nové umělce.

B.: Kolika procenty se tento new business podílí na vašem obratu?

Minimálně 15 procenty.

B.: V této oblasti je pro vás důležitá spolupráce s finančními klienty. Jinými slovy, banky mohou gramofirmy zachránit i jinak než jen úvěry. S kým vším spolupracujete a jak tato spolupráce vypadá?

V současné době jednáme o prodloužení dealu s Českou spořitelnou. Naše spolupráce trvala dva roky. Spořitelna využívala hudbu a vizuály našich umělců jako akviziční a komunikační prostředek. Smlouva vypršela, takže jednáme i s další bankou. V rámci každého segmentu jako bankovnictví, auta nebo pivo nabízíme exkluzivitu. V současné době jednáme se Staropramenem a Samsungem, kontrakt s Hewlett-Packard běží od podzimu 2012.

B.: Hlavní cestou, jak se vyrovnat s propadem fyzických nosičů, je digitální prodej. Jak jste spokojeni s výsledky prodejů přes Supraphonline? Je to váš hlavní digitální kanál?

Naše hlavní digitální kanály jsou iTunes a YouTube, které tvoří cca 80 procent digitálních příjmů Universal Music i celého trhu. Samotný iTunes v porovnání se Supraphonline přináší více než desetinásobek příjmů.

 

B.: Z kolika procent se digitální prodeje podílí na celkovém obratu firmy?

Při srovnání digitálního prodeje a fyzických nosičů to vychází 40 procent ku 60 procentům.

B.: Obsah do mobilů je už pasé?

V podstatě to vyprchalo. Do chytrých telefonů si posluchači stahují spíše celé tracky.

B: Naznačíte trochu výsledky za rok 2012? V roce 2011 příjmy Universal spadly na 157 milionů korun.

Pokud započteme i loňské příjmy z Intergramu, tak celkový pokles tržeb v roce 2012 činil pouze tři procenta. To platí i pro celý hudební trh. Čekáme, že v letošním roce dosáhneme buď nulu nebo malý plus.

B.: V loňském roce jste stal hlavou i maďarské pobočky Universal Music. Jak vlastně v Maďarsku funguje hudební trh?

Je v horší kondici než v Česku. Oproti nám má poloviční objem, ekonomická tlak na gramofirmy je tam mnohem silnější.

Tomáš Filip (48): 

Vystudoval obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. Ředitelem Universal Music je od roku 1995. Jeho sestrou je známá zpěvačka Lenka Filipová, stejně jako ona hraje na kytaru. Má tři děti, volný čas tráví nejraději jako aktivní fotbalový útočník.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • Mall Group: počet obchodníků, kteří zboží nabízejí na internetovém tržišti Mall, přesahuje dva tisíce. Kromě výrazného nárůstu prodejů v Česku, kde se zboží z partnerského prodeje na celkových prodejích Mallu podílí více než třetinou, podle zástupců skupiny rostou i prodeje v zahraničí. Mimo Česko již putuje více než čtvrtina objednávek z partnerského prodeje. Vedle sousedního Slovenska je nejsilnějším trhem pro tuzemské prodejce Slovinsko, kde marketplace Mallu meziročně vyrostl o tisíc procent. Polovina obchodníků na slovinském Mallu přitom pochází z Česka.

  • CNN Prima News: od srpna stanici posílí moderátor Petr Suchoň (ex-TV Nova), který dostane na starost moderování ranního pořadu Nový den.

  • PPF: investiční skupina vstupuje do nového segmentu trhu, pronájmu plachetnic pro rekreaci. PPF vytváří společný podnik s Groupe Beneteau, tradičním francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel a plachetnic. Cílem je vybudovat nového lídra v odvětví pronájmu plachetnic na dovolené. Transakce spočívá v akvizici kontrolních podílů jedničky a dvojky na tomto trhu, Dream Yacht Charter a Navigare Yachting, společným podnikem, ve kterém bude mít PPF většinový podíl.

  • NBCUniversal: streamovací platforma Peacock dosáhla od startu v dubnu 2020 počtu uživatelů 54 milionů. Platforma nabízí jak verzi zdarma, financovanou reklamou a s omezeným obsahem, tak i placenou verzi. Peacock Premium by mělo mít přes 10 milionů zákazníků. V tomto roce chce Peacock výrazně proniknout na mezinárodní trhy.

  • Česká televize: nasadí nový seriál režiséra Radka Bajgara a scenáristy Petra Kolečka od 3. září (pátek) v prime time na ČT1. Komediální série z prostředí chatové osady má 13 epizod. V hlavních rolích Martin MyšičkaPavla BeretováRadek HolubPetra NesvačilováIgor BarešEva LeinwerberováJosef PolášekJana PlodkováPavel NovýJana ŠvandováIvana ChýlkováStanislav Majer nebo Tomáš Hanák. Výkonnou producentkou série je Romana Brožková/Logline Production, externím producentem Petr Erben/Logline Production. Osada vznikla v kreativní skupině ČT Josefa Viewegha.

  • Bezrealitky.cz: realitní projekty, do kterých v posledních měsících investoval podnikatel Marek Rosenbaum, míří pod jednu střechu. Vzniká skupina European Housing Services, která spojí Bezrealitky.cz, Maximu, Český nemovitostní trust a nově také službu Tvůj Správce. Do roka skupina chce mít obrat přesahující jednu miliardu a do pěti let chce působit v pěti evropských zemích. Do čela skupiny se postaví Hendrik Meyer.

  • Hit dne


    Tři sestry: Já jsem Aleš

Recenze

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Možná nejpříjemnější překvapení na poli českých filmů v letošním, distribučně podivném roce. Filmová adaptace románu Patrika Hartla (rovněž režie a scénář) totiž trochu klame tělem. Film, který se na první pohled tváří jako klasická tuzemská řachanda o vztazích a všude se opravdu prezentuje jako "komedie", je ve skutečnosti ne úplně veselé vyprávění z chlapského světa po čtyřicítce.

Čtyři kamarádi z gymplu (?) si ve středním věku víceméně v podobném momentu uvědomí, že nežijí úplně tak, jak si kdysi v mládí představovali. Mužskou krizi, poničené sebevědomí a mentální tápání zkusí vyřešit plněním téměř nesplnitelných úkolů. Samozřejmě, že takto rozehraný příběh nabídne množství (zde více méně zdařilých) gagů, hlášek a komických situací. Do nich ale režisér Hartl velmi zručně a místy velmi překvapivě sází vážné situace, při kterých vnímavějšího diváka mrazí v zádech. Takže žánr spíše tedy dramedy, v Prvokovi... nadprůměrně zvládnutá, se silnými, emočně naléhavými momenty a propracovanými postavami, napsanými tak, že jen málokdo z cílové skupiny se s některou z nich nebude schopen identifikovat.

Asi je možná zbytečné dodávat, že velký podíl na sympatickém a uvěřitelném vyznění filmu mají excelentní výkony v hlavních rolích v podání Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna (ve vedlejších rolích, či spíše minirolích se tam mihnou desítky dalších hvězdných herců a hereček). Prvok, Šampón, Tečka a Karel má díky všem těmto ingrediencím nakročeno dostat se v návštěvnosti přes půl milionu diváků a velmi slušnou šancí stát se klasickým snímkem žánru - mnohý z diváků se k němu rád vrátí i po deseti dvaceti letech. Takový počin je v české kinematografii vzácný: kvalitní film pro masy.