reklama
reklama
Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Václav Štrupl: Na investice má Miton k dispozici stovky milionů korun Rozhovor

13:24, 5. 1. 2016

Zakladatel Bonami.cz Václav Štrupl se loni stal nejmladším podílníkem v dravé investiční skupině Miton, která se zaměřuje čistě na internetové projekty (Rohlik.cz, Slevomat.cz, DameJidlo.cz, Heureka.cz). Jeho vstup je nejen výsledkem dlouholeté spolupráce, ale i výrazem jisté poptávky hráče s cca miliardovým majetkem po větší transparentnosti a otevřenosti. A bude co komunikovat - Mitonu je český píseček malý a poohlíží se po dalších trzích. "Naší vizí je Miton jako evropský internetový hráč," říká Štrupl. 

B.: Jak došlo k vašemu vstupu do Mitonu? Co rozhodlo, že jste byl přibrán jako partner?
Je to určitá kombinace dovedností, které jsem v byznyse stihl nabrat a prokázat. Jsem schopen firmu někam posouvat a mám kontakty na okruh lidí, kteří mohou být pro Miton přínosem. Podnikáme spolu již tři roky, takže jsme si spolupráci vyzkoušeli i v praxi. Určitě je velmi důležitá lidská chemie, jsme kamarádi přibližně deset let.

B.: Jak velký máte podíl?
Máme společnou dohodu, že tohle téma otevírat nebudeme. Původně byl Miton tvořený třemi lidmi, nyní je to již velmi složitá holdingová struktura. Co se ovšem týká rozhodování, tak fungujeme velmi rovnostářsky.

B.: Podle informací Borovan.cz máte v projektu Bonami.cz 35 procent a Miton Investment, který spoluvlastníte, 65 procent. Platí to stále nebo se podíly změnily?
Nebudeme to komentovat.

B.: Je toto rozvrstvení v Bonami.cz modelový příklad, jak Miton vstupuje do projektů?
Opět bez komentáře.

B.: Konkurenční Rockaway velmi často vstupuje do internetových projektů minoritním podílem, který postupně navyšuje. Máte podobnou investiční šablonu?
Šablona žádná není. Každá situace byla vždy odlišná, různě se účastníme v různých typech projektů. Záleží na tom, zda je Miton spoluzakladatelem, zda se náš partner na projektu účastní penězi, zda do něj vkládá čas, na tom, jak je projekt investičně náročný. To jsou všechno faktory, které ovlivňují podobu našeho vstupu a jeho nastavení. Pokud bych to měl nějak zevšeobecnit, čím více se ve firmě angažujeme, kupříkladu Bonami nebo Glami jsou přímo řízeny partnery, tím větší tam chceme mít podíl.

B.: Máte někde stoprocentní podíl?
Myslím, že ne. Máme hodně 70ti a více procentních účastí.

B.: Jak vlastně vypadá struktura Mitonu? Je to holding řady společností s jednou zastřešující firmou?
Ano, je to  holdingová struktura, která v současné době prochází transformací a přizpůsobuje se aktuálním potřebám. Pro každý projekt je vytvořen mezivlastník, například Miton Hoopers, Miton Investment nebo Miton Acrobats. Jeho název je vždy v souladu s tím, s čím se daný projekt zabývá. Nad ním bude centrální firma, rozdělená podle našich podílů.

Obrat projektů Mitonu dosáhl 3,5 miliardy korun

B.: Co máte ve skupině na starosti?
Všichni máme na starosti své projekty. To hodně předurčuje naši aktivitu v rámci celého Mitonu. Není to formálně rozdělené. Každý přirozeně inklinuje k určité oblasti podle své osobnosti a profesní historie. Já mám na starosti  vnější vztahy a PR.

B.: A ostatní? Jak máte rozděleny úkoly uvnitř Mitonu?foto: av
Ondřej Raška inklinuje k technologickým záležitostem, k inovacím, má na starosti investice v tomto segmentu. Tomáš Matějček je nejsilnější ve finanční a byznysově-právní oblasti. Michal Jirák a Tomáš Hodboď umí oba produktové záležitosti, vědí, jak postavit službu pro uživatele, mají smysl pro detail. Milan Zemánek je z nás všech zase největší vizionář. Každý se současně staráme o určité projekty a v jejich rámci řešíme všechno – report, finance, právní otázky, rozvoj služby atd.

