Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 
     
     
   
        

Tomáš Filip: V letošním roce by Universal Music měl konečně růst Rozhovor

12:49, 14. 6. 2013

Největší gramofonová firma Universal Music po letech snižování obratů konečně zahlédla světlo na konci tunelu.

Díky nárůstu digitálních prodejů, příjmů z licencí a diverzifikaci byznysových aktivit loňský obrat klesl pouze o tři procenta. „Letos budeme věnovat velkou pozornost řadě nových projektů, se kterými máme podepsanou komplexní smlouvu,“ uvedl ředitel společnosti Tomáš Filip.

B.: Před několika dny jste oznámili vydání kompletního katalogu Lucie – nejdříve digitálně na iTunes, Bontonline, na podzim pak ve fyzické podobě. Jak jste tento kontrakt získali?

Jedná se o nahrávky, které již vyšly v minulosti a na které jsme drželi práva výrobce. Několik let s nimi nebylo možné pracovat, protože někdy v roce 2007 na ně vypršela práva výkonných umělců a vzhledem k tehdejší nekomunikaci kapely mezi sebou je nebylo možné obnovit. S jedinou výjimkou: v roce 2009 se podařilo dohodnout vydání Best of, které dosáhlo na ocenění platinová deska. Po návratu kapely v původní sestavě na konci roku 2012 se podařilo příslušnou smlouvu obnovit až do roku 2018.

B.: Co všechny ty fyzické edice budou zahrnovat?

Na podzim vyjde box, který bude obsahovat všechny řadové desky plus jako bonus živou nahrávku z počátku 90. let. Na jaře 2014 pak alba Lucie vydáme jednotlivě. Všechny reedice budou remasterovány, box bude doplněn o speciální knížku a obal.

B.: Bude Universal Music vydávat i živé album z turné Lucie 2014, které bude natáčet Česká televize?

Česká televize má ambice věci, které natáčí, prodávat sama. Letos na podzim kupříkladu vydá DVD se záznamy Lucie z 80. a 90. let, na kterém Universal licencuje několik klipů. Ohledně chystaného živého alba se teprve budeme bavit.

B.: Je ve hře i nové regulérní album?

V tuto chvíli to podle kapely není na programu dne.

Na podzim chystáme Mandrage a Ewu Farnu

B.: Na Lucii se v úvodu ptám záměrně. V poslední době jako kdyby jste polevili ve vydávání alb českých interpretů. Přece jenom, vaše stáj byla kdysi širší.

Počet aktivních umělců byl celkově vyšší. Universal Music se v posledních pěti letech musel soustředit na ekonomické fungování, takže zde nebyl tak velký prostor pro investice do domácího repertoáru. Ten se prodává méně a v některých případech nebylo možné dosáhnout zisku. V současné době naopak zvyšujeme investice do nových talentů o dva miliony na 9 milionů korun v roce 2013.

B.: V uplynulém roce došlo k několika přestupům velkých jmen – Divokej Bill, Monkey Business, Karel Gott, Lucie Bílá. Tři sestry vlastně neměli jednu chvíli kontrakt. Měli jste o ně zájem? Proč se je nepodařilo získat?

Z EMI jsme kupříkladu převzali Kryštofa a Veronu. Tady hraje roli jiná věc: v loňském roce Universal Music globálně koupila konkurenční vydavatelství EMI. Ze strany EU bylo podmínkou schválení této akvizice odprodej části EMI včetně pobočky v Česku. Většinu odkoupila Warner Music. Součástí obchodu byla i garance, že umělce podepsané u české EMI nebudeme oslovovat. Kryštofa jsme rozjednali již dříve.

B.: S Kryštofem jste dohodnuti na více desek?

Myslím si, že se nám dobře spolupracuje. Nicméně napevno dohodnuti nejsme.

B.: Jaké předpokládané pecky chystáte na podzim 2013?

Novou desku kapely Mandrage, Ewy Farny, best of skupiny Chinaski a acappella nahrávku Richarda Müllera. Velkou pozornost věnujeme i novým talentům - Debbi, Martinovi Harichovi, Anně Veselovské, skupinám Nebe a Petr Bič Project.

B.: Takže talent scouting je nyní velká priorita Universal Music?

Určitě. Znovu jsme se dohodli na spolupráci s vyhledávačem talentů Martinem Červinkou. Tentokráte není přímo naším zaměstnancem, ale pracuje v rámci vlastního, spolupracujícího labelu SinglTon.

B.: Je tato vlna nových projektů nějak inspirována úspěšným příkladem Tomáše Kluse?

Bezesporu je to hezká ukázka toho, že lze vypracovat hvězdu. Na druhou stranu nových umělců, kteří jsou opravdu úspěšní, je velmi málo.

B.: Ještě jedna věc k novým projektů. Skupina Nebe vydala desku u Richmond Records, což je značka Richarda Krajča. Jak bude pokračovat dále?

Domluvili jsme se, že aktivity Richmond Records převezmeme a Richard se bude věnovat hlavně Kryštofovi. Pro solitéry bude situace na trhu stále těžší a těžší. Nastupující streaming hudby negeneruje peníze tak rychle, jako dříve pevné nosiče nebo download. Než poslechy vygenerují stejný objem financí jako cédéčko, tak to potrvá kupříkladu pět let. A mezitím musíte stále investovat do marketingu, věnovat se dlouhodobé práci atd.

Fyzické nosiče přinesou jen třetinu příjmů Universal Music

B.: Objem hudebního trhu v roce 2012 spadl na 281 milionů korun. Universal na to zareagoval mimo jiné diverzifikací byznysu. Kromě vydávání hudby se zabýváte i marketingovými službami, brandingem a bookingem umělců? Jak si stojí tyto nové pilíře vašeho byznysu?

Do té částky, kterou uvádíte, nejsou zahrnuty příjmy z Intergramu, který spravuje práva výrobců a výkonných umělců. Příjmy z Intergramu tvoří velice podstatnou část našich celkových příjmů! Fyzické nosiče nám v letošním roce udělají pouze třetinu obratu. Zbytek připadá na digitální prodej, licence, Intergram a takzvaný new business, zahrnující branding a booking pro nové umělce.

B.: Kolika procenty se tento new business podílí na vašem obratu?

Minimálně 15 procenty.

B.: V této oblasti je pro vás důležitá spolupráce s finančními klienty. Jinými slovy, banky mohou gramofirmy zachránit i jinak než jen úvěry. S kým vším spolupracujete a jak tato spolupráce vypadá?

V současné době jednáme o prodloužení dealu s Českou spořitelnou. Naše spolupráce trvala dva roky. Spořitelna využívala hudbu a vizuály našich umělců jako akviziční a komunikační prostředek. Smlouva vypršela, takže jednáme i s další bankou. V rámci každého segmentu jako bankovnictví, auta nebo pivo nabízíme exkluzivitu. V současné době jednáme se Staropramenem a Samsungem, kontrakt s Hewlett-Packard běží od podzimu 2012.

B.: Hlavní cestou, jak se vyrovnat s propadem fyzických nosičů, je digitální prodej. Jak jste spokojeni s výsledky prodejů přes Supraphonline? Je to váš hlavní digitální kanál?

Naše hlavní digitální kanály jsou iTunes a YouTube, které tvoří cca 80 procent digitálních příjmů Universal Music i celého trhu. Samotný iTunes v porovnání se Supraphonline přináší více než desetinásobek příjmů.

 

B.: Z kolika procent se digitální prodeje podílí na celkovém obratu firmy?

Při srovnání digitálního prodeje a fyzických nosičů to vychází 40 procent ku 60 procentům.

B.: Obsah do mobilů je už pasé?

V podstatě to vyprchalo. Do chytrých telefonů si posluchači stahují spíše celé tracky.

B: Naznačíte trochu výsledky za rok 2012? V roce 2011 příjmy Universal spadly na 157 milionů korun.

Pokud započteme i loňské příjmy z Intergramu, tak celkový pokles tržeb v roce 2012 činil pouze tři procenta. To platí i pro celý hudební trh. Čekáme, že v letošním roce dosáhneme buď nulu nebo malý plus.

B.: V loňském roce jste stal hlavou i maďarské pobočky Universal Music. Jak vlastně v Maďarsku funguje hudební trh?

Je v horší kondici než v Česku. Oproti nám má poloviční objem, ekonomická tlak na gramofirmy je tam mnohem silnější.

Tomáš Filip (48): 

Vystudoval obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. Ředitelem Universal Music je od roku 1995. Jeho sestrou je známá zpěvačka Lenka Filipová, stejně jako ona hraje na kytaru. Má tři děti, volný čas tráví nejraději jako aktivní fotbalový útočník.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Objednat předplatné zde

Přihlášení

Rychlovky

  • DataSentics: pražskou firmu, která se specializuje na datovou vědu a vyvíjí podniková řešení umělé inteligence a strojového učení (AI/ML), kupuje evropská korporace Atos (byznys okolo digitální transformace), kotovaná na pařížské burze. Atos touto akvizicí rozšíří portfolio v oblasti AI/ML a počítačového vidění o nové produkty založené na AI a datově vědeckých schopnostech. Svoje řady tak rozšiřuje o tým zhruba 100 datových vědců a techniků AI/ML.