B.: Jak vypadá spolupráce s Tomášem Čuprem, o kterém se jednu dobu spekulovalo jako o novém partnerovi Mitonu?
Nebyl jsem u toho. Přibližně v době, kdy jsem nastoupil do Mitonu, se Tomáš stal partnerem Enernu. Tato investiční firma je akcionář Slevomat.cz, byla akcionářem DameJidlo.cz, je to vlastně další náš spolupracující subjekt.

B: Jaké jsou nejdůležitější aktuální projekty Mitonu podle obratu a podpory? Slevomat? Rohlik.cz?
Je třeba vzít v potaz velikost podílů – ve Slevomatu máme majoritu, v Rohlik.cz minoritu. Ano, určitě, z hlediska obratu, ziskového potenciálu a dokonce i realizovaného zisku je největším aktivem Slevomat.cz. V podobném segmentu operuje i Skrz.cz, což je zdravá a velká firma. Rostoucími hvězdami je Bonami.cz s letošním obratem přes 200 milionů korun nebo fashion agregátor Glami. Na ten sázíme nejvíce vzhledem k tomu, že s tímto konceptem chceme expandovat do celé Evropy.

B.: Kdo je největším generátorem zisku?
Slevomat.cz.

B.: Dá se něco prozradit o ekonomických parametrech Mitonu? Loňský obrat, zisk.
Za rok 2014 se celkový obrat, který proteče přes všechny naše projekty, pohybuje okolo 3,5 miliardy korun.

B.: Jste v zisku?
Žádné takové číslo neevidujeme. Jsme investiční skupina, která má určitý objem prostředků, připravený k investování. Ty postupně investujeme do daného projektu, který sledujeme odděleně. Sčítání čísel za celou skupinu vlastně neděláme. Kromě sledování jednotlivých projektů je pro nás samozřejmě důležité, jak se vyvíjí celková hodnota našich investic a objemu peněz na investování. Obě tato čísla dlouhodobě rostou.

Největší příležitostí na trhu jsou mobily a mobilní aplikace

B.: Podle čeho si vybíráte možné akvizice? Máte nějaké strategické segmenty?
Doposud jsme se zaměřovali hlavně na B2C projekty. V současné době se to může změnit, protože sledujeme některé technické inovace, jejichž výsledkem je služba, kterou nakupuje jiná firma. Hodně se nám líbí koncept tržišť, která agregují nabídku a prezentují ji zákazníkům. Miton v tomto segmentu dříve rozjel Heureka.cz, nyní zde máme Glami.cz nebo byznys s krásou Lavito.cz. V budoucnu se chceme výrazně věnovat mobilům a inovacím v mobilech.

B.: Z čeho akvizice financujete? Z vlastních zdrojů, bankovních úvěrů nebo používáte i cizí peníze jako Rockaway?
Doposud veškeré investice Mitonů pocházely z vlastních zdrojů, z prodejů našich projektů. Celkem těch exitů bylo třináct. Většina z nich byla úspěšná. Zatím jsme nepracovali s cizími prostředky, ovšem jak se trh vyvíjí, tak se toto může v nepříliš vzdálené budoucnosti změnit. Víme, co s firmami dělat, a cizí peníze při tom působí jako silná páka. Je pravděpodobné, že se spojíme s někým, kdo má peníze.

foto: avB.: Banka nebo tzv. velcí hoši jako Daniel Křetínský, Martin Roman?
Nechci předjímat. Může to být banka, fondové struktury nebo soukromé osoby.

B.: Jaké největší částky jste schopni aktivizovat?
Na investice máme operativně k dispozici z vlastních zdrojů nižší stovky milionů.

B.: To třeba znamená, že nedávná akvizice Mall.cz byla mimo váš záběr, protože tam se pohybovaly miliardy korun?
Ano. Ale pokud bychom měli nějakou vizi, která by dávala byznysově smysl, tak bychom miliardové částky dokázali dát díky partnerům dohromady.

B.: V poslední době se roztočila debata ohledně zřízení státního fondu pro start-upy s částkou přes miliardu. Pohled Mitonu? Pomůže to něčemu?
Sám za sebe to ignoruji. Peníze opravdu nejsou to hlavní. Projekty, které mají potenciál a kterých není tolik, dokážou peníze vždycky sehnat. Pokud se do tohoto mechanismu začne montovat stát, tak je mi to jedno.