  • Atmedia: mediazastupitelství, které na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic, v roce 2022 zvýší s ohledem na vysokou poptávku po reklamním prostoru cenu za televizní reklamu o 5 až 10 procent. Vedle standardních obchodních balíčků atmax, atadults, atchoice a atkids nabídne svým klientům sponzoring Formule 1 či Zimních olympijských her v Pekingu.

  • Economia: vydavatelství spustila novou podobu webu Hospodářských novin Hn.cz, který prošel nejen grafickou, ale také generační technologickou proměnou. Novou podobu webu navrhlo studio Švejda Goldmann, které s Economií dlouhodobě spolupracuje a stojí za řadou zpravodajských a publicistických webů v Česku.

  • T-Mobile: novými členy představenstva českého operátora se nedávno stali německý manažer Rodrigo Diehl z Deutsche Telekom a ukrajinská manažerka Olga Nevska, jinak CEO Telekom MobilitySolutions. Třetím členem představenstva je ředitel Jose Perdomo Lorenzo.

  • TV Nova: startuje nový online pořad, ve kterém se vystřídají bývalí účastníci pořadu Masterchef a divákům na svých receptech ukážou, jak využít zbytky z vaření v běžné domácnosti. Pořad Do posledního sousta bude dostupný na stránkách Nova Plus a také na sociálních sítích TV Nova. První díl Nova nasazuje dnes a každý týden bude zveřejněn další. Celkem na diváky čeká deset receptů s deseti kuchaři.

  • Seznam.cz: internetová firma nabízí novou Smart TV a HbbTV aplikaci. Uživatelé v ní najdou videa z vlastní produkce Seznamu (Stream originals, Seznam Zprávy, Proženy.cz) i partnerský videoobsah. Do budoucna se v aplikaci objeví další obsah i služby Seznam.cz. TV aplikace je k dispozici na chytrých televizích Samsung a LG, na platformě Android TV a na červeném tlačítku - HbbTV.

  • Hit dne


    Teaser pro nový seriál House of Dragon.

Recenze

Karel

Nejprve si ujasněme pravidla hry: dokumentární film Karel o životě nejslavnějšího českého popového diváka Karla Gotta (úmrtí 2019) nevznikl z nějakého vnitřního pnutí či uměleckého nepokoje režisérky Olgy Malířové Špátové. Ta byla manželskou dvojicí Gottových v uplynulých letech najmuta, aby de facto vystavěla Gottovi filmový pomník. Kontrolovaný pomník.

Přesto je třeba odmítnout pohled, že snímek Karel je cosi vyumělkovaného, nalakovaného na růžovo. Díky několika faktorům. Tak především samotný Gott byl evidentně k sobě natolik vnitřně poctivý umělec a člověk, než aby zde po sobě zanechal jakousi totálně falešnou či matoucí zprávu nebo aby vynechával některá citlivá témata (vztah ke komunistické moci, Anticharta). Notabene v závěru života (část natáčení proběhlo těsně před skonem Mistra), kdy se Gott, vždy pověstný humorem, dostal do takového stavu nadhledu a smíření sám se sebou, který by mu mohla většina kritiků závidět (obzvláště kněz Halík se rýpáním do již zemřelého Gotta doživotně znemožnil).

V části filmu se výše popsaný model s najatou režisérkou ukazuje spíše jako výhoda. Gott si totiž Špátovou pouští dost k tělu. Je evidentní, že pokud by byla jen zvědavou "externistkou", nikdy by neměla šanci točit chvíle intimní rodinné pohody u Gottových, okamžiky vyčerpání v zákulisí závěrečných koncertů nebo chvíle kruté pravdy, kdy se slavný zpěvák v nemocnici dozvídá zdrcující diagnózu.

Divák se v některých momentech neubrání slzám dojetí či pohnutí, ale film Karel rozhodně není laciná ždímačka slz. Je to důstojný a do určité míry poctivý (případné třinácté komnaty nechť si Mistr vyříká s Nejvyšším) pomník člověka, který do života milionů vnášel radost a světlo. Jako poslední rozloučení a vyznání slavného umělce funguje na výbornou.