B.: Váš pohled na český start-upový trh? Co mu chybí či přebývá?
Základnímu ekosystému, který se tu budoval posledních šest sedm let, podle našeho názoru už nic nechybí. Je tu generace lidí, kteří mají za sebou nějaký úspěšný prodej a jsou schopni sehnat peníze na investici a poskytnout mentoring. Možná internetovému trhu chybí trochu větší ambice. Je tu málo projektů, které by měly globální potenciál. Český trh je malý. Naše skupina tu nevidí jinou cestu, než vzít nějakou vertikálu a vybudovat z ní jedničku na trhu. I proto u projektů koukáme na možnosti zahraniční expanze. Ať už do středočeského regionu nebo do Evropy.

B.: Kde vidíte největší příležitosti na trhu?
Mobily a mobilní aplikace. To je globální tržiště. Pokud uděláte dobrou aplikaci, tak jí můžete celkem jednoduše distribuovat do celého světa.

Miton míří do Evropy

B.: Potkáváte se na některých projektech konkurenčně s Rockaway, Credo Ventures, popřípadě dalšími hráči?
Za tu dobu, co jsem v Mitonu, tak projekty startujeme spíše vlastními silami. Je pravda, že v několika projektech je naším parťákem Enern. Na trhu se samozřejmě pohybuje Rockaway, aktivní jsou i mediální domy, které se v poslední době dostaly do českých rukou. Pak je tu řada fondů jako Credo Ventures, 3TS, snaží se i Seznam.cz. Nikdo z těchto subjektů včetně nás si na startupovém trhu příliš nekonkuruje.

B.: Jak se díváte na vstup velkých hochů typu Petr Kellner, Daniel Křetínský, Martin Roman, Andrej Babiš do internetového byznysu? Pomáhá to trhu nebo škodí?
Podle mého názoru si uvědomili, že vstup na internetový trh je pro ně nevyhnutelný. Portfolio sestavené čistě z dolů, energetiky nebo finančních institucí je neudržitelné. Osobně za tím nevidím extra velkou sofistikaci. Rozhlížejí se po velkých aktivech na internetu a snaží se je skoupit.

B.: Měl jsem na mysli i jiný aspekt: možná i díky tomuto pohybu je možné říci, že internet překonal své teenagerské období a může být nyní brán i jako plnohodnotný byznys pro velká zvířata.
To je asi pravda. Největší internetové firmy dorostly do velikosti, kdy jsou zajímavé i pro nejbohatší lidi v zemi. Na druhou stranu internet a navázané technologie jako mobily si pořád udržují určitou bariéru, kdy člověk i bez peněz a pouze s určitými vědomostmi může udělat solidní ránu. Nebo s určitým projektem velmi rychle vyrůst, což je v klasičtějších byznysových odvětvích velmi obtížné.

B.: Dostali jste nabídky na odkup?
Nejsem si vědom toho, že by nás chtěl někdo koupit Miton jako celou skupinu. Možné akvizice se týkají jednotlivých projektů. Pro každý jednotlivý byznys je potenciální partner, který by ho chtěl koupit, zásadně odlišný. Záleží na tom, jestli se jedná o finanční investici, konsolidaci trhu nebo strategický záměr. Potenciální kupci jsou přitom v Česku i v zahraničí.

B.: Jak bude vypadat zahraniční expanze Mitonu, která již v některých státech běží?
V první vlně míříme do Evropy. V současné době působíme ve střední a východní Evropě, následovat bude zbytek evropského kontinentu. Módní portál Glami zamířil do Německa a do Francie. Co se týká globálního rozkročení – může se to stát. V inovativních oblastech, jako jsou mobilní aplikace, unikátní řešení v oblasti módy nebo strojové učení, není důvod expanzi nějakým způsobem regionálně limitovat. Primárně necílíme na to, udělat globální ránu. Spíše jde o to, vytvořit pro expanzi vhodné podmínky.foto: av

B.: Takže půjde spíše o šíření vašich stávajících projektů než o akvizici nějakého projektu na lokálním trhu?
Vždy záleží na konkrétní situaci, možné jsou obě cesty.

B.: Máte nějakou vizi, kde byste chtěli být za pět let?
Miton jako evropský hráč. Věnovat se i technologickým věcem, chceme být u něčeho, kde se mění pravidla hry. A zároveň je třeba, aby nás to stále lidsky bavilo